Hoppa till huvudinnehåll
Koll på läget!

Consector har bytt namn till Lånekoll. Samma personliga service men med nya smarta funktioner.

Kreditkort och betalkort - så fungerar det

Ett kreditkort är en variant av kontokort, där kortutställaren istället för att dra köpbeloppet från pengar du redan har, ger dig beloppet på kredit – och kliver in som en sorts mellanhand. Vid slutet av varje månad får du sedan en sammanställning på de krediter du är skyldig banken, och väljer att betala tillbaka hela beloppet alternativt dela upp återbetalningen, men får då så småningom betala ränta på de belopp som du inte betalar. För de allra flesta kreditkort finns en övre kreditgräns för hur mycket du kan köpa för varje månad, vilket syftar till att skydda mot överkonsumtion. Vissa kontokort tillåter inte dela upp köpet under en återbetalningstid utan kräver att du betalar hela utnyttjade kreditbeloppet efter den räntefria perioden, dessa kort kallas betalkort.

Den vanligaste korttypen av kortbetalningar är bankkort s.k. debetkort s.k. pay-now , dessa kortbetalningar belastar ditt bankkonto direkt och med dessa kort erhålls oftast inga förmåner. Betalkort går ofta utomlands under namnen travel och entertainmentkort är ofta förekommande som företagskort medans kreditkort används i större utsträckning av konsumenter. Kreditkort och betalkort kombinerar möjligheten för kreditfria köp, bonus, rabatter, försäkringsskydd och då det tillförs nya kort på marknaden löpande tillsammans med ändrade villkor är det effektivt att se över vilka alternativ som finns.


Vilka kreditkortsutgivare finns det?

De vanligaste kreditkortsutgivarna är Mastercard, Visa och American Express, Diners Club och Eurocard. Det mest kända betalkortet som blivit känt för bäst bonusprogram och mest lockande kort är American Express. Med dessa kort skall beloppet i sin helhet betalas in varje månad i efterskott. Både Mastercard och VISA ger idag ut debetkort, kreditkort och betalkort genom flera olika samarbetspartners. Det kändaste betalkortet i Sverige är SAS Eurobonus och Eurocard. Det är bra att använda Consectors kreditkortstjänst för att hitta vilket kreditkort eller betalkort som passar dig bäst.

Vilket kreditkort eller betalkort ska jag ha?

Det finns många alternativ av kreditkort och ofta är det svårt att veta vilket kreditkort eller betalkort som passar ditt behov bäst. Consectors jämförelsetjänst för kreditkort ger dig en möjlighet att hitta och jämföra kreditkort som passar ditt syfte och därefter finna kortet som ger dig mest värde för pengarna och därmed mest poäng eller bonus. Ofta vet man inte om kreditkortet eller betalkortet som man har är bra, vilken ränta betalar man för utnyttjad kredit och vilka förmåner såsom rabatter, bonus eller återbäring som man erhåller. Consectors kreditkorts jämförelse är till för att hjälpa dig att hitta ett bättre kreditkort så att du kan få mer ut av ditt kort. Jämförelsen är helt kostnadsfri och vi undersöker marknaden för kreditkort löpande för att hitta det billigaste och bästa kreditkortet eller betalkortet.

Varför ska jag ha ett kreditkort eller betalkort?

Fördelen med att ha ett kreditkort är många, men den huvudsakliga är om du plötsligt skulle drabbas av oförutsedda utgifter så står du inte utan pengar på kontot. Du kanske måste åka på en dyr resa om någon anhörig insjuknar. Du kanske blir hastigt sjuk själv och måste köpa dyra mediciner. Ditt hem kanske blir obeboeligt och du måste checka in på ett hotell under några veckor. Men det behöver inte bara vara eventualiteten av oförutsedda utgifter som gör att du skaffar ett kreditkort; ibland kan det bara vara bekvämt att ha möjligheten och tryggheten med att kunna göra ett spontaninköp, för att sedan kunna göra avvägningar och omprioriteringar i efterhand – istället för att göra dem före köpet. Historiskt har många sparat ihop till resor och kapitalvaror, idag är det vanligt att först resa iväg och fånga nuet och därefter betala av krediten. Det kan därför vara viktigt att se över villkoren så man inte betalar onödigt höga räntor.

Vad finns det för alternativ till kreditkort eller betalkort?

Innan du skaffar ett kreditkort bör du fråga dig om det verkligen är det du behöver. Ett alternativ till kreditkort skulle istället kunna vara ett privatlån, vilket vi på Consector givetvis också kan förhandla fram åt dig. Fördelen med ett privatlån är att du vet exakt hur mycket pengar du ligger ute med, vilket ger din privatekonomi en helt annan förutsägbarhet. Du får också en fast avbetalningsplan från långivaren vilket återigen minskar risken för att du ska ta dig vatten över huvudet och överkonsumera. Nackdelen med ett privatlån är att hela beloppet är räntebelagt, så du kommer inte undan räntorna. 

Med ett kreditkort betalar du förvisso en årsavgift, men du behöver inte betala ränta under den räntefria perioden, vanligaste den första månaden men ibland upp till 60 dagar, och dessutom får du i många fall poäng och bonus som kan omvandlas till andra förmåner för dina köp. Det finns även online krediter som Consector kan erbjuda via våra samarbetspartners och då fungerar det som ett virtuellt kreditkort som du utnyttjar när det passar dig. Detta är ett förhållandevis nytt koncept som vi gärna vill lyfta fram för att slippa söka hos andra leverantörer. Kontakta oss så berättar vi gärna mer om detta.

Andra fördelar med kreditkort eller betalkort

Utöver det vi tidigare nämnt kring räntefri återbetalning, poängsamlande, bonus och hög flexibilitet ingår ofta försäkringar – gällande din resa och personliga hälsa i form av olycksfallsförsäkringar – och avbeställningsskydd när du köper resor med ditt kreditkort. Andra förmåner som bankerna ger kan vara en VIP-behandling i form av tillgång till förtur av biljetter till evenemang, eller andra erbjudanden i form av rabatter och presentkort. De många konsumentvänliga fördelarna gör att privatpersoner i större utsträckning föredrar kreditkort framför privatlån. Mindre belopp under 50 000 kr brukar ofta resultera i kreditkort istället för privatlån.

Hur fungerar Lånekolls kreditkort och betalkortsjämförelse?

Idag är det ingen nyhet att konsumenter kan jämföra exempelvis resor online för att hitta en billig och bra flygbiljett. Lånekolls kreditkortstjänst bygger på samma koncept. Vi vill att det ska vara lika enkelt när du skall finna det bästa kreditkortet med mest förmåner, rabatt eller bonus? Lånekoll fungerar som en bra mellanhand som hjälper dig att hitta det bästa kreditkortet på nätet. Lånekoll har gjort en djupgående analys över samtliga kreditkort på marknaden och tagit fram ett enkelt frågeformulär för att hjälpa konsumenter att hitta bästa kortet för sitt individuella köpbeteende. Vi har analyserat de finstilta villkoren och tittat på värdena av nedan och vägt in fördelarna utifrån ditt konsumentbeteende. Lånekoll analyserar löpande nya kreditkort och betalkort för att gå igenom aktuella erbjudande och nyheter. 

Nedan är några av de parametrar som vi analyserar.
  • Aviavgift
  • Årsavgift
  • Årsränta
  • Effektiv ränta
  • Räntefria dagar
  • Valutaväxlingsavgift
  • Uttagsavgift(inrikes)
  • Uttagsavgift(utrikes)
  • Kreditgräns
  • Avbeställningsskydd
  • Bagageförsening
  • Försenat flyg
  • Dödsfall
  • Concierge
  • Lounge
  • Bonussystem
  • Övriga mervärde
  • Årskostnad
  • Kreditkostnad
  • Resekostnad
  • Rabatter

Ansök redan idag och se vilket kort som passar dig, tjänsten hos Lånekoll är kostnadsfri.

Allmänt

Lånekoll är ett varumärke som opereras av Consector AB:s, org. nr 556961–4216, (hädanefter Lånekoll) med adress Narvavägen 12, 115 22 Stockholm, Tel: 0770–221222, e-postadress: kundservice@lanekoll.se. Lånekoll förmedlar bolån och andra konsumentkrediter, kontokort samt Lånekolls trygghetsförsäkring till privatpersoner. Lånekoll har tillstånd av och står under tillsyn av Finansinspektionen. För information enligt konsumentkreditlagen, distansavtalslagen och försäkringsförmedlingslagen m.m. se Lånekolls informationsblad.

Tjänsten

Consector AB tillhandahåller en förmedlingstjänst via www.lanekoll.se där privatpersoner ges möjligheten att konkurrensutsätta sina krediter genom att jämföra olika banker och andra kreditgivare. Du lämnar uppgifter om dig själv och din kreditsituation för att få anbud från ett flertal banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med. Vilka banker och kreditinstitut som Lånekoll samarbetar med hittar du här. Dessa allmänna villkor gäller för besökare av www.lanekoll.se (hädanefter Webbplatsen) som använder vår webbtjänst vilken även omfattar vår budgivningsplattform. Genom att anmäla dig till Lånekolls webbtjänst och göra en låneansökan så godkänner du dessa allmänna villkor. Webbtjänsten tillhandahålls av Consector AB, organisationsnummer 556961-4216, Narvavägen 12,115 22 Stockholm (hädanefter Lånekoll).

Kreditupplysning

När du accepterat dessa allmänna genom att använda webbtjänsten och göra en låneansökan så godkänner du även att Lånekoll beställer en kreditupplysning på dig och din medsökande. Kreditupplysningen lämnas av UC AB. UC AB registrerar en s.k. omfrågning på dig varefter de banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med kan inhämta en kreditupplysning på dig. Endast en kreditupplysning registreras samtidigt som flera banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med får ta del av kreditupplysningen på dig utan att ytterligare frågor registreras. UC AB kommer att skicka hem omfrågandekopior till din folkbokföringsadress. Omfrågandekopiorna skickas hem för att du ska veta vilken information som lämnats ut om dig och vilka som tagit del av dina uppgifter. 

Du kan få flera omfrågandekopior hemskickade till dig men detta innebär inte att flera kreditupplysningar registreras på dig. Kreditupplysning kan, av ett fåtal kreditgivare, även komma att beställas från annat kreditupplysningsföretag än UC AB, t.ex. Bisnode Kredit AB (Bisnode). Lånekoll erbjuder därmed en kostnadsfri tjänst för privatpersoner att konkurrensutsätta sitt kreditengagemang genom att förmedla låneerbjudanden från banker och andra kreditgivare. Genom att acceptera dessa villkor godkänner du också att de banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med lämnar information om dig som de inhämtat samt lämnar ut kreditbeslut till Lånekoll. Vid medsökande måste även medsökande uppfylla ovanstående krav. Som kund måste du därför informera medsökande om dessa allmänna villkor och säkerställa hans eller hennes godkännande.    

Villkor för att använda webbtjänsten

För att använda webbtjänsten krävs att du accepterat dessa allmänna villkor samt att du är minst 18 år gammal och har en inkomst motsvarande minst 10 000 kr per månad (120 000 kr per år). Du skall också vara bosatt i Sverige. Genom att godkänna villkoren försäkrar du som kund att uppgifterna är korrekta och att du är behörig att använda webtjänsten samt åtar dig att anmäla förändringar i de uppgifter du lämnat Lånekoll för användande av webbtjänsten. Lånekoll erhåller ersättning från våra samarbetspartners i form av en provision vid förmedlat lån (se Lånekolls informationsblad). Vid medsökande måste även medsökande uppfylla ovanstående krav. Som kund måste du därför informera medsökande om dessa allmänna villkor och säkerställa hans eller hennes godkännande.    

Behandling av personuppgifter

De personuppgifter du lämnar hos Lånekoll via Internet, telefon eller mail registreras i vår kunddatabas. Lånekoll är personuppgiftsansvarig för de uppgifter du lämnar och upprätthåller god registervård. Lånekoll använder uppgifterna för att kunna utföra tjänsten som du beställt och för att säkerställa god kundkännedom. Personuppgifter som Lånekoll inhämtar behandlas i enlighet med GDPR (General Data Protection Regulation). Genom att acceptera villkoren för tjänsten samtycker du till att Lånekoll behandlar dina personuppgifter i enlighet med användarvillkoret.

Personuppgifter som vi samlar in och behandlar är:

  • Namn
  • Adress
  • Telefonnummer
  • Personnummer
  • E-postadress
  • Kontonummer
  • Andra uppgifter som du själv lämnar inom ramen för tjänsten
  • Kommunikation mellan oss när vi hjälper dig i specifika ärenden

När du använder tjänsten kommer viss information att inhämtas automatiskt: såsom information om dig från kreditupplysning, teknisk data, vilket kan inkludera den URL genom vilket du får åtkomst till hemsidan, din IP-adress, unique device ID, typ av webbläsare, språk och information om identifiering och operativsystem. (se även vidare om användningen av cookies nedan)

Lånekoll behandlar din information för följande ändamål:

  • Säkerställa kundkännedom
  • Tillhandhålla tjänsten
  • Förbättra din kundupplevelse och personifiera användandet av tjänsten
  • Utveckla tjänsten samt att analysera din användning av tjänsten
  • Skicka notifiering och meddelande via mail, sms, telefon och e-post eller på annat sätt samt skicka marknadsföring om våra produkter och tjänster
  • Informera om uppdatering av tjänst och användarvillkor
  • Säkerställa och underhålla den tekniska funktionalitet hos tjänsten
  • Förhindra och förebygga missbruk av tjänsten samt förhindra användnings i strid med användarvillkor
  • Uppfylla och fullfölja förpliktelser enligt lagkrav

Lånekoll behandlar dina personuppgifter för att tillhandahålla den tjänst vi erbjuder och lämnar för detta ändamål även ut dina personuppgifter till de kreditgivare och kreditupplysningsinstitut med vilka vi samarbetar, försäkringsbolag och leverantörer av tjänster i syfte att tillhandahålla de bästa förutsättningarna för dig samt för att uppfylla de lagkrav som ställs på Lånekoll. Lånekoll kan även vid framtida tillfälle välja att kontakta dig med information om nya tjänster eller erbjudanden. Lånekoll mottar även uppgifter om dig inklusive kredituppgifter och kreditbeslut från de kreditgivare och kreditupplysningsföretag som vi samarbetar med. 

Dina personuppgifter kan också komma att läggas till grund för kundanalyser, kunduppföljning, affärsutveckling, marknadsundersökningar, marknadsföring och statistisk analys. Lånekoll spelar in all telefonkontakt vi har med dig, för att kunna säkerställa den överenskommelse vi träffar med dig och för att säkerställa kvalitén på de tjänster vi levererar till dig. Inspelningar och de övriga uppgifter vi sparar om dig kommer att ligga kvar i våra system så länge vi har ett kundförhållande med dig. För att få information om vår behandling av dina personuppgifter kan du kontakta oss per e-post till kundservice.gdpr@lanekoll.se. Dit kan du också vända dig om du inte vill att dina personuppgifter används för direkt marknadsföring eller om du vill att vi ska rätta, blockera eller utplåna uppgifter som vi felaktigt har behandlat om dig. Vi skyddar dina personuppgifter genom brandväggar, krypteringsfunktioner och anti-virus.

Begränsning av Lånekolls ansvar

Information, uträkningar och rekommendationer lämnade av Lånekoll ska endast betraktas som vägledande förslag på hur du kan gå till väga, och det är upp till dig som användare av våra tjänster att värdera lämnad information för att avgöra om den är tillämplig på din individuella situation och privatekonomi. Lånekoll ansvarar inte för eventuell skada eller förlust som uppstår på grund av att du väljer att ingå, eller avstår från att ingå, låneavtal med någon av de banker och andra kreditgivare med vilka vi samarbetar. Eventuell finansiell rådgivning som du mottar från de banker och andra kreditgivare med vilka vi samarbetar utgör rådgivning från den banken eller kreditgivaren, och avtal som du tecknar med dessa företag är ett avtal mellan dig och banken eller kreditgivaren. 

Lånekoll ansvarar inte för eventuell skada eller förlust som uppstår genom sådan rådgivning, eller genom ingåendet av sådana avtal. Det åligger därför dig att kontrollera den information som vi lämnar om erbjudanden från banker och andra kreditgivare. Lånekoll ansvarar inte för skador eller förluster, varken direkt eller indirekta, och andra olägenheter som kan härledas till genomförandet av, eller har annan koppling till utförandet av finansieringstjänster av tredje part. Lånekoll är inte ansvarig för skada som beror på svenskt eller utländskt lagbud, svensk eller utländsk myndighetsåtgärd, krigshändelse, strejk, blockad, bojkott, lockout eller annan liknande omständighet. Förbehåll avseende strejk, blockad, bojkott och lockout gäller även om Lånekoll själv är föremål för eller vidtar sådan konfliktåtgärd. Föreligger hinder för Lånekoll att tillgängliggöra Webbplatsen eller vidta åtgärd på grund av omständighet enligt detta stycke får åtgärden skjutas upp till dess att hindret har upphört. Lånekoll har en ansvarsförsäkring avseende sin verksamhet som bolåneförmedlare, se Lånekolls informationsblad.

Ansvar för information på vår webbplats

Innehållet på Webbplatsen är skyddat enligt lag om upphovsrätt. Det är förbjudet att utan Lånekolls samtycke göra kopior av hela eller delar av innehållet på Webbplatsen. Det anbud som du får genom att använda dig av Webbplatsen och dess budgivarplattform får endast användas för eget bruk och inte i eget kommersiellt syfte. 

I den mån som Webbplatsen innehåller länkar till tredje parters webbsidor kan innehållet på sådana webbsidor vara skyddade av dessa tredje parters immateriella rättigheter, och Lånekoll ansvarar inte för innehållet på sådana tredje parters webbsidor. Information som visas på Webbplatsen har vi erhållit från källor som vi bedömer vara tillförlitliga. Vi kan dock inte garantera att informationen är fullständig, riktig eller helt uppdaterad. Lånekoll tar därför inte ansvar för ekonomiska transaktioner eller andra rättshandlingar som grundats på information på Webbplatsen, utan användande av sådan information sker på egen risk. Lånekoll kan inte heller garantera att din användning av Webbplatsen eller nedladdat material från Webbplatsen inte kommer att orsaka skada eller förlust relaterad till din användning av Webbplatsen, såsom men inte begränsat till, förlust av data, datavirus, spyware, skadliga program, trojaner eller maskar. Användning av Webbplatsen sker således på egen risk för sådan skada eller förlust. Besökare ska omgående för Lånekoll påtala (reklamera) fel eller brister på Webbplatsen och budgivningsplattformen som påverkar besökare på ett menligt sätt. Reklamation ska lämnas så snart du upptäckt eller bort upptäcka felet/bristen. Reklamation görs till reklamation@lanekoll.se

Användning av cookies

På Webbplatsen använder vi cookies. Detta är en liten textfil som Webbplatsen begär att få spara på din dator. Cookies används i syfte att förstå hur våra besökare använder Webbplatsen och för att kunna förbättra användarupplevelsen. Det finns två typer av cookies, permanenta och temporära cookies. Permanenta cookies lagras som en fil på din dator eller mobil under en viss tid, dock längst 12 månader. Session cookies lagras tillfälligt och försvinner när du stänger din webbläsare. Vill du inte acceptera cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas. Se webbläsarens hjälpsidor för mer information.

Ändringar

Vi förbehåller oss rätten att ändra och uppdatera dessa allmänna villkor från tid till annan. Vi kommer att meddela eventuella förändringar av dessa allmänna villkor genom särskilda meddelanden på Webbplatsen och genom att uppdatera och publicera en ny version av dokumentet på Webbplatsen. Vi uppmanar dig därför att från tid till annan besöka vår webbplats för att kontrollera huruvida några förändringar har skett.