Hoppa till huvudinnehåll
Koll på läget!

Consector har bytt namn till Lånekoll. Samma personliga service men med nya smarta funktioner.

Litet modellhus och 4 högar med mynt på ett bord

Så gör du en hushållsbudget i fyra steg

Det blir allt vanligare att privatpersoner inte riktigt har koll på sin ekonomi och står handfallna i slutet av månaden när pengarna börjar ta slut och det är flera dagar kvar till löning. Med hjälp av en hushållsbudget kan du ta tillbaka kontrollen över din ekonomi. Men hur gör man en hushållsbudget? 

Hus och pengar – hushållsbudget

Vad är en hushållsbudget?

En hushållsbudget är en plan över en enskild persons eller en familjs inkomster och utgifter. Med hjälp av hushållsbudgeten får du en överblick över hur din ekonomi ser ut. Det blir tydligt vart dina pengar tar vägen och enklare för dig att urskilja vilka utgifter som du kan dra ned på. 

Hur gör man en hushållsbudget?

Det lättaste och vanligaste sättet att göra en hushållsbudget på är att systematiskt gå igenom vilka inkomster och utgifter man har. En välplanerad och tydlig hushållsbudget är nyckeln till privatekonomisk framgång.

Steg 1 – sammanställ dina inkomster

Börja med att skriva ner alla dina inkomster, såsom lön, pension eller bidrag. Om din lön är rörlig kan det vara bra att räkna på en mindre summa än din ordinarie snittlön. På så sätt är du förberedd om lönen blir lägre en månad. 

Steg 2 – lista dina utgifter

Nu är det dags att skriva ner alla dina fasta och rörliga kostnader. De fasta kostnaderna består av de utgifter som är samma varje månad. Det kan exempelvis vara boendekostnader, abonnemang och amortering på bolån eller privatlån. De rörliga kostnaderna är utgifter som varierar varje månad såsom mat, kläder och nöjen. Dela sedan in de fasta och rörliga kostnaderna i underkategorier. Det som inte passar in i de olika underkategorierna kan du sätta under övrigt. Tänk realistiskt och var ärlig mot dig själv. Hur mycket pengar spenderar du egentligen, och på vad?

Steg 3 – välj budgetmodell

När du har skrivit ner alla utgifter och inkomster du har under en månads tid har du något att utgå ifrån när du gör din hushållsbudget. Sedan är det dags att välja vilken budgetmetod du vill använda. Det finns flera budgetmetoder där ute, men alla metoder fungerar inte för alla. Välj den budgetplan du tror passar dig bäst och håll dig till den i några månader och se om den fungerar för dig. Nedan ser du tre exempel.

En 50/30/20-budget

Denna typ av budget kallas även 50/30/20-regeln, vilken innebär att 50 % av dina inkomster ska gå till fasta kostnader, det vill säga kostnader som du inte kan leva utan såsom mat, hyra, transport, försäkringar och så vidare. 30 % av dina inkomster ska gå till dina rörliga kostnader som exempelvis kläder, nöjen, resor, abonnemang och så vidare. De slutgiltiga 20 % ska i första hand användas till att betala av skulder och i andra hand till ditt sparande.

När du har skrivit upp alla fasta kostnader inklusive dina skulder och eventuellt sparande bör resterande pengar utgöra 30 % av din inkomst och räcka till dina rörliga kostnader. Om pengarna inte räcker till de fasta utgifterna bör du skära ner på dina rörliga kostnader eller revidera din budget. Får du pengar över i slutet av månaden? Grattis! Passa på och lägga till dem i din sparkategori för framtida bruk.

Budgetmetoden Fasta och flexibla utgifter

När du använder denna budgetmetod delar du in dina kostnader i två kategorier – fasta och flexibla utgifter. Fasta utgifter är återkommande kostnader som är nödvändiga och kopplade till din överlevnad, till exempel boendekostnader, mat eller kläder som du måste byta ut på grund av slitage. Däremot räknas kläder inte som en fast utgift om du handlar nya kläder för en kväll på stan.

Flexibla utgifter kan vara både återkommande och icke-återkommande kostnader för produkter eller tjänster som inte anses nödvändiga, det vill säga sådant som du ”vill ha” snarare än ”behöver”, till exempel biobiljetter och restaurangbesök.

Hushållsbudget enligt Kuvertsystemet

Denna budgetmetod har funnits med länge och går i grund och botten ut på att du tar ett antal kuvert, skriver en särskild utgiftskategori på var och en och fyller varje kuvert med pengar öronmärkta för den aktuella kategorin i respektive kuvert. Sedan betalar du dina inköp med de pengar som finns i kuverten. Maten betalar du med pengarna i matkuvertet, kläder med pengarna i klädkuvertet och så vidare, men bara tills kuvertet är tomt. När pengarna är slut måste alla utgifter i kategorin upphöra till nästa månad. Om det blir pengar över i slutet av månaden lägger du dem i ett sparkuvert eller använder dem för att betala av en skuld. Nästa månad fyller du på kuverten igen. 

Traditionellt används fysiska kuvert och kontanter. Idag finns det istället flera digitala metoder att använda sig av, exempelvis digitala kalkylblad och appar.

Steg 4 – utvärdera

Efter ett par månader är det dags att utvärdera budgeten. Hur har det gått? Har du spenderat mer än du planerat eller kanske mindre? Om du spenderat mer än du tänkt kan du antingen justera budgeten eller skära ner på onödiga saker såsom cafébesök och alkohol. Ligger du däremot bättre till än du tänkt kan det vara en god idé att öka ditt sparande

Tänk på det här när du gör en hushållsbudget 

  • Var realistisk och ärlig mot dig själv.
  • Skriv ut kontoutdrag för de senaste tre månaderna och markera de kostnader som hör till samma kategori. På så sätt får du snabbt koll på hur mycket du spenderar på exempelvis restaurangbesök, kläder och nöjen.
  • Se till att du räknar med den inkomst du får efter skatt, din bruttolön.
  • Om du inte har en stadig lön lägg då ihop det du fått in och dividera med antalet månader för att få fram genomsnittet och utgå från det.
  • Ställ rimliga krav på dig själv. Du kanske inte behöver sluta äta ute på lunchen helt och hållet, utan satsa på att endast äta ut en eller två gånger i veckan istället för fem. Om det fungerar bra kan du dra ner på restaurangbesöken ytterligare.
  • Stäm av kvartalsvis när du skapar din budget, annars kanske du missar saker som enbart dras kvartalsvis.
  • Du kan smidigt och lätt göra en hushållsbudget i excel eller med hjälp av olika appar.

Det kan vara svårt att få hushållsbudgeten att fungera felfritt de första månaderna, men ge inte upp. Ta tillfället i akt och lär av dina misstag. Om du gjorde av med mer pengar än du tänkt kan det kanske bero på att du shoppat mer än du trodde från början. Då får du helt enkelt prioritera om nästa månad. Tillslut kommer det att fungera och du kommer att få mer kontroll över din privatekonomi.


Pontus är Lånekolls privatekonom. Pontus är grundare, VD i Lånekoll och har mångårig erfarenhet av privatekonomisk rådgivning till konsumenter inom bank- och finansbranschen.

hus, pengar och penna

Belåna huset? Tänk på detta!

Att belåna sitt hus genom att höja sitt bolån kan vara ett bra alternativ till att skaffa ett privatlån. Ibland blir det billigare och du slipper...

Pontus Holgersson -

kvinna med tom plånbok

Så fungerar lån för skuldsatta

Att låna pengar när du redan är skuldsatt kan kännas nästintill omöjligt. Ytterst få banker kan tänka sig att erbjuda dig ett lån om du har en...

Pontus Holgersson -

blå fallskärm

Vad är bolåneskydd?

Ett bolåneskydd är en slags försäkring för ditt bolån. Med ett låneskydd för bolån kan du ha råd att bo kvar även vid arbetslöshet eller...

Pontus Holgersson -

Allmänt

Lånekoll är ett varumärke som opereras av Consector AB:s, org. nr 556961–4216, (hädanefter Lånekoll) med adress Narvavägen 12, 115 22 Stockholm, Tel: 0770–221222, e-postadress: kundservice@lanekoll.se. Lånekoll förmedlar bolån och andra konsumentkrediter, kontokort samt Lånekolls trygghetsförsäkring till privatpersoner. Lånekoll har tillstånd av och står under tillsyn av Finansinspektionen. För information enligt konsumentkreditlagen, distansavtalslagen och försäkringsförmedlingslagen m.m. se Lånekolls informationsblad.

Tjänsten

Consector AB tillhandahåller en förmedlingstjänst via www.lanekoll.se där privatpersoner ges möjligheten att konkurrensutsätta sina krediter genom att jämföra olika banker och andra kreditgivare. Du lämnar uppgifter om dig själv och din kreditsituation för att få anbud från ett flertal banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med. Vilka banker och kreditinstitut som Lånekoll samarbetar med hittar du här. Dessa allmänna villkor gäller för besökare av www.lanekoll.se (hädanefter Webbplatsen) som använder vår webbtjänst vilken även omfattar vår budgivningsplattform. Genom att anmäla dig till Lånekolls webbtjänst och göra en låneansökan så godkänner du dessa allmänna villkor. Webbtjänsten tillhandahålls av Consector AB, organisationsnummer 556961-4216, Narvavägen 12,115 22 Stockholm (hädanefter Lånekoll).

Kreditupplysning

När du accepterat dessa allmänna villkoren genom att använda webbtjänsten och göra en låneansökan så godkänner du även att Lånekoll beställer en kreditupplysning på dig och din medsökande. Kreditupplysningen lämnas av UC AB. UC AB registrerar en s.k. omfrågning på dig varefter de banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med kan inhämta en kreditupplysning på dig. Endast en kreditupplysning registreras samtidigt som flera banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med får ta del av kreditupplysningen på dig utan att ytterligare frågor registreras. UC AB kommer att skicka hem omfrågandekopior till din folkbokföringsadress. Omfrågandekopiorna skickas hem för att du ska veta vilken information som lämnats ut om dig och vilka som tagit del av dina uppgifter. 

Du kan få flera omfrågandekopior hemskickade till dig men detta innebär inte att flera kreditupplysningar registreras på dig. Kreditupplysning kan, av ett fåtal kreditgivare, även komma att beställas från annat kreditupplysningsföretag än UC AB, t.ex. Bisnode Kredit AB (Bisnode). Lånekoll erbjuder därmed en kostnadsfri tjänst för privatpersoner att konkurrensutsätta sitt kreditengagemang genom att förmedla låneerbjudanden från banker och andra kreditgivare. Genom att acceptera dessa villkor godkänner du också att de banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med lämnar information om dig som de inhämtat samt lämnar ut kreditbeslut till Lånekoll. Vid medsökande måste även medsökande uppfylla ovanstående krav. Som kund måste du därför informera medsökande om dessa allmänna villkor och säkerställa hans eller hennes godkännande.    

Villkor för att använda webbtjänsten

För att använda webbtjänsten krävs att du accepterat dessa allmänna villkor samt att du är minst 18 år gammal och har en inkomst motsvarande minst 10 000 kr per månad (120 000 kr per år). Du skall också vara bosatt i Sverige. Genom att godkänna villkoren försäkrar du som kund att uppgifterna är korrekta och att du är behörig att använda webtjänsten samt åtar dig att anmäla förändringar i de uppgifter du lämnat Lånekoll för användande av webbtjänsten. Lånekoll erhåller ersättning från våra samarbetspartners i form av en provision vid förmedlat lån (se Lånekolls informationsblad). Vid medsökande måste även medsökande uppfylla ovanstående krav. Som kund måste du därför informera medsökande om dessa allmänna villkor och säkerställa hans eller hennes godkännande.    

Behandling av personuppgifter

De personuppgifter du lämnar hos Lånekoll via Internet, telefon eller mail registreras i vår kunddatabas. Lånekoll är personuppgiftsansvarig för de uppgifter du lämnar och upprätthåller god registervård. Lånekoll använder uppgifterna för att kunna utföra tjänsten som du beställt och för att säkerställa god kundkännedom. Personuppgifter som Lånekoll inhämtar behandlas i enlighet med GDPR (General Data Protection Regulation). Genom att acceptera villkoren för tjänsten samtycker du till att Lånekoll behandlar dina personuppgifter i enlighet med användarvillkoret.

Personuppgifter som vi samlar in och behandlar är:

  • Namn
  • Adress
  • Telefonnummer
  • Personnummer
  • E-postadress
  • Kontonummer
  • Andra uppgifter som du själv lämnar inom ramen för tjänsten
  • Kommunikation mellan oss när vi hjälper dig i specifika ärenden

När du använder tjänsten kommer viss information att inhämtas automatiskt: såsom information om dig från kreditupplysning, teknisk data, vilket kan inkludera den URL genom vilket du får åtkomst till hemsidan, din IP-adress, unique device ID, typ av webbläsare, språk och information om identifiering och operativsystem. (se även vidare om användningen av cookies nedan)

Lånekoll behandlar din information för följande ändamål:

  • Säkerställa kundkännedom
  • Tillhandhålla tjänsten
  • Förbättra din kundupplevelse och personifiera användandet av tjänsten
  • Utveckla tjänsten samt att analysera din användning av tjänsten
  • Skicka notifiering och meddelande via mail, sms, telefon och e-post eller på annat sätt samt skicka marknadsföring om våra produkter och tjänster
  • Informera om uppdatering av tjänst och användarvillkor
  • Säkerställa och underhålla den tekniska funktionalitet hos tjänsten
  • Förhindra och förebygga missbruk av tjänsten samt förhindra användnings i strid med användarvillkor
  • Uppfylla och fullfölja förpliktelser enligt lagkrav

Lånekoll behandlar dina personuppgifter för att tillhandahålla den tjänst vi erbjuder och lämnar för detta ändamål även ut dina personuppgifter till de kreditgivare och kreditupplysningsinstitut med vilka vi samarbetar, försäkringsbolag och leverantörer av tjänster i syfte att tillhandahålla de bästa förutsättningarna för dig samt för att uppfylla de lagkrav som ställs på Lånekoll. Lånekoll kan även vid framtida tillfälle välja att kontakta dig med information om nya tjänster eller erbjudanden. Lånekoll mottar även uppgifter om dig inklusive kredituppgifter och kreditbeslut från de kreditgivare och kreditupplysningsföretag som vi samarbetar med. 

Dina personuppgifter kan också komma att läggas till grund för kundanalyser, kunduppföljning, affärsutveckling, marknadsundersökningar, marknadsföring och statistisk analys. Lånekoll spelar in all telefonkontakt vi har med dig, för att kunna säkerställa den överenskommelse vi träffar med dig och för att säkerställa kvalitén på de tjänster vi levererar till dig. Inspelningar och de övriga uppgifter vi sparar om dig kommer att ligga kvar i våra system så länge vi har ett kundförhållande med dig. För att få information om vår behandling av dina personuppgifter kan du kontakta oss per e-post till kundservice.gdpr@lanekoll.se. Dit kan du också vända dig om du inte vill att dina personuppgifter används för direkt marknadsföring eller om du vill att vi ska rätta, blockera eller utplåna uppgifter som vi felaktigt har behandlat om dig. Vi skyddar dina personuppgifter genom brandväggar, krypteringsfunktioner och anti-virus.

Begränsning av Lånekolls ansvar

Information, uträkningar och rekommendationer lämnade av Lånekoll ska endast betraktas som vägledande förslag på hur du kan gå till väga, och det är upp till dig som användare av våra tjänster att värdera lämnad information för att avgöra om den är tillämplig på din individuella situation och privatekonomi. Lånekoll ansvarar inte för eventuell skada eller förlust som uppstår på grund av att du väljer att ingå, eller avstår från att ingå, låneavtal med någon av de banker och andra kreditgivare med vilka vi samarbetar. Eventuell finansiell rådgivning som du mottar från de banker och andra kreditgivare med vilka vi samarbetar utgör rådgivning från den banken eller kreditgivaren, och avtal som du tecknar med dessa företag är ett avtal mellan dig och banken eller kreditgivaren. 

Lånekoll ansvarar inte för eventuell skada eller förlust som uppstår genom sådan rådgivning, eller genom ingåendet av sådana avtal. Det åligger därför dig att kontrollera den information som vi lämnar om erbjudanden från banker och andra kreditgivare. Lånekoll ansvarar inte för skador eller förluster, varken direkt eller indirekta, och andra olägenheter som kan härledas till genomförandet av, eller har annan koppling till utförandet av finansieringstjänster av tredje part. Lånekoll är inte ansvarig för skada som beror på svenskt eller utländskt lagbud, svensk eller utländsk myndighetsåtgärd, krigshändelse, strejk, blockad, bojkott, lockout eller annan liknande omständighet. Förbehåll avseende strejk, blockad, bojkott och lockout gäller även om Lånekoll själv är föremål för eller vidtar sådan konfliktåtgärd. Föreligger hinder för Lånekoll att tillgängliggöra Webbplatsen eller vidta åtgärd på grund av omständighet enligt detta stycke får åtgärden skjutas upp till dess att hindret har upphört. Lånekoll har en ansvarsförsäkring avseende sin verksamhet som bolåneförmedlare, se Lånekolls informationsblad.

Ansvar för information på vår webbplats

Innehållet på Webbplatsen är skyddat enligt lag om upphovsrätt. Det är förbjudet att utan Lånekolls samtycke göra kopior av hela eller delar av innehållet på Webbplatsen. Det anbud som du får genom att använda dig av Webbplatsen och dess budgivarplattform får endast användas för eget bruk och inte i eget kommersiellt syfte. 

I den mån som Webbplatsen innehåller länkar till tredje parters webbsidor kan innehållet på sådana webbsidor vara skyddade av dessa tredje parters immateriella rättigheter, och Lånekoll ansvarar inte för innehållet på sådana tredje parters webbsidor. Information som visas på Webbplatsen har vi erhållit från källor som vi bedömer vara tillförlitliga. Vi kan dock inte garantera att informationen är fullständig, riktig eller helt uppdaterad. Lånekoll tar därför inte ansvar för ekonomiska transaktioner eller andra rättshandlingar som grundats på information på Webbplatsen, utan användande av sådan information sker på egen risk. Lånekoll kan inte heller garantera att din användning av Webbplatsen eller nedladdat material från Webbplatsen inte kommer att orsaka skada eller förlust relaterad till din användning av Webbplatsen, såsom men inte begränsat till, förlust av data, datavirus, spyware, skadliga program, trojaner eller maskar. Användning av Webbplatsen sker således på egen risk för sådan skada eller förlust. Besökare ska omgående för Lånekoll påtala (reklamera) fel eller brister på Webbplatsen och budgivningsplattformen som påverkar besökare på ett menligt sätt. Reklamation ska lämnas så snart du upptäckt eller bort upptäcka felet/bristen. Reklamation görs till reklamation@lanekoll.se

Användning av cookies

På Webbplatsen använder vi cookies. Detta är en liten textfil som Webbplatsen begär att få spara på din dator. Cookies används i syfte att förstå hur våra besökare använder Webbplatsen och för att kunna förbättra användarupplevelsen. Det finns två typer av cookies, permanenta och temporära cookies. Permanenta cookies lagras som en fil på din dator eller mobil under en viss tid, dock längst 12 månader. Session cookies lagras tillfälligt och försvinner när du stänger din webbläsare. Vill du inte acceptera cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas. Se webbläsarens hjälpsidor för mer information.

Ändringar

Vi förbehåller oss rätten att ändra och uppdatera dessa allmänna villkor från tid till annan. Vi kommer att meddela eventuella förändringar av dessa allmänna villkor genom särskilda meddelanden på Webbplatsen och genom att uppdatera och publicera en ny version av dokumentet på Webbplatsen. Vi uppmanar dig därför att från tid till annan besöka vår webbplats för att kontrollera huruvida några förändringar har skett.