Frågor & Svar
Det är mycket att hålla koll på med lån. Vi har därför samlat ihop de vanligaste frågorna här. Hittar du inte svaret på det du undrar? Då är du så klart välkommen att Kontakta kundtjänst!
Försäkringen fortlöper automatiskt varje månad, med samma försäkringsbelopp, tills du säger upp den. Du kan behålla Lånekoll Trygghetsförsäkring tills månaden innan du fyller 65 år.
Kostnaden för Lånekoll trygghetsförsäkring är 6,7 % av det försäkrade månadsbeloppet. Är din initiala månadskostnad för kreditavtalet 1 000 kr/mån så kostar försäkringen 67 kr/mån. Är ni två låntagare som båda har valt att teckna Lånekolls trygghetsförsäkring så betalar ni var sin månadspremie.
För att teckna Lånekoll trygghetsförsäkring ska du:
- Ha fyllt 18 år men inte 60 år
- Vara tillsvidareanställd sedan minst sex månader (minst 20 timmar/vecka) eller vara egen företagare ansluten till erkänd A-kassa
- Vara fullt arbetsför
- Vara folkbokförd och boende i Sverige samt inskriven i svensk försäkringskassa
- Inte vara medveten om varsel, uppsägning eller kommande arbetslöshet.
Du kan enkelt teckna Lånekoll trygghetsförsäkring i samband med att du ansöker om ditt lån. När du använder vår tjänst så kommer du erbjudas valmöjligheten att välja Trygghetsförsäkring. Om du har frågor är du välkommen att kontakta en av våra handläggare på Tel: 0770–221 222.
Om du drabbas av hel arbetsoförmåga p.g.a. sjukdom eller olycksfall, eller om du blir ofrivilligt arbetslös utbetalas ett månadsbelopp som motsvarar den ursprungliga månadskostnad du har för det låneavtal som du ingått via Lånekoll, dock max. 10 000 kr/månad. Månadsbeloppet betalas ut upp till 12 månader, så länge du är fortsatt arbetsoförmögen eller ofrivilligt arbetslös.
Vid dödsfall utbetalas ett engångsbelopp. Beloppet ska motsvara hela kapitalskulden vid kreditavtalets ingående, dock max. 500 000 kr. Exakt vilka försäkringsbelopp som gäller framgår av det försäkringsbesked du får när du tecknar försäkringen.
I sin egenskap av förmedlare av bostadskrediter har Lånekoll tecknat en ansvarsförsäkring hos If Skadeförsäkring AB (publ), org.nr: 516401-8102, 106 80 Stockholm.
Telefon: 0771 43 00 00.
E-post: ansvarsskador@if.se
Drabbas du av skada eller ekonomisk förlust (s.k. ren förmögenhetsskada) där du anser att Lånekolls genom fel eller försummelse vid förmedling av bostadskrediter har vållat skadan har du i vissa fall möjlighet att få ersättning för skadan. Om du vill göra anspråk på ersättning måste du underrätta Lånekoll om detta inom skälig tid efter att du märkt eller borde ha märkt att en skada uppkommit.
Du har även rätt att framställa krav på ersättning direkt till försäkringsgivaren i den mån ersättning för skadan inte lämnats av Lånekoll. Krav på sådan ersättning ska framställas till försäkringsgivaren inom tio år från rådgivningstillfället. Du kan inte kräva skadestånd om mer än 10 år har gått från rådgivningstillfället.
Den högsta ersättning som kan betalas ut för en skada är 460 000 euro. Den högsta ersättning som sammanlagt kan betalas ut under ett år är totalt 750 000 euro. Ansvarsförsäkringen omfattar inte Lånekolls förmedling av andra krediter än bostadskrediter eller förmedling av försäkring.
Detta är givetvis beroende av många faktorer, framförallt lånebelopp, ränta och amortering. Genom att använda Lånekolls lånekalkyl för bolån får du en god överblick av din ungefärliga månadskostnad. När du gjort en låneansökan kommer din bolånehandläggare att gå igenom månadskostnaden mer i detalj.
Det är våra samarbetspartners som gör bedömningen om att bevilja bolån. Vid avslag så kan Lånekoll inte säga varför men vi kan ge dig generella bedömningar och se om vi kan finna en alternativ lösning.
Det är många kunder som känner oro i samband med Corona och undrar över möjlighet till amorteringslättnad. Bolånebankerna kan redan idag hjälpa kunder som drabbats av inkomstbortfall som är relaterat till Coronakrisen. Kontakta din bank för att se över dina möjligheter.
Finansinspektionen har lagt fram ett nytt förslag gällande undantag från amortering för alla bolånetagare. Detta förslag tas beslut om den 14 april och skulle innebära att alla bolånetagare oavsett om de drabbats av inkomstbortfall eller inte har möjlighet att ansöka om amorteringslättnad fram till och med juni 2021. Vill du läsa mer om Amorteringsfrihet tryck här.
Ja. Lånekoll har samarbete med aktörer som tillhandahåller krediter till personer med betalningsanmärkningar. Kontakta oss på 0770-22 12 22 eller www.lanekoll.se/bolan/bolan-med-betalningsanmarkning
Använd kalkylen hur mycket får jag låna och ansök sedan om lånelöfte. Om du vill prata med en bolånerådgivare kontakta Lånekoll kundtjänst så hjälper vi dig.
Detta beror helt på din årsinkomst och betalningsförmåga samt din kreditvärdighet. Din bostad är avgörande för bedömningen och du kan max belåna 85 % av bostadens marknadsvärde. Genom att addera en medsökande kan du dock öka dina chanser att få låna. För att veta exakt hur mycket du kan låna och vilken bolåneränta du kan få kontakta oss på 0770-22 12 22 eller gör en ansökan.
Ja, om man har flera privatlån så kan man lösa alla dem för att ta ut ett större lån som täcker alla de små privatlånen.
Via Lånekoll kan du jämföra bolåneerbjudanden från flera olika banker. När en ansökan om bolån skickats in genomför bankerna en individuell kreditbedömning som ligger till grund för om lånet beviljas eller inte samt vilket lånebelopp som kan beviljas.
Det är alltså denna kreditbedömning som avgör hur mycket du kan låna. Det är flera faktorer som avgör lånebeloppet, b.la inkomst, kreditvärdighet, nuvarande lån och belåningsgrad. Enda sättet att veta exakt hur mycket just du får låna av banken är att ansöka om lånelöfte.
Via Lånekoll kan du jämföra bolåneerbjudanden från flera olika banker. När en ansökan om bolån skickats in genomför bankerna en individuell kreditbedömning som ligger till grund för om lånet beviljas eller inte samt vilket lånebelopp som kan beviljas.
Det är alltså denna kreditbedömning som avgör hur mycket du kan låna. Det är flera faktorer som avgör lånebeloppet, b.la inkomst, kreditvärdighet, nuvarande lån och belåningsgrad. Enda sättet att veta exakt hur mycket just du får låna av banken är att ansöka om lånelöfte.
Man kan som mest låna 85% av bostadens värde. Detta medför att kontantinsatsen ska vara minst 15% av köpeskillingen. Men man kan låna till kontantinsatsen om man inte har de pengarna själv att lägga ut. Då får man ta ett blancolån, ett lån utan säkerhet.
Bankerna har olika krav som måste vara uppfyllda för att hypotekslånet ska beviljas. Det kan exempelvis finnas krav på inkomst eller att personen är maximalt en viss ålder. Ofta är det lättare för pensionärer att få hypotekslån om det är två personer i hushållet som har inkomst och som därmed kan teckna lånet tillsammans.
I vår bolånekalkylator kan du se ungefär hur bankerna tänker när de ska avgöra hur stort belopp de kan låna ut. Kom ihåg att detta bara är en ungefärlig beräkning baserat på flera olika faktorer. Hur bankerna värderar dessa faktorer kan variera. Enda sättet att få ett exakt svar är att ansöka om lånelöfte.
I Sverige finns ett amorteringskrav som bankerna följer. Ta gärna kontakt med våra bolånehandläggare alt. använd vår bolånekalkyl för att se din amorteringsnivå.
När det är svårt att komma in på bostadsmarknaden, och att få lån, är det många barn som lånar från sina föräldrar. Det är då viktigt att skriva ett skuldebrev som reglerar vad som gäller för lånet. Det finns inte någon lag som säger att privat utlåning inte får ske (så länge det inte sker i större skala)
Bankerna får inte neka pensionärer lån enbart på grund av att de är pensionärer. Men det går ändå inte generellt att säga att pensionärer får låna pengar, eller att de inte får låna pengar. Bankerna ser alltid till låntagarens framtida betalningsförmåga. Med lägre inkomst som pensionär blir det helt enkelt svårare att få bolån.
Med hypotekslån finns alltid en gräns för hur stor belåningsgraden får vara. Gäller det bolån är gränsen på 85%. Det betyder att summan på hypotekslånet får motsvara 85% av bostadens värde.
Ja, Lånekoll kan hjälpa dig att fylla i ansökan om du vill ha personlig hjälp av våra bolånerådgivare. Kontakta dem på tel: 0770 - 221 222
Du ansöker via vår webbtjänst. Börja med att fylla i din ansökan på www.lanekoll.se/bolan
För att få reda på marknadsvärdet på din bostad så är det enklast att du kontaktar din lokala fastighetsmäklare som gör en värdering.
Lånekoll samarbetar med flera banker och skapar en upphandling där bankerna konkurrerar om dig som kund. Detta resulterar ofta i bättre villkor för dig som kund.
Med ett bolån menas att banken har bostaden som säkerhet och kan på grund av det ta en lägre ränta. Privatlån har generellt ingen säkerhet.
Detta är en specialanpassad lösning som Upplysningscentralen (UC) tillhandahåller för Lånekoll som gör att flera banker kan dela på en och samma kreditupplysning. Detta minimerar belastningen på din kreditvärdighet och gör att du som kund kan få erbjudanden från flera banker. Lånekoll är din låneförmedlare.
Pantbrev är ett skriftligt bevis på att fastigheten har intecknats. Långivaren tar ett pantbrev för att säkerställa sin säkerhet.
Detta är ett bevis på vem som äger fastigheten. Du betalar en stämpelskatt för att få lagfart. Vid bostadsrättsköp så behövs ingen lagfart då det är bostadsrättsföreningen som äger den.
Skillnaden mellan bolån och kontantinsats är att genom ett bolån (förr kallat bottenlån) kan man låna upp till 85% av köpeskillingen. Kontantinsatsen ska man betala med sparade pengar. Har man inte nog med sparade pengar kan man låna även till det – men då till en betydligt högre ränta.
Ordet hypotek kommer från grekiskans hypotheke och betyder underlag/pant. Hypotekarisk pant och hypotek betyder exakt samma sak. Vanligtvis används bara ordet hypotek. Detta är den pant som används vid ett hypotekslån.
Vad din månadskostnad blir beror på flera olika saker och är därför svårt att säga exakt. Vilken typ av lån du tar, lånebelopp, hur mycket du amorterar, amorteringsperiod samt räntesatsen är det som påverkar.
Lånekoll samarbetar med flera banker och genom att söka hypotekslån via oss kan vi presentera flera olika låneavtal. Sedan kan du välja det billigaste hypotekslånet och därmed spara en stor summa varje år. Vilken ränta som bankerna erbjuder beror på flera faktorer.
Bland annat spelar det roll hur stort belopp som lånas, belåningsgrad samt din egen betalningsförmåga. Det är även vanligt att det går att få lägre ränta genom att ha ett flertal banktjänster hos samma bank.
Alla som tar ett nytt bolån eller höjer sitt befintliga bolån och som har en skuld överstigande 4,5 ggr bruttoinkomsten per år omfattas efter 1 mars 2018 av det nya amorteringskravet. Nya amorteringskravet innebär att du ska amortera ytterligare 1 % per år. Läs mer på Finansinspektionens hemsida.
Lånekoll är en fristående låneförmedlare och samarbetar med Sveriges ledande banker och finansiella institut. Genom att ansöka om lån hos Lånekoll så tar vi en kreditupplysning på dig så att flera banker kan dela på en och samma kreditupplysning vilket möjliggör för dig att få anbud från flera banker med minimal belastning på din kreditvärdighet.
Lånekoll hjälper dig att förhandla med bankerna med vår kostnadsfria webbtjänst. Du väljer sedan själv via 'Mina sidor' vilket lån som passar dig bäst.
Månadskostnaden för ett topplån beror på vilket belopp du lånar, vilken ränta du får och vilken återbetalningstid du väljer. Lånekoll kan hjälpa dig med lån upp till 600 000 kr för topplån och erbjuder återbetalningstid upp till 18 år. Om du vill komma ner i månadskostnad så erbjuder många av Lånekolls samarbetsbanker amorteringsfria perioder vilket kan vara förmånligt.
För dig som vill slippa förhandla med bankerna och belastas av flera kreditupplysningar så kan Lånekoll göra jobbet åt dig. Vi konkurrensutsätter ditt kreditengagemang så att du ges möjlighet att sänka dina lånekostnader. Bankerna konkurrerar om dig så att du kan få bästa möjliga villkor för din kreditsituation. Dessutom så sparar du tid med vår tjänst.
Sammanfattningsvis så är Lånekoll en låneförmedlare med bred kunskap om kreditmarknaden som står på kundens sida för att kunna ge dig marknadens bästa villkor.
Amortering innebär att du betalar av på ditt lån. Detta innebär att din skuld minskar, vilket innebär att amortering är ett sparande i sin bostad. Övertid när man amorterar på sitt bolån minskar räntekostnaderna för ditt lån i samband med lånebeloppet blir mindre.
Olika banker har olika grundläggande krav på låntagaren. Många (men inte alla) accepterar exempelvis inte betalningsanmärkningar. Utöver det kan det finnas krav på inkomst på en viss nivå, fast anställning, gräns på andra skulder samt åldersgräns. Vem som får låna pengar hos de olika bankerna är alltså mycket olika. I Sverige får däremot aldrig lån tecknas av personer under 18 år.
Lånekoll samarbetar med följande bolånebanker: Marginalen Bank, Skandiabanken, Hypoteket, Nordax Bank, Bluestep Bank.
Lånekoll samarbetar med följande banker och kreditinstitut på privatlån: Santander, Marginalen Bank, Collector, MedMera Bank, Bank Norwegian, re:member, Resurs Bank, Avida Finans, Morrow Bank, Brocc, Svea Bank, GoodCash, Banky, Nordax Bank, Lån & Spar Bank, LF Finans, Ikano Bank.
För kreditkort har Lånekoll samarbeten med Supreme Card/Resurs Bank och förmedlar även kreditkort via tredjepartsleverantör.
Det finns många olika banker att välja bland för bolån. De flesta banker sätter räntevillkor efter hur mycket du som kund kan placera i sparkapital (aktier, fonder, sparkonto). Däremot om man som kund väljer att gå via en låneförmedlare så konkurrensutsätts bankerna i en budgivning och det blir lättare att jämföra vilken bank man skall välja. Med en låneförmedlare så blir kunden kravställare.
Lånekolls allmänna villkor finner du under länken villkor.
Kontantinsatsen är den summa pengar du lägger ur egen ficka när du köper en bostad. Sedan 2010 infördes en lag på att du måste betala minst 15% av hela köpeskillingen. Det rekommenderas att man sparar ihop pengar till den själv. Har man inte möjlighet kan man låna pengar till kontantinsatsen. Dock är det ofta högre ränta på den typen av lån.
En bolåneförmedlare är en mellanhand som arbetar på kundens sida mellan banken och kunden. Bolåneförmedlaren inhämtar anbud med priser och räntevillkor från flera banker för att sedan låta kunden ta ställning till dessa. Kunden väljer sedan det erbjudande som passar bäst.
Belåningsgrad är hur stor del av bostaden som är belånad. Vid köp av en bostad för du maximalt låna 85% av bostadens värde. Ex. Vid köp av en bostad som kostar en miljon får du alltså maximalt låna 850 000 kr bolån.
Som konsument kan du omförhandla lån på olika sätt. Om du gör det själv behöver du ställa din befintliga bank mot flera andra banker. För att få ett räntevillkor från en bank behöver banken ta en kreditupplysning. Detta innebär att konsumenter som förhandlar själv påverkas negativt av att fråga flera banker då varje bank tar en ny kreditupplysning.
Ett smartare sätt är att använda en låneförmedlare vid omförhandling av lån. Låneförmedlare kan med endast en kreditupplysning omförhandla lån mellan flera olika banker och ta del av flera bud. Exempel. Låneförmedlare frågar flera banker, endast en kreditupplysning görs.
Exempel. Privatperson förhandlar själv med 3 banker, 3 kreditupplysningar görs. Låneförmedlaren hjälper till med bytet om du får ett bättre ränteanbud. Att använda en Låneförmedlare är ett smidigt, smart och enkelt sätt att spara pengar och sänka din ränta.
Ett bolån är ett slags hypotekslån. Detta då ett pantbrev skrivs och banken har bostaden som säkerhet trots att du som låntagare har kvar bostaden. Däremot är inte alltid ett hypotekslån ett bolån. Det finns exempelvis företagshypotek och skeppshypotek. I dessa fall är det företagets lösa egendom alternativt ett fartyg som är som pant för lånet.
Din ansökan är inte bindande. Först när du skrivit på skuldebrevet så är din ansökan bindande. Dock har du ångerrätt i 14 dagar enligt gällande lag.
Ja
Väljer du att jämföra privatlån kan du låna pengar direkt och få dem på kontot inom några dagar – utan säkerhet. Ska du däremot låna till bil med avbetalningskontrakt eller bostad används bilen/bostaden som säkerhet för lånet.
Ja, det finns banker som inte anser att låntagaren måste ha fast jobb. Däremot krävs alltid att man kan påvisa inkomst och att inkomsten förväntas vara på en specifik nivå under längre tid. Generellt är det däremot betydligt svårare att få bolån om man inte har fast jobb (tillsvidareanställning).
Ett av krav från våra samarbetspartners är att du som kund har en stadigvarande inkomst. Som student så är det sällsynt. Men om du kan påvisa en inkomst så gör bankerna en individuell bedömning. En medsökande förenklar oftast processen om du är student.
Det registreras endast en kreditupplysning hos Upplysningscentralen (UC) på dig i samband med en ansökan. Då det är flera banker som kan lägga anbud på din ansökan kan du få flera omfrågandekopior från de banker som har tittat på din kreditupplysning. Då det görs individuella bedömningar från varje enskild bank kan banker i vissa fall ta in ytterligare information och uppgifter för att kunna göra en bättre bedömning.
Om du flyttar ditt bolån till en annan bank och inte gör utökningar av bolånet så omfattas du inte av de nya amorteringsreglerna.
Lånekoll kan hjälpa dig med ett lånelöfte via vår webbtjänst.
Bolån brukar man med fördel dela upp i flera lån med olika villkor på räntan för att man har dem generellt sett längre tid och man vill gardera sig mot ränteändringar under tiden man har dem. Det är ovanligt att man har flera olika bolån hos flera olika Banker.
Ja, Lånekoll kan hjälpa till med bolånekalkyl och räkna på bolån för att ge dig det bästa bolånet.
Man kan säga att räntan är priset för att låna pengar. Bankerna gör alltid individuella bedömningar på vilken ränta de kan låna ut till. Beroende på risk och marknadsläge kan räntan komma att ändras om du har valt rörlig ränta.
Enligt Konsumentkreditlagen måste det framgå på skuldebrevet att banken har rätt att ändra räntan, samt under vilka förutsättningar detta får ske. Generella ränteändringar meddelas via annonser, utskick eller kontoutdrag. För fast ränta så ändras inte räntan under bindningstiden.
Vid kontraktsskrivning för den nya bostaden betalar du först handpenning som är 10% av hela kostnaden. Denna summa dras sedan av när du ska betala in kontantinsatsen som oftast ska betalas i samband med dagen man får tillträde. Då har du betalat 15% och banken går in med 85%.
Räntan betalas på förfallodagen, oftast i slutet av varje månad.
Så länge du kan påvisa att du har en stadigvarande inkomst så har du möjlighet att få ett lån beviljat. Bankerna gör alltid en individuell bedömning av din betalningsförmåga.
Då bolånet maximalt får vara 85% av inköpspriset behöver resterande 15% betalas som kontantinsats. De flesta betalar denna summan kontant eller via försäljning av tidigare bostad. I annat fall kan man låna till kontantinsats via privatlån. Banken väger in privatlån i totala låneutrymmet.
Ja, du kan låna upp till 85 % av din bostads marknadsvärde. Det betyder att om du har ett övervärde i din bostad, kan du öka ditt nuvarande bolån för att på så sätt få tillgång till kapital för att betala av privatlån.
Ditt lån betalas ut 1-5 dagar efter att banken har mottagit ditt signerade skuldebrev. Kontakta kundtjänst för att veta mer om utbetalning från banken du valt.
En personlig bankman arbetar för en bank. En låneförmedlare står på kundens sida och arbetar med tiotals personliga bankmän som får tävla i en budgivning. Precis som att jämföra pris på nätet för att hitta den billigaste tv apparaten, likaså fungerar en låneförmedlare att hitta det billigaste lånet.
Detta är en bedömning som är upp till dig att avgöra. Med fast ränta så vet du på förhand vad du kommer betala för ditt lån. Med rörlig ränta så ändras månadskostnaden med ränteläget och du tar därmed en ränterisk. Däremot så har det varit fördelaktigt de senaste åren med en rörlig ränta. Du kan också välja att kombinera de två ränteformerna. Du får gärna ringa oss på Tel: 0770 - 221 222 för att få vägledning.
Du kan tacka nej till erbjudanden från Lånekoll och du betalar ingenting för att använda vår webbtjänst. Inga anbud är bindande.
Vår tjänst är helt kostnadsfri för dig som kund och du betalar inga extra kostnader för att använda vår tjänst. Lånekoll får ersättning från våra samarbetspartners vid utbetalt och förmedlat lån. I och med att bankerna inte behöver anskaffa kunden själva via reklam eller marknadsföring så kan de ge en del av sin kundanskaffningskostnad till Lånekoll.
Räntan är priset för att låna pengar. Bankerna gör individuella bedömningar på vilken ränta de kan låna ut till. Beroende på risk och marknadsläge kan räntan komma att ändras om du har valt rörlig ränta.
Enligt Konsumentkreditlagen måste det framgå på skuldebrevet att banken har rätt att ändra räntan, samt under vilka förutsättningar detta får ske. Generella ränteändringar meddelas via annonser, utskick eller kontoutdrag.
Ja, man kan samla alla typer av krediter som kreditkort och blancolån.
Ja, du kan ansöka om blancolån fastän du är arbetslös eller har betalningsanmärkningar eftersom Lånekoll samarbetar med aktörer som tillhandahåller krediter till dessa.
Detta är ett jämförelsemått för att jämföra olika låneprodukter och kreditkort. När man talar om effektiv ränta menar man den totala kreditkostnaden som anges som den årliga räntan på ett lånebelopp. I den effektiva räntan tar man hänsyn till samtliga kostnader, men också när utbetalningarna sker.
I kostnaderna kan det till exempel ingå uppläggningsavgift och faktureringsavgift. Enkelt förklarat så kan man säga att den effektiva räntan är den verkliga kostnaden för lånet.
Amortering betyder avbetalning på ett lån.
Om du använder kortet utomlands så lägger de flesta kreditkortsutgivare på en avgift mellan 1–3 % för att du handlar i en annan valuta. För dig som reser mycket så är detta en onödig kostnad.
Ett kreditkort ger dig möjligheten att köpa saker på kredit, istället för att betala med pengar som du redan har. Så istället för att det är du som betalar vid köptillfället är det kreditgivaren som gör det, åt dig. Sedan skickar kreditgivaren ut en faktura vid slutet av varje månad, där den sammanställer alla köp som du har gjort med kortet, och vad du är skyldig. Om du betalar alla dina skulder på direkten slipper du ofta betala ränta.
Topplånet är den del som inte täcks av bostadslånet och därmed är utan säkerhet. Därför är det viktigt att jämföra så man hittar det billigaste.
Skatteavdrag, närmare bestämt ränteavdraget är en subvention från staten att 30 % av din räntekostnad är avdragsgill i din deklaration. Detta betyder att du i verkligheten betalar 70 % av räntekostnaden efter skatt.
För betalkort och kreditkort så får man som kortinnehavare en räkning i efterskott på sina inköp. Om man har ett kreditkort så kan man välja att delbetala fakturan över tid och behöver därmed inte betala hela fakturan på en gång. Då tar kreditkortsutgivaren ut en ränta. Detta kan vara ett sätt att finansiera ett större inköp. Betalas hela fakturan med en gång för ett kreditkort utgår ingen ränta. För betalkort så finns inte möjligheten att dela upp betalningen.
Månadskostnaden för lånet till kontantinsatsen beror på vilket belopp du lånar, vilken ränta du har och vilken återbetalningstid du väljer. Lånekoll lånar ut upp till 600 000 kr för privatlån och erbjuder återbetalningstid upp till 15 år. Många av Lånekolls samarbetsbanker erbjuder amorteringsfria perioder vilket kan vara förmånligt om du vill komma ner i månadskostnad.
Olika kreditkort är utformade för olika livsstilar och ekonomiska situationer. Vissa värderar bonusar mer än kort utan avgifter till exempel. Det bästa kreditkortet för dig kanske inte är bäst för någon annan.
Ja, ange din månadsinkomst före skatt, ansök via: www.lanekoll.se/privatlan
Hur mycket ränta du betalar varierar beroende på vilken typ av lån du har. Hur banker beräknar ränta på lån varierar något. För att hitta ett lån med låg ränta är det viktigt att jämföra bankerna, räkna på olika lån och jämföra alternativen. Det är den jämförelsen som lätt kan genomföras hos Lånekoll.
Ett topplån har oftast ingen säkerhet i bostaden, till skillnad från ett bottenlån. Efter 2010 får bankerna inte låna ut mer än 85 % av bostadens värde som bottenlån. Många banker erbjuder mellan 75-85 % belåning på bottenlånet och den delen av bostaden som inte täcks av bottenlånet kallas topplån.
Om banken erbjuder exempelvis 75 % bottenlån skulle 10 % kunna vara ett topplån med bostaden som säkerhet. Om man lånar till beloppet som inte kan utrymmas i bottenlånet, dvs. över 85 % belåningsgrad kan man säga att man lånar till kontantinsatsen. Lånekoll hjälper dig att låna till både topplån och kontantinsats
Nyckeln för att få så bra villkor som möjligt när man jämför lån är att vända sig till en låneförmedling. Att använda sig av en låneförmedling gör det enkelt och snabbt att beräkna lån och jämföra olika låneerbjudanden. Hos oss på Lånekoll får du hjälp att jämföra bolån, billån, privatlån och blancolån. Att ansöka om en lånejämförelse hos Lånekoll är helt gratis.
Baserat på ditt konsumtionsbeteende så passar olika kreditkort just dig bäst.
Blancolån/privatlån kan du som konsument lösa när du vill under löptiden. Det kostar inget att lösa lånet i förtid eller betala in (amortera) extra under löptiden. Kontakta en handläggare hos oss eller banken/låneinstitutet i fråga så hjälper de dig med mer detaljer.
Det är våra samarbetspartners som gör bedömningen om att bevilja privatlån och krediter. Vid avslag så kan Lånekoll inte säga varför men vi kan ge dig generella bedömningar och se om vi kan finna en alternativ lösning.
Lånekoll samarbetar med ett fåtal banker och låneinstitut som erbjuder lån trots betalningsanmärkning. För att ansöka om lån om du har en betalningsanmärkning måste du uppfylla följande krav: Du är mellan 20 och 60 år. Du är fast anställd och har en inkomst över 15 000 kr i månaden. Du får inte fått några nya betalningsanmärkningar det senaste halvåret.
Du får svar från majoriteten av Lånekolls samarbetspartners inom 24 timmar. Vissa av våra samarbetspartners svarar dig inom några minuter på mina sidor.
Ja. Om du ska köpa en begagnad bil av en privatperson kan du ta ett billån utan säkerhet. För att låna till bil genom att ta ett billån med bilen som säkerhet kräver de flesta långivare att du köper bilen hos en auktoriserad återförsäljare.
De flesta långivare kräver att du som låntagare köper bilen hos en auktoriserad återförsäljare för att få ta billån med säkerhet. För ett billån utan säkerhet är det i regel inte samma krav på detta.
Det finns ingen gräns på hur många lån du kan samla hos Lånekoll. Lånekoll söker på det lånebeloppet som du ansöker om, maximalt 600 000 kr. Lånekoll har hjälpt kunder som har haft över 10 olika lån och krediter. Ansök online om att samla lån eller kontakta en av våra lånehandläggare så hjälper vi dig.
Du kan även använda vår privatlånekalkyl så får du en god överblick av din ungefärliga månadskostnad. Det är svårt att avgöra din exakta månadskostnad på förhand då den är beroende av räntan du blir beviljad. Däremot efter att du ansökt så kommer du får se vilken ränta, ändra återbetalningstid och belopp för att se din specifika månadskostnad.
Vid billån utan säkerhet är det upp till dig vad pengarna går till. Vid billån med bilen som säkerhet är lånet kopplat till din bil.
Du ansöker via på www.lanekoll.se/privatlan
Lånekoll har gjort en djupgående analys över samtliga kreditkort på marknaden och tagit fram ett frågeformulär för att hjälpa konsumenter att hitta rätt kort för sitt individuella köpbeteende. Alltifrån försäkringar till valutaväxlingsavgifter har tagits hänsyn till.
Lånekoll samarbetar med flera banker och kreditinstitut vart vi skapar en upphandling där bankerna och kreditinstituten konkurrerar om dig som kund. Detta resulterar ofta i bättre villkor för dig som kund.
För privatlån är amorteringstiden 1 år till 15 år.
Nej, alla kreditkort har inte bonus. Vissa har inga avgifter istället. Genom att jämföra kreditkort så kommer du hitta ett kreditkort som passar dig bäst.
Det beror på vilken bank du har valt. Normalt 1-5 bankdagar efter signerat skuldebrev. Om du signerar ett fysiskt skuldebrev per post kommer banken normalt att utbetala lånet efter 2- 5 dagar efter inkommet skuldebrev. Andra banker skickar ett elektroniskt skuldebrev till din e-post där du klickar på en länk (URL) för att sedan underteckna med digitalt med exempelvis BankID.
Pengarna överförs då till ditt konto eller så skickas en utbetalningsavi som du kan ta med till din bank för att få pengarna utbetalt. Lånekoll kan inte påverka utbetalningen hos banken. Kontakta gärna en handläggare så kan de hjälpa dig att titta närmare på ditt ärende.
Det är många som inte har hela beloppet själva som krävs för kontantinsats. För att få ihop pengar till kontantinsatsen kan du antingen låna eller spara ihop pengarna. Om du ska spara ihop pengarna utan risk är det viktigt att se över räntan på sparkontot samt att banken har insättningsgaranti.
Om du vill att pengarna ska växa snabbare och är villig att ta lite risk kan billiga fonder såsom indexfonder vara ett bra alternativ. Se till att få råd innan du placerar i fonder då pengarna kan både öka och minska i värde.
Om du väljer att låna till kontantinsatsen är det bra att använda en låneförmedlare (som t.ex. Lånekoll) som jämför och hjälper dig att hitta en bank som erbjuder lägst ränta. Kontakta oss så hjälper vi dig att komma fram till dina alternativ.
På Lånekoll kan du ansöka om lån från 10 000 kr upp till 600 000 kr. Vi på Lånekoll hjälper dig att hitta lägsta räntan. Vi gör endast affärer med långivare av högsta kvalitet med kontrollerade villkor.
Detta innebär att du som kund får förslag från flera banker och kreditgivare och kan välja det bästa villkoret. Bankerna som Lånekoll samarbetar med gör en individuell bedömning av din ansökan, kreditvärdighet och återbetalningsförmåga och utifrån det får du svar med villkor och lånebelopp från de banker som beviljar dig ett lånebelopp.
Då bedömningen är individuell hos varje bank finns det ett stort värde av att fråga ett flertal banker. En riktlinje är att inte ansöka om lån som överstiger din årsinkomst.
Detta beror helt på din årsinkomst och betalningsförmåga samt din kreditvärdighet.
Inom privatlån är intervallet 10 000 kr upp till 600 000 kr. Genom att addera en medsökande kan du öka dina chanser att få låna mer.
På bolån kan du belåna max. 85 % av bostaden värde. Vilket lånebelopp som du kan låna beror på en rad olika faktorer som ex. inkomst, belåningsgrad, kreditvärdighet och nuvarande skulder/lån. Genom att addera en medsökande kan du öka dina chanser att få låna mer då KALP (Kvar att leva på kalkylen) oftast förbättras. För att se hur mycket du kan låna kan du använda vår bolånekalkylator.
Det är svårt att säga exakt hur mycket du kan spara. Ett bra sätt för att se din nya månadskostnad är att fylla i totalt lånebelopp samt önskad återbetalningstid i Lånekolls räknesnurra och då får du en uppskattning på din framtida månadskostnad. Du kan även justera räntan.
Om du jämför detta med nuvarande månadskostnad ser du hur mycket du kan spara. Du är även välkommen att ringa oss på Tel: 0770 - 221 222
Du kan ansöka om lån hos oss. Själva låneansökan tar inte mer än några minuter att fylla i och skulle du ha frågor kan du kontakta vår kundtjänst via telefon, mail eller chat. När du fyllt i din låneansökan skickas den digitalt till oss. Inom 24 timmar har du förslagen och kan jämföra dem mot varandra.
Genom att logga in på Mina Sidor kan du se samtliga låneförslag och även teckna det lån som passar din ekonomiska situation bäst. Ditt lån betalas ut 3–5 dagar efter att banken har tagit emot ditt signerade skuldebrev.
Intervallet inom blancolån är från 10 000 kronor upp till 600 000 kronor. Hur mycket just du kan låna beror på din årsinkomst, kreditvärdighet och återbetalningsförmåga. Ett alternativ för att öka chanserna att få ta ett blancolån är att ha en medsökande. För exakta svar hur mycket just du får låna är det bäst att göra en kostnadsfri ansökan.
Genom att ta ut aviserings- eller administrationsavgifter, och ibland även en årsavgift. Det kan också tillkomma en valutapåslagsavgift när du tar ut pengar utomlands, eller handlar i utlandet.
Ja du kan ändra lånebeloppet om du gör det inom 5 dagar från att du tilldelats anbudet. Kontakta Lånekoll kundtjänst via Tel 0770-221222 alt. Maila kundservice@lanekoll.se
Ett privatlån amorteras enligt vald återbetalningsplan. Du kan välja återbetalningstid från 1 till 15 år vilket påverkar din månadskostnad.
Lånekoll har samarbete med aktörer som tillhandahåller krediter till personer med betalningsanmärkningar. Kontakta oss på 0770-22 12 22 eller www.lanekoll.se/privatlan
Våra grundkrav för att ta lån: Du är minst 18 år.Du är folkbokförd och skriven i Sverige sedan minst 1 år. Du har inte haft några skulder till Kronofogden de senaste 6 månaderna. Du har en årsinkomst på minst 120 000 kronor.
För att bli beviljad ett privatlån hos Lånekoll skall du vara minst 18 år gammal och ha en inkomst om minst 110 000 kr per år eller 10 000 kr i månaden. Du behöver även vara folkbokförd i Sverige.
Kreditupplysningar tas för både din och för långivarens skull. I kreditupplysningen finns information om din inkomst, dina aktiva krediter och eventuella betalningsanmärkningar. Samt om du har ett skuldsaldo hos Kronofogden. Genom kreditupplysningen bedöms din förmåga att betala tillbaka ditt blancolån, samt vilken nivå din ränta och amortering hamnar på. Detta är bra även för dig som privatperson för att ge vägledning i din privatekonomi.
Du ska jämföra för att kunna få det bästa blancolån för just dig. Skillnaden kan vara stor på vilka räntor, belopp och amorteringstider du kan få. Vi på Lånekoll hjälper dig att jämföra blancolån från upp till 30 olika banker för att ge dig det bästa låneerbjudandet på blancolån.
Att ansöka om ett lån via Lånekoll är helt gratis oavsett om det är ett nytt lån eller ett lån för att samla tidigare lån. Hur mycket ränta du betalar varierar beroende på vilken typ av lån du har. Hur bankerna räknar ut räntan på ditt lån kan variera något. Det är därför det är så viktigt att jämföra bankerna, räkna på olika lån och jämföra dina alternativ. Det är den jämförelsen som vi på Lånekoll kan hjälpa dig med din ansökan om lån och låna pengar direkt genom att fylla i en låneansökan.
När man säger 'samla lån' menar man att man löser flera mindre lån eller krediter med hjälp av ett större lån. På så sätt blir oftast kostnaden mindre.
Det finns egentligen inge övre gräns som man kan låna för kontantinsats. Lånekoll hjälper idag till med lån till kontantinsatsen upp till 600 000 kr. Lånekoll arbetar med bolån och privatlån så kontakta oss så hjälper vi dig till bäst finansiering för ditt boende.
När du ska ta ett lån är det upp till dig vad pengarna används till. Du kan exempelvis ta ett blancolån till kontantinsats.
Av de banker som Lånekoll samarbetar med kan den nominella räntan ligga mellan 4,95% och 26,50%. Det är din återbetalningsförmåga och kreditvärdighet som avgör vilken ränta på blancolånet som erbjuds. Du kan jämföra olika lån via Lånekoll för att få låg ränta på blancolånet.
För bara 69 kronor i månaden får du ett omfattande skydd när du utsätts för en identitetsstöld, där följande moment ingår: Bevakning: Du får ett SMS och epost inom 24 timmar när din kreditupplysning ändras (till exempel om det skett en adressändring eller kreditförfrågan). Den här kontrollen gör det möjligt för dig att agera snabbt. Du får även onlinebevakning som hjälper dig skydda dina personliga uppgifter på nätet som sparas.
Personlig hjälp: om du blir ID-kapad får du hjälp – dygnet runt! Om du ringer oss får du bland annat hjälp med att kartlägga omfattningen av det eventuella ekonomiska bedrägeriet, vi kan registrera en bedrägerispärr, bestrida oriktiga fakturor och ta bort orättmätiga anmärkningar i kreditupplysningsdatabaser. Du får ersättning för eventuella skulder efter en ID-kapning.
En ID-stöld hänger ofta ihop med ekonomiska bedrägerier som kostar. Försäkringen i UC ID-Skydd ger dig därför en ersättning med upp till 200 000 kronor så att du kan täcka eventuella skulder som en ID-kapning medfört och upp till 500 000 kr för att täcka eventuella rättskostnader och kvarstående skulder.
Under 2020 har Lånekoll vidtagit en rad åtgärder med hänsyn till samhällsansvar, anställda och kunder. I dagsläget arbetar en del av vår personal hemifrån för att minska eventuell smittspridning. Vi har även vidtagit åtgärder och begränsningar gällande besök på kontoret, resor och arbetsrutiner för att minimera risker och påverkan av smittspridning av Covid-19.
Under påsken bestämde bolaget även att skänka en gåva på 3000 kr till följande organisationer: Stockholms Stadsmission, Läkare utan gränser och Radiohjälpen för att stödja deras arbete i samband med Coronaviruset.
Att hitta den lägsta räntan kan vara svårt på egen hand. För att nå dit krävs att du är en duktig förhandlare mot banken och att du lär dig bankspråket. Däremot så finns en annan väg. Om man som konsument går via en låneförmedlare så konkurrensutsätts flera banker och därmed tävlar de om dig som kund. Genom budgivningen så kan du välja den bank som lagt den lägsta räntan och då vet du att du funnit din lägsta ränta på marknaden efter dina förutsättningar.
Det viktigaste när man samlar lån är att uppskatta eller beräkna vilket totalt belopp man vill samla. Om du inte vet exakta beloppet kan du alltid kontakta Lånekoll så hjälper vi dig. Det finns många fördelar att använda en låneförmedlare som Lånekoll när du ska samla lån då det endast görs en kreditupplysning trots du får förslag från flera banker.
För att du ska få ta blancolån ska du vara minst 18 år samt folkbokförd och skriven i Sverige sedan minst 12 månader. Andra krav är att du inte ska ha haft någon skuld hos Kronofogden under de senaste 6 månaderna samt att du har minst en bruttoårsinkomst på 120 000 kronor.
När man har flera olika krediter så medför det ofta olika tilläggskostnader som aviavgifter för varje lån. När du samlar dina lån och krediter kan även du få en lägre ränta då du har större engagemang hos din bank.
Detta är omfrågandekopior som Upplysningscentralen (UC) skickar ut enligt lag till dig som kund för att du skall se alla parter som fått ta del av din kreditupplysning. Med Lånekolls låneförmedlarlösning registreras endast en kreditupplysning.
Det finns ingen generell anledning till att en ansökan inte godkänns. Kontakta kundtjänst om du önskar information om ditt ärende.
Vi har säkerligen kontaktat dig för att gå igenom din låneansökan och hjälpa dig att sänka dina räntekostnader och förbättra dina lånevillkor.
För att Lånekoll skall kunna låta bankerna konkurrera om dig så behöver vi göra en kreditupplysning hos Upplysningscentralen (UC). Tack vare att Lånekoll har en specialanpassad låneförmedlarlösning via UC så registreras endast en fråga på dig i ditt namn oavsett hur många banker som frågar om ditt kreditengagemang. Detta medför minimal belastning för din kreditvärdighet.
Att jämföra och ansöka om blancolån via Lånekoll är alltid gratis. Du är heller aldrig bunden till att teckna något av de lån som jämförs. Hur mycket lånet sedan kommer att kosta beror på lånebelopp, amorteringstid samt vilken ränta du blir erbjuden. Eftersom bankerna sätter räntan individuellt utifrån din ekonomiska situation kan du inte veta vad lånet skulle kosta innan en jämförelse genomförts.
Att ansöka om ett lån genom Lånekoll är helt gratis oavsett om det är ett nytt lån eller ett lån för att samla tidigare lån. Bankerna ersätter Lånekoll om de får en ny kund. Det tillkommer inga extra kostnader eller räntepåslag för dig som kund, vilket medför att det finns ett stort mervärde att använda en låneförmedlare. Bankerna ser Lånekoll som en marknadsföringskanal för sitt erbjudande och kan liknas med bankernas reklam för såväl radio och tv.
Den mest kända låneförmedlaren är Lendo tack vare sin marknadsföring. Därefter finns en uppsjö av olika låneförmedlare. Lånekoll är Sveriges ledande fullsortimentbutik för lån och krediter och en av de få låneförmedlarna som kan hantera och förmedla bolån, privatlån och kreditkort till sina kunder.
Lånekoll är en fristående låneförmedlare som verkar på den nordiska marknaden. Vi hjälper dig med att upphandla bolån och privatlån. Lånekoll hjälper dig som ska ta ett nytt lån, konkurrensutsätta dina befintliga lån samt samla ihop lån. Alltid med målsättning om hitta bästa upplägget för dig samt förbättra och sänka dina räntekostnader.
Du är minst 18 år. Du är folkbokförd och skriven i Sverige sedan minst 1 år. Du är skuldfri från kronofogden de närmaste 6 månaderna. Du innehar en årsinkomst på minst 120 000 kr.
För att ta billån med bilen som säkerhet (avbetalningskontrakt) krävs det att låntagaren kan betala 20 procent av bilens värde kontant direkt vid köpet. Gällande amortering brukar långivaren vilja att den ska motsvara bilens värdeminskning, eftersom varken långivaren eller låntagaren vill hamna i en situation där bilens värde är mindre än det totala lånet.
De flesta långivare erbjuder endast avbetalningskontrakt om köpet sker hos en auktoriserad återförsäljare. Långivaren vill vara säker på skick och värde eftersom bilen tas som säkerhet för lånet.
Om du vill låna pengar till en bil som du ska köpa av en privatperson så erbjuds billån utan säkerhet. Värdet och åldern på bilen kan också vara faktorer som avgör om du får ta ett avbetalningskontrakt hos vissa långivare. De kan också ha som krav att bilen ska vara helförsäkrad under tiden som du lånar pengar.
Att lösa ett lån betyder att man betalar tillbaka ett lån i förtid, innan löptiden har gått ut. Att lösa ett lån innebär helt enkelt att man återbetalar det kvarvarande lånet i förväg för att slippa betala mer ränta eller att man återbetalar det kvarvarande lånet med hjälp av ett annat lån med lägre ränta.
I och med att det finns många olika banker i Sverige för både privatlån och bolån så kan det vara svårt att välja vilken som är bäst. Om man som kund går via en låneförmedlare så får man in anbud från flera banker och kan därefter ta ställning till vilken som erbjuder bäst villkor.
Det finns många duktiga låneförmedlare på marknaden. Det viktigaste för dig som kund är att undersöka om låneförmedlaren står under Finansinspektionens aktiva tillsyn. Det betyder att låneförmedlaren följer de lagar och riktlinjer som finns på marknaden samt opererar efter god sed och tar tillvara konsumentens intressen. Lånekoll är en av de få låneförmedlarna som har tillstånd hos Finansinspektionen att förmedla Bolån, Privatlån och andra lån och krediter.
Väljer du att blancolåna (teckna lån utan säkerhet) är det din betalningsförmåga och kreditvärdighet som avgör vilken ränta på blancolån som erbjuds. Bankerna ser på den information du lämnat i låneansökan och sammanställer den mot den information som finns på kreditupplysningen. Detta avgör sedan vilken räntenivå de erbjuder. Därmed avgör bland annat om du har andra lån eller krediter, om du har betalningsanmärkning samt nivån på din inkomst.
Det kan därför finnas en fördel att se över sin kreditvärdighet och, om möjligt, påverka den för at få blancolån med låg ränta. Via Lånekolls samarbetspartners går det att få en nominell ränta på mellan 4,95 % och 26,50 %. Välkommen att jämföra banker och hitta bästa blancolån utifrån flera olika lånealternativ.
Räntan som du blir erbjuden är inte Lånekoll som sätter utan sätts individuellt av de banker och låneinstitut som Lånekoll samarbetar med. Varje bank som frågas sätter så låg ränta som de är villiga att erbjuda baserat på deras individuella bedömning av din ansökan.
Alla banker och låneinstitut gör individuella bedömningar av din kreditvärdighet och räknar på olika sätt ut hur de sätter sina räntor för olika kunder. I bankernas beräkningar och räntan som du erhåller utgår ifrån den kreditupplysning som görs av banken och deras interna riskbedömning av kreditrisk och din återbetalningsförmåga. Du måste göra en ansökan för att få reda på vilken ränta du blir erbjuden av de olika bankerna.
Amorteringsperioden varierar från 1–15 år beroende på vilken typ av lån du väljer.
Annuitet innebär att banken, eller långivaren, gör en uträkning för ditt lån – ett annuitetsbelopp som innebär att du betalar samma summa vid varje betalningstillfälle. Räntekostnaden är högre i början men sjunker i takt med att amorteringsbeloppet ökar. Fördelen med annuitetslån i jämförelse med rak amortering är att du alltid vet exakt vilket belopp du betalar in per inbetalningstillfälle.
I början av din avbetalning går den största delen av dina betalningar till själva räntan för att sedan, i takt med att lånet blir lägre, istället lägga större del på själva lånebeloppet. Så länge räntan ligger på samma nivå kommer dina inbetalningar att vara på samma belopp.
Med A-kassa så anser många av våra långivare att du inte har en stadigvarande inkomst och det kan därför vara svårare att få ett lån. Däremot gör bankerna en individuell bedömning av din betalningsförmåga. Ansök på: www.lanekolll.se/privatlan
Vi kan alltid sänka beloppet och i många fall höja det. Kontakta kundtjänst så hjälper vi dig.
Din ansökan är inte bindande. Först när du skrivit på skuldebrevet så är din ansökan bindande. Du har ångerrätt i 14 dagar enligt gällande lag. Du kan när som helst lösa lånet utan extra kostnad.
I de fall man saknar 15% i kontantinsats så kan man låna till hela eller delar av dessa genom ett privatlån. Detta sker genom en individuell prövning när du ansöker om bolån. Kontakta kundtjänst redan idag för personlig hjälp.
Ett hypotekslån kan alltid lösas i förtid. Har du däremot bunden ränta har banken rätt att ta ut en ränteskillnadsersättning. Hur stor denna avgift blir beror delvis på kvarvarande lånesumma, räntenivå och hur lång tid det var på bindningstiden. Vill du lösa hypotekslån med bunden ränta bör du först kontakta din bank för att höra hur stor avgift som i sådant fall skulle uppstå.
Lånekoll behandlar dina uppgifter med yttersta sekretess och delar dem endast med Upplysningscentralen och våra samarbetande banker. Vi säljer inte vidare registret till tredje part. Personuppgifter som Lånekoll inhämtar behandlas i enlighet med GDPR (General Data Protection Regulation).
Genom att godkänna din ansökan så kan du sedan logga in på Mina Sidor med Bank-ID och välja anbud.
I samband med Coronaviruset är det många arbetstagare som påverkas med varsel och permittering. Detta innebär ofta ett inkomstbortfall vilket gör att ekonomin påfrestas. Många banker har redan nu möjlighet att ge dig amorteringsfritt om du drabbats av inkomstbortfall. Vi rekommenderar samtliga bolånetagare att kontakta sin bank för att se över möjligheten till amorteringsfritt under en period vid inkomstbortfall.
Amorteringsfritt innebär att du enbart betalar ränta på lånet under perioden och slipper amortera. Finansinspektionen har kommit med ett förslag till regeringen om att ge samtliga bolånetagare möjlighet till amorteringsfrihet under upp till 12 månader. Detta förslag tar regeringen beslut om den 14 april. Vill du läsa mer om Amorteringsfrihet tryck här
Kontakta kundtjänst så hjälper vi dig. Tel: 0770 - 221 222
Räntorna på bolån baseras på bankernas upplåningskostnad för bolån. När ränteläget förändras på marknaden och upplåningskostnaderna blir dyrare justerar bankerna vanligtvis utlåningsräntorna. Det är ännu för tidigt att säga hur Coronakrisen kommer att påverka bolåneräntorna. Under en lågkonjunktur är normalt sett räntorna låga.
Om krisen skulle förvärras kan riskpremierna öka vilket innebär att kan påverka räntorna uppåt. Riksbanken brukar dock ofta i sådana lägen justera reporäntan vilket är åtgärder som sänker räntan. Om du idag har rörlig ränta och är osäker för ränteläget och dina kostnader för ditt bolån får du gärna kontakta oss för att diskutera bunden ränta vs. rörlig ränta.
Vanligast för billån är rörlig ränta vilket innebär att räntekostnaderna kan gå upp och ner. Med fast ränta vet du om hur stor månadskostnaden för billånet kommer att vara. Här gäller det att göra en bedömning av det framtida ränteläget och din egen syn på trygghet och risk.
Ett billån som tas utan säkerhet ger mer flexibilitet – du kan ta billånet utan kontantinsats vilket innebär att du kan låna till hela kostnaden för bilen. Du har även längre återbetalningstid. Ett billån med säkerhet (avbetalningskontrakt) har kortare återbetalningstid och kräver 20 procent i kontantinsats. Eftersom bilen tas som säkerhet kan du få lägre ränta och därmed ett billigare billån.
De flesta av våra samarbetsbanker erbjuder digitala skuldebrev. När du valt lån får du direkt sms och mail med länk för signering av skuldebrevet som du kan signera med Bank-ID. Om du inväntar ett fysiskt skuldebrev per post får du vanligtvis hem ditt skuldebrev inom två arbetsdagar från att lånet har valts. Om tiden har passerat och du fortfarande inte fått ditt skuldebrev, kontakta kundtjänst. Om banken du valt stödjer e-signering bör du redan efter några timmar få ett mail eller sms med länk till signering.
Det tar 3–5 dagar efter att banken har tagit emot ditt signerade skuldebrev.
Du loggar in med Bank-ID. Kontakta din bank om frågor gällande ditt lösenord.
Både att jämföra och ansöka om ett blancolån är alltid gratis hos Lånekoll. Du är heller aldrig bunden till att teckna något av de lån som jämförs.
I detta tidiga skede är det ganska svårt att bedöma prisutvecklingen på bostadsmarknaden. Priserna på bostadsmarknaden påverkas generellt av efterfrågan och utbudet. Efterfrågan av bostäder styrs generellt av ränteläget och hushållets inkomster. När fler blir arbetslösa påverkar detta hushållets inkomster vilket oftast leder till lägre bostadspriser.
Om räntorna förblir låga motverkar detta ett prisfall vilket innebär att ränteläget blir som en krockkudde för stigande arbetslöshet. I de flesta kriser som skett ser vi ofta att många hushåll avvaktar med att köpa bostäder vilket innebär att efterfrågan minskar. Dvs. hushåll som i en högkonjunktur väljer att flytta kanske avvaktar med köpet i en lågkonjunktur pga. osäkerhet eller ekonomiska förändringar.
Dock styrs prisläget även av utbudet och om många till följd av läget avvaktar med att lägga ut sin bostad till försäljning kan det minskade utbudet leda till högre priser. Därför är det ännu för tidigt att spå utvecklingen av bostadspriserna även om indikationerna och analyserna visar en viss nedgång. Är du på gång att köpa en ny bostad och behöver bolån kontakta våra bolåneexperter på Tel: 0770 - 221 222 eller maila oss på kundservice@lanekoll.se
Lånekoll tar enbart en kreditupplysning oavsett hur många banker som ger dig ett låneerbjudande. I och med att det endast är en fråga som registreras hos UC som flera banker kan dela på så är det en minimal belastning på din kreditvärdighet.
Det finns för- och nackdelar med båda amorteringsmodellerna som kan vara bra att känna till när man ska räkna på månadskostnaden för billånet. Med rak amortering är lånekostnaden högre till en början och minskar sedan successivt. Du amorterar samma summa varje månad, medan räntekostnaden går ned för varje månad. Räntekostnaden blir totalt sett lägre om du behåller billånet hela lånetiden.
Med annuitetslån är amorteringskostnaderna lägre till en början, men du betalar samma lånekostnad varje månad. Räntekostnaderna kan totalt sett vara högre om du behåller billånet hela lånetiden. Detta är bra att ha koll på när man letar efter det billigaste billånet.
Även om inte Coronaviruset påverkar din ekonomi rekommenderar vi att man löpande ser över sin boendeekonomi. Över lång tid är det oftast mer fördelaktigt med rörlig ränta men om man vill veta exakta summan som ska betalas varje månad är bunden ränta att föredra. Det är viktigt att tänka på hur länge man tänkt bo i sin bostad innan man väljer rörlig eller bunden ränta.
Om man väljer bunden ränta och flyttar innan löptiden gått ut tar bankerna ut en avgift som kallas ränteskillnadsersättning. Detta innebär att kostnaden kan bli högre än vad man tänkt sig när man har bundna lån. För att ta ett beslut om rörlig ränta eller bunden ränta behöver man få en överblick över hela hushållets ekonomi. Om man har ett väldigt stort överskott varje månad och det finns ett utrymme för rörlighet rekommenderas vanligtvis rörlig ränta.
För de konsumenter som har ett mindre utrymme i sin ekonomi och där svängningar påverkar och där man vill veta sin kostnad rekommenderar vi vanligtvis bunden ränta. Det går givetvis att kombinera både rörligt och bunden ränta för att balansera och anpassa vad som passar bäst för din ekonomi. Du får gärna kontakta våra bolåneexperter på Tel: 0770 - 221 222 alt. maila oss på kundservice@lanekoll.se så hoppas vi kunna besvara dina frågor.
Om du valt ett lån från en bank som stödjer e-signering så får du automatiskt ett mail eller sms med instruktioner för e-signering. Oftast kan du signera skuldebrevet med BankID. Om du behöver hjälp att signera digitalt kan du kontakta kundtjänst.
Blancolån betyder att det inte finns någon säkerhet för lånet. Motsatsen är hypotekslån vilket alltså betyder att lånet har säkerhet, vanligtvis en bostad.
Om du tar ett blancolån för att finansiera bilköpet tas lånet utan en utställd säkerhet, långivaren får helt enkelt räkna med att du av din goda vilja betalar tillbaka lånet under de villkor ni gemensamt kommit fram till. Ett billån, som är en av de äldsta saklånen, innebär att långivaren har bilen som säkerhet, och därmed kan erbjuda förmånliga villkor och lägre räntor, eftersom risken för att återbetalning uteblir minskar.
Kravet för att få ta ett billån är dock att låntagaren kan betala 20 procent av bilens värde kontant direkt vid köpet. När det kommer till amortering brukar långivaren vilja att den ska motsvara bilens värdeminskning, eftersom ingen – varken låntagaren eller långivaren – vill hamna i en situation där bilens värde är mindre än det totala lånet.
Den största fördelen med att jämföra lån via en låneförmedlare är att med endast en kreditupplysning så kan man som kund få bud från flera olika banker. Skulle man som kund göra jobbet själv så kan det bli många kreditupplysningar inom en kort period vilket kan belasta kreditvärdigheten negativt. Låneförmedlare är en förhållandevis ny företeelse i Sverige.
Den första aktören som skapade en gemensam kreditupplysning även kallat låneförmedlarlösning för att inhämta erbjudanden lanserade redan år 2007. Att gå via en låneförmedlare kan jämföras med att jämföra resor via internet. Resehemsidan står inte bakom själva resan utan det gör flygbolaget. Däremot är det resehemsidan som förmedlar kontakten och ser till att du hittar bästa villkoret.
En identitetsstöld innebär att en bedragare med hjälp av dina personuppgifter begått ett bedrägeri med ekonomisk vinning, eller andra brottsliga handlingar. Ett exempel på detta kan vara att någon ändrar din adress till sin egen, eller en neutral adress som bara den personen har kontroll över, och därmed får kontroll över din post, vilket gör det mycket lättare att beställa kreditkort, teckna abonnemang av olika slag, handla mot fakturor eller ta lån i ditt namn. På bra några få dagar kan bedragaren spendera hundratusentals kronor för din räkning – utan att du märker någonting.
En låneförmedlare är en mellanhand mellan kunden och banken. Låneförmedlaren jämför priser och räntevillkor mellan flera olika banker och låter kunden ta ställning till dessa. Genom en budgivning så konkurrensutsätts flera banker. Kunden väljer sedan det erbjudande som passar bäst.
Restskuld eller restvärde innebär att ett billån läggs upp så att du som låntagare inte amorterar hela lånet under amorteringstiden, utan har kvar en skuld vid lånetidens slut som motsvarar vad bilen förväntats vara värd i detta läge. Skulden ska betalas tillbaka och har värdet beräknats någorlunda rätt så skulle det vara möjligt för dig som låntagare att sälja bilen och på så sätt bli av med skulden.
Låneskydd är en försäkring som hjälper dig att återbetala ditt lån ifall du drabbas av ofrivillig arbetslöshet, sjukhusvistelse, olycksfall eller sjukdom.
Det är lån utan ränta. Var dock noga med att titta på den effektiva räntan som inkluderar uppläggningsavgifter, aviseringskostnader med mera. Den effektiva räntan kommunicerar den verkliga kostnaden för lånet. Många bolag skyltar med räntefria lån men tar ut andra avgifter vilket gör att den effektiva räntan blir hög (dvs. kostnaden för lånet är hög)
Ett topplån som är inom 85 % av bostadens värde kan vara med bostaden som säkerhet. Om topplånet har bostaden som säkerhet är det inget blancolån. Oftast är dock ett topplån ett privatlån, dvs. ett lån utan säkerhet, vilket i vissa fall medför aningen högre ränta än ett traditionellt bolån.
Genom Lånekoll så kan man få både bolån och privatlån. Om man väljer privatlån så är det vanligast att man får ett annuitetslån, genom att samla dina lån och krediter kan du få en lägre ränta än vad du hade tidigare.
Ja, då ett vanligt krav vid MC-lån är att motorcykeln utgör säkerheten för lånet.
Nej, om du tar ett privatlån för att finansiera köpet krävs ingen säkerhet. Om du däremot tar ett MC-lån fungerar själva motorcykeln som säkerhet.
Du tar hjälp av en låneförmedlare för att kunna jämföra lån och lånevillkor. På så sätt kan du välja ett MC-lån med lägsta möjliga ränta.
Din privatekonomi avgör hur stort bolån banken kan tänkas bevilja, men också om du har en medlåntagare som du delar kostnaderna med. Använd vår bolånekalkylator för att beräkna hur stor månadskostnaden blir utifrån husets värde.
Vanliga villkor från banken är att du inte har skulder på mer än 6 gånger din årliga bruttoinkomst. Dessutom behöver din privatekonomi vara så pass god att det finns utrymme för räntehöjningar.
Om det finns flera medlåntagare på bolånet övertas lånet av den överlevande. Alternativt kräver banken dödsboet på hela beloppet.
Ifall lånet står utfärdat på två personer och en ska bo kvar i huset får denne ansöka om att ta över bolånet. Detta är endast möjligt det finns tillräckligt med utrymme i personens privatekonomi att betala lånekostnaderna själv.
Ändring av förmånstagarförordnandet görs digitalt på www.idunliv.se. Du loggar in och skriver under med BankID.
Om barnet går i skolan efter 18 års ålder, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid skolgången pågår, dock längst till dess barnet fyller 21 år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning.
Föräldrars försörjningsansvar gäller oavsett om de bor tillsammans med barnet eller inte. Även föräldrar som inte är vårdnadshavare för barnet är underhållsskyldiga.
Föräldrarna ska svara för underhåll till barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. Hänsyn ska tas till barnets egna inkomster och tillgångar samt till barnets sociala förmåner. I kostnaderna för barnets underhåll ska föräldrarna sinsemellan ta del var och en efter sin förmåga. Det kan innebära att en förälder ska bidra till barnets behov i större utsträckning än den andra.
Eftersom barns behov och kostnader varierar finns det inget exakt svar på hur stort underhållet ska vara och vad det ska täcka.
Är specialiserade på livförsäkringar för individer och grupper. Deras försäkringar skapar förutsättningar till en tryggare ekonomisk framtid för våra kunders efterlevande. Tillsammans med Lånekoll utvecklar Idun Liv prisvärda försäkringar i takt med att våra kunders förutsättningar och behov förändras. Deras försäkringar är enkla att teckna och Idun Liv har förmodligen branschens snabbaste skadereglering, vilket gör att allt fler kunder väljer att försäkra sig hos Idun Liv.
Idun Liv grundades 2014 och och är marknadsledande inom digital livförsäkring.
Detta villkor gäller livförsäkring för dödsfall tecknad i Idun Liv Försäkring AB, nedan kallat Idun Liv.
1. Allmänna bestämmelser och begrepp
Idun Liv har rätt att ändra detta villkor. En förutsättning för detta är att Idun Liv senast en månad före årsförfallodagen meddelar försäkringstagaren ändringen som då blir gällande från årsförfallodagen.
1.1 Försäkringstagare
Försäkringstagare är den som ingår avtal med Idun Liv. Försäkringstagaren är ägare till försäkringen. Övergår äganderätten till annan, betraktas denne därefter som försäkringstagare.
1.2 Försäkrad
Försäkrad är den person som livförsäkringen gäller för.
1.3 Försäkringsavtalet
För försäkringsavtalet gäller vad som anges i
• Försäkringsbrevet (bekräftelse på avtalet)
• Dessa försäkringsvillkor
• Försäkringsavtalslagen och svensk lag i övrigt
1.4 Förmånstagare
Förmånstagare är den eller de som enligt förmånstagarförordandet ska få utbetalning från försäkringen eller rätt till försäkringen.
2. Teckna försäkring
För att kunna teckna försäkring ska du ha varit bosatt i Norden de senaste två åren.
2.1 Försäkringstid och ålder
Försäkringen kan tecknas från 18 års ålder fram till 65 års ålder. Försäkringen kan inte förnyas efter det att den för säkrade fyllt 75 år. Idun Liv har inte rätt att säga upp försäkringen om den försäkrades hälsotillstånd försämrats efter det att försäkringen började gälla.
2.2 Försäkringen börjar gälla
Försäkringen börjar gälla när försäkringstagaren signerat köpet. Försäkringstiden gäller för ett år i taget och förnyas automatiskt om försäkringen inte blir uppsagd.
2.3 Försäkringstagarens och den försäkrades upplysningsplikt
Försäkringstagaren och den försäkrade är skyldiga att på Idun Livs begäran lämna upplysningar som kan ha betydelse för om försäkringen ska kunna tecknas eller utökas. Försäkringstagaren och den försäkrade ska ge riktiga och fullständiga svar på Idun Livs frågor. Om någon uppgift som lämnats är oriktig eller ofullständig, gäller vad som för sådant fall regleras i försäkringsavtalslagen.
Anmärkning: Försäkringsavtalslagens regler för fall när oriktiga eller ofullständiga uppgifter lämnats innebär bland annat att dödsfallsskyddet kan falla bort helt eller delvis. Om uppgifter är av sådan art att avtalet blir ogiltigt kan Idun Liv behålla betald riskpremie för förfluten tid. Om Idun Liv med kännedom om det rätta förhållandet skulle ha träffat försäkringsavtal med försäkringstagaren, men med en förhöjd premie är Idun Livs ansvar begränsat till vad som svarar mot den premie som har avtalats och de villkor i övrigt som Idun Liv skulle ha godtagit, om det inte skulle leda till resultat som är oskäligt mot försäkringstagaren.
2.4 Förmånstagarförordnande
Förmånstagarförordandet bestämmer vem som har rätt till utbetalning vid den försäkrades dödsfall.
2.4.1 Standardförordnande
Om den försäkrade och försäkringstagaren är samma person tillfaller försäkringsbeloppet i första hand försäkringstagarens make/maka/registrerad partner/sambo och i andra hand försäkringstagarens arvingar. Förordnande till förmån för make/ maka/registrerad partner upphör att gälla när äktenskapet upphört. Förordnande till förmån för sambo upphör att gälla när samboförhållandet upplösts enligt sambolagen. Med arvingar avses den eller de som enligt den allmänna arvsordningen i ärvdabalken är närmast till arv efter den försäkrade. Om den försäkrade och försäkringstagaren inte är samma person, sker utbetalning vid den försäkrades dödsfall till försäkringstagaren. Om försäkringstagaren dör före den försäkrade ska rätten till försäkringen övergå till den försäkrade som då blir försäkringstagare.
2.4.2 Om förmånstagare avstår sin rätt eller saknas
Om någon förmånstagare avstår från sin rätt eller inte finns så övergår rätten till nästa förmånstagare enligt förordnandet.
2.4.3 Ändring av förmånstagarförordnande
Ändring av förordnandet görs på idunliv.se och börjar gälla när försäkringstagaren signerat ändringen.
2.5 Betalning av försäkringspremie
Priset på försäkringen (premien) fastställs för ett år i taget. Den bestäms enligt den premiemodell som Idun Liv tillämpar med hänsyn till den försäkrades ålder, försäkringsbelopp och hälsotillstånd vid tecknandet. Försäkringen betalas i förskott. Första premien ska betalas på förfallodagen som aviserats av Idun Liv vid tecknandet av försäkringen. Därefter betalas premien månadsvis för nästkommande månad senast på nästkommande månads första dag. Om premien inte betalas månadsvis ska premien betalas senast en månad efter det att Idun Liv aviserat premien.
2.5.1 Uppsägning på grund av utebliven betalning
Om premien inte betalas inom aviserad tid upphör försäkringen att gälla 14 dagar efter den dag då Idun Liv skickat meddelande om uppsägning.
2.5.2 Återupplivning
Om premien betalas inom tre månader från det att försäkringen upphörde att gälla, återupplivas försäkringen till sin tidigare omfattning. Har premien inte betalats inom dessa tre månader kan försäkringen inte återupplivas.
2.5.3 Justering av premie vid dödsfall
Vid dödsfall återbetalas premie för tiden efter dödsfalls månaden. Avlider den försäkrade under tid då försäkringen är gällande utan att premien för den pågående premiebetalningsperioden betalats, avräknas premie för tid t.o.m. dödsfalls månaden från försäkringsbeloppet.
3. Begränsningar i försäkringens giltighet
Försäkringen gäller inte under följande omständigheter:
3.1 Särskilt riskfylld verksamhet
Försäkringen gäller inte för dödsfall på grund av att den försäkrade är eller har varit verksam:
• som förare eller i övrigt tjänstgörande ombord vid militär flygning, avancerad flygning eller yrkesmässig provflygning
• som stuntman eller luftakrobat
Försäkringen gäller inte heller för dödsfall på grund av att den försäkrade utövar eller utövat:
• tävling eller organiserad träning med motorfordon, motorfarkost eller hastighetskörning.
• klättring på berg, klippa, is eller glaciärbergsklättring
• dykning (avser dykning på större djup än 30 m, ensamdykning, dykning utan ytorganisation eller is-, vrak- eller grottdykning)
• boxning eller kampsport där slag och sparkar ingår
• expedition- eller äventyrsverksamhet
3.2 Krigstillstånd i Sverige
Vid krigstillstånd i Sverige gäller särskild lagstiftning i fråga om Idun Livs ansvarighet och rätt att ta ut tilläggspremie (krigspremie).
3.3 Deltagande i främmande krig eller politiska oroligheter utom Sverige.
Dödsfall täcks inte av försäkringen om det inträffar då den försäkrade deltar i krig, krigstillstånd eller i politiska oroligheter utanför Sverige. Försäkringen gäller inte heller för dödsfall som inträffar inom ett år efter sådant deltagande och som kan anses ha orsakats av kriget eller oroligheterna.
3.4 Vistelse utom Sverige vid krig eller krigsliknande oroligheter
Försäkringen gäller inte för den försäkrades dödsfall som kan anses ha orsakats av krig, krigstillstånd eller av krigsliknande politiska oroligheter och som inträffar då den försäkrade, utan att delta i kriget eller oroligheterna, vistas utanför Sverige i ett område där sådana förhållanden råder. Försäkringen gäller inte heller för dödsfall som inträffar inom ett år efter en sådan vistelse och som kan anses ha orsakats av kriget eller oroligheterna. Om kriget eller oroligheterna bryter ut medan den försäkrade vistas i området gäller försäkringen under de tre första månaderna därefter.
3.5 Brottslig handling och våldsamma aktiviteter
Försäkringen gäller inte för den försäkrades dödsfall som orsakas av eller har samband med att den försäkrade utför eller medverkar till brottslig handling som enligt svensk lag kan leda till fängelse. Försäkringen gäller inte för dödsfall som orsakas av att den försäkrade utför eller medverkar i terrorverksamhet, upplopp, gänguppgörelser, huliganism eller liknande våldsam aktivitet.
3.6 Självmord
Har den försäkrade begått självmord gäller försäkringen endast om det har gått mer än ett år från det att försäkringsavtalet ingicks. Vid självmord inom ett år från det att försäkringsavtalet ingicks gäller försäkringen endast om det måste antas att försäkringen tagits utan tanke på självmordet.
3.7 Atomkärnprocess
Försäkringen gäller inte för den försäkrades dödsfall om det inträffar till följd av atomkärnprocess, till exempel kärnklyvning, kärnsammansmältning eller radioaktivt sönderfall.
3.8 Force Majeure
Idun Liv ansvarar inte för skada till följd av stridsåtgärd i arbetslivet, lagbud, myndighetsåtgärd, krigshändelse eller annan omständighet varöver Idun Liv inte råder och inte heller för annan skada om Idun Liv förfarit med normal aktsamhet. Idun Liv är inte ansvarigt för en sådan skada som beror på lagbud, myndighetsåtgärd, krigshändelse eller terrorhandling eller någon annan liknande omständighet. Idun Liv är inte heller ansvarigt för en skada som beror på strejk, blockad, bojkott, lockout eller annan omständighet även om Idun Liv självt vidtar eller är föremål för någon sådan konfliktåtgärd. Vidare är Idun Liv inte skyldigt att i andra fall ersätta en skada som uppstår, om Idun Liv har varit normalt aktsamt.
4. Utbetalning av försäkringsbelopp
Utbetalning till vald förmånstagare eller till försäkringstagaren om den försäkrade och försäkringstagaren inte är samma person sker efter genomförd handläggning av försäkringsärendet.
4.1 Vad behövs för utbetalning
För utbetalning av försäkringsbelopp ska handlingar och upplysningar som Idun Liv anser vara av betydelse för bedömning av försäkringsärendet skickas in utan kostnad för Idun Liv. Medgivande för Idun Liv att för bedömning av sin ansvarighet inhämta upplysningar från läkare eller annan vårdgivare, sjukhus, annan vårdinrättning, allmän försäkringskassa eller annan försäkringsinrättning ska lämnas om Idun Liv begär det. Den som gör anspråk på utbetalning ska styrka sin rätt till beloppet.
4.2 Tidpunkt för utbetalning och räntebestämmelser
Utbetalning av försäkringsbelopp ska ske senast en månad efter det att rätt till utbetalning fastställts och den förmånstagare som gör anspråk på beloppet skickat in upplysningar enligt punkt 4.1. Om det med hänsyn till dödsorsaken eller annan omständighet finns anledning att utreda om någon uppgift som lämnats varit oriktig eller ofullständig, behöver utbetalning dock inte ske förrän en månad efter det att sådan utredning avslutats. Utredningen ska bedrivas skyndsamt. Sker utbetalning senare än vad som sagts ovan betalar Idun Liv dröjsmålsränta enligt räntelagen (1975:635). Idun Liv ansvarar inte för förlust som kan uppkomma om utredning rörande försäkringsfall eller utbetalning fördröjs. Om utbetalningen sker vid en tidpunkt senare än en månad efter dödsfallet betalar Idun Liv, oavsett om dröjsmål föreligger, ränta från den tidpunkten. Ränta betalas dock inte om det sammanlagda räntebeloppet skulle understiga en halv procent av prisbasbeloppet enligt lagen om allmän försäkring för det år utbetalningen sker.
4.3 Preskription
Anspråk på ersättning ska inkomma så snart som möjligt efter det att Idun Liv har underrättat dödsboet och kända förmånstagare och senast inom 10 år från att dödsfallet inträffat. I de fall dödsboet och kända förmånstagare inte underrättats kan anspråk på ersättning göras upp till 30 år efter att dödsfallet inträffat. Inkommer anspråk senare förloras rätten till ersättning. Ärendet kan omprövas sex månader från och med att Idun Liv lämnat slutgiltigt besked i ersättningsfrågan. Därefter upphör möjligheten till omprövning.
5. Personuppgifter
Idun Liv är ansvarig för behandlingen av de personuppgifter som Idun Liv inhämtar och behandlar rörande den försäkrade. Det är fråga om personuppgifter som är nödvändiga för att administrera och fullgöra försäkrings avtalet. Idun Liv uppfyller de krav som återfinns i lagstiftning om behandling av personuppgifter och andra tillämpliga regler avseende behandling av personuppgifter. Den försäkrade har rätt att begära ut information om samt begära rättelse av de personuppgifter som Idun Liv behandlar avseende den försäkrade. Ansökan ska vara skriftlig och skickas till Idun Liv, Personuppgiftsansvarig, Grev Turegatan 14, 111 46 Stockholm.
6. Skaderegister
Idun Liv har rätt att registrera anmälda skador i ett skadeanmälningsregister (GSR) som är gemensamt för försäkringsbranschen. Personuppgiftsansvarig är: GSR AB, Box 241 71, 104 51 Stockholm.
7. Elektronisk kommunikation
Idun Liv tillhandahåller information via elektronisk kommunikation.
8. Om du inte är nöjd?
För oss på Idun Liv är det viktigt att du som kund är nöjd med våra tjänster och med vårt bemötande. Här berättar vi hur du gör om du inte är nöjd. Vänd dig i första hand till den person som utfört ditt ärende eller till din rådgivare. Om du inte är nöjd med det svar du får, kan ärendet prövas av Klagomålsansvarig hos Idun Liv, Att. Klagomålsansvarig, Grev Turegatan 14, 111 46 Stockholm. Telefon: 020-120 00 15, www.idunliv.se.
8.1 Fler instanser att vända sig till
Om du fortfarande inte är nöjd eller är i behov av rådgivning, kan du vända dig till någon av nedanstående instanser:
8.1.1 Konsumenternas Försäkringsbyrå
Konsumenternas Försäkringsbyrå är en obunden rådgivningsbyrå som avgiftsfritt ger vägledning i frågor inom försäkringsområdet. Byrån håller även försäkringsbolagens klagomålsansvariga och berörda myndigheter informerade i aktuella konsumentfrågor: Konsumenternas Försäkringsbyrå, Box 24 215, 104 51 Stockholm. Telefon: 0200-22 58 00, www.konsumenternas.se.
8.1.2 Personförsäkringsnämnden
Personförsäkringsnämnden prövar tvister gällande liv, sjuk och olycksfallsförsäkring mellan konsumenter och försäkringsbolag i de fall där det krävs medicinska bedömningar. Nämnden har en rådgivande funktion. Det kostar ingenting att få sitt ärende prövat av nämnden: Svensk Försäkrings Nämnder, Personförsäkringsnämnden, Box 24 067, 104 50 Stockholm. Telefon: 08- 522 787 20, www.forsakringsnamnder.se.
8.1.3 Allmän domstol
Du har rätt att få din sak prövad i domstol – i första hand tingsrätten. Den som vill ha försäkringsersättning eller annat försäkringsskydd måste väcka talan inom tio år från tidpunkten när det förhållande som enligt försäkringsavtalet berättigar till sådant skydd inträdde. Om den som vill ha försäkringsskydd har framställt anspråket till försäkringsbolaget inom nyss nämnda tid, är tidsfristen att väcka talan sex månader från det att bolaget har förklarat att det har tagit slutlig ställning till anspråket. I många fall kan den allmänna rättshjälpen eller den rättsskyddsförsäkring som finns i hemförsäkringen utnyttjas. För ytterligare information kontakta: Domstolsverket, 551 81 Jönköping. Telefon: 036-15 53 00, www.domstol.se.
Försäkringsvillkor livförsäkring som pdf - länk till pdf
Förköpsinformation ger dig viktig information om livförsäkringen (läs direkt eller använd pdf-filen längst ner på sidan).
Många familjer drabbas hårt när en familjemedlem plötsligt går bort. Att ekonomin påverkas kan skapa ytterligare oro i sorgetider. Att teckna en livförsäkring hos oss ger en extra trygghet och en möjlighet för familjen att behålla en stabil ekonomi om du skulle avlida. Pengarna kan behövas som reserv för framtida utgifter eller för att betala av lån till hus, bostadsrätt eller andra stora investeringar. Dessutom förstärker försäkringen livförsäkringsskyddet som du kanske har genom din anställning eller privata grupplivförsäkringar.
Du väljer försäkringsbelopp
Du kan teckna försäkringen från 18 års ålder fram tills du fyller 65. Den gäller sedan längst tills du blir 75 år. Du väljer själv det försäkringsbelopp som du tycker passar dig. Premien för din försäkring avgörs av din hälsa vid tecknandet, vilket försäkringsbelopp du väljer och hur gammal du är. Ju yngre du är desto lägre blir premien.
Skatteregler
Premien du betalar för din försäkring är inte avdragsgill i deklarationen. Det försäkringsbelopp som betalas ut är fritt från inkomstskatt.
Annan ägare
Försäkringen kan även tecknas med annan ägare än den försäkrade. I sådant fall betalas försäkringsbeloppet till ägaren om den försäkrade avlider.
Förmånstagare
Förmånstagare till försäkringen bestämmer du själv. Du kan ändra förmånstagare när du vill.
Försäkringstid
Försäkringen gäller för ett år i taget och förnyas automatiskt om den inte blir uppsagd. Idun Liv har inte rätt att säga upp försäkringen på grund av att ditt hälsotillstånd försämrats under försäkringstiden.
Väsentliga begränsningar i försäkringen
Försäkringen gäller inte för dödsfall som inträffat vid vistelse i område med krig eller krigsliknande oroligheter. Den gäller inte heller för dödsfall som inträffar om du begår brottslig handling eller när du ägnat dig åt särskild riskfylld verksamhet. Som särskild riskfylld verksamhet räknas bland annat viss motorsport, militär- eller yrkesmässig flygning, expedition- och äventyrsverksamhet, viss dykning, bergsklättring och kampsport där slag och sparkar ingår. Försäkringen gäller inte för självmord som begås inom ett år från försäkringens tecknande.
Hälsodeklaration
För att teckna försäkringen måste du svara på frågor om din hälsa. Om du har eller har haft en sjukdom eller åkomma kan inte alltid försäkring beviljas.
Oriktiga uppgifter mm
Om försäkringsavtalet grundats på oriktiga eller ofullständiga uppgifter kan Idun Livs ansvar begränsas helt eller delvis till det försäkringsåtagande som skulle ha blivit följden om Idun Liv känt till de riktiga uppgifterna. Om avsiktligt felaktiga (svikliga eller i strid mot tro och heder) uppgifter lämnats är Idun Liv fritt från ansvar.
Om du ångrar dig
Är du inte nöjd med ditt köp av din försäkring har du rätt att ångra dig. Om du meddelar Idun Liv inom 30 dagar från det att du fått försäkringsbrevet kan avtalet avslutas omedelbart och du får tillbaka inbetald premie. Om du vill utnyttja din ångerrätt kan du enkelt logga in på idunliv.se och avsluta försäkringen själv. Om du senare vill säga upp försäkringen kan du säga upp den eller sluta att betala den.
Tillämplig lag
För försäkringen tillämpas svensk lag. Bolaget står under tillsyn av Finansinspektionen.
Försäkringsvillkor
Fullständiga villkor för denna försäkring finns tillgängliga på vår hemsida, www.idunliv.se.
Om du inte är nöjd?
För oss på Idun Liv är det viktigt att du som kund är nöjd med våra tjänster och med vårt bemötande. Om du inte är nöjd ska du i första hand vända dig till den person som utfört ditt ärende eller till din rådgivare. Är du osäker kan du alltid höra av dig till oss. www.idunliv.se.
Det finns även oberoende instanser att vända sig till ifall du behöver råd eller har hamnat i tvist.
Konsumenternas Försäkringsbyrå är en obunden rådgivningsbyrå som avgiftsfritt ger vägledning i frågor inom försäkringsområdet. www.konsumenternas.se.
Personförsäkringsnämnden prövar tvister mellan konsumenter och försäkringsbolag i de fall där det krävs medicinska bedömningar. www.forsakringsnamnder.se
Allmänna reklamationsnämnden är en myndighet som prövar tvister mellan privatpersoner och företag. www.arn.se
Du har också rätt att få din sak prövad i Allmän domstol. I många fall kan den allmänna rättshjälpen eller den rättsskyddsförsäkring som finns i hemförsäkringen utnyttjas. https://www.domstol.se/
Personuppgifter
Idun Liv är ansvarig för behandlingen av de personuppgifter som Idun Liv inhämtar och behandlar rörande den försäkrade. Det är fråga om personuppgifter som är nödvändiga för att administrera och fullgöra försäkringsavtalet. Idun Liv uppfyller de krav som återfinns i lagstiftning om behandling av personuppgifter och andra tillämpliga regler avseende behandling av personuppgifter. Den försäkrade har rätt att begära ut information om samt begära rättelse av de personuppgifter som Idun Liv behandlar avseende den försäkrade. Ansökan ska vara skriftlig och skickas till Idun Liv, Personuppgiftsansvarig, Grev Turegatan 14, 111 46 Stockholm.