Hoppa till huvudinnehåll
Koll på läget!

Consector har bytt namn till Lånekoll. Samma personliga service men med nya smarta funktioner.

Lägenhetsbyggnad

Pantsatt lägenhet – vad gäller?

I Sverige har vi använt pantsättning som ett sätt att låna pengar i årtusenden och principen är densamma än idag. Ett klassiskt exempel är pantbanken, där du lämnar in ett föremål, får pengar för det som ett lån och sedan får du tillbaka föremålet när du betalat tillbaka lånet. Numer förknippas uttrycket pantsättning allt mer med bostadslån där bostaden pantsätts för att lånet ska beviljas. Men vad gäller vid pantsättning av bostadsrätt och vad är skillnaden mellan pantsättning av en villa och en lägenhet?

Lägenhetsbyggnad – symboliserar pantsatt lägenhet

Vad innebär pantsättning?

Pantsättning innebär att långivaren, ofta en bank, har din bostad som säkerhet när du tar ett lån. Det betyder att långivaren har panträtt till bostaden och kan kräva in panten genom att ansöka om betalningsföreläggande och därefter begära utmätning hos kronofogdemyndigheten, om du inte betalar tillbaka lånet. Långivaren använder sedan pengarna från försäljningen till att lösa lånet. Säkerheten kan bestå av panträtt i lös egendom såsom en bostadsrätt eller i fast egendom såsom en villa eller tomt.

För att långivaren ska ha förmånsrätt till panten, det vill säga företräde till betalning ur panten, måste panten överlämnas till långivaren. Av praktiska skäl är det svårt att fysiskt överlämna en bostad som pant. Om du tar ett bolån med en villa som säkerhet lämnar du därför över ett pantbrev som säkerhet till långivaren. Om istället planerat att köpa en bostadsrätt och ansöker om ett bolån lämnar du rätten till bostaden som säkerhet för lånet. Det gör du genom att skriva under ett avtal om pantsättning. Om lägenheten som ska pantsättas är en gemensam bostad måste även din make/maka, registrerade partner eller sambo godkänna pantsättningen, annars är den inte giltig fullt ut.

Hur går pantsättning av en lägenhet till?

När du skrivit på avtalet om pantsättning och långivaren mottagit det underrättas bostadsrättsföreningen om att en pantsättning av bostadsrätten skett. Pantsättningen blir juridiskt bindande först när föreningen blivit underrättad. Underrättelsen sker ofta skriftligen, men en muntlig underrättelse är också giltig. Det är dock svårare att bevisa att en muntlig underrättelse ägt rum. 

Bostadsrättsföreningen är i sin tur skyldig att notera pantsättningen i lägenhetsförteckningen. Föreningen anbefales även att skicka tillbaka långivarens exemplar av underrättelseformuläret tillsammans med ett intyg på att du som låntagare är medlem i föreningen och innehavare av bostadsrätten. Bostadsrättsföreningen måste även upplysa långivaren om eventuella tidigare pantnoteringar som finns registrerade i lägenhetsförteckningen.

Förmånsrätten för panthavaren är beroende av i vilken tidsordning noteringen av pantsättningen ägt rum, därför är det viktigt att panträtten förs in i förteckningen snarast. Om detta inte sker kan bostadsrättens styrelse tvingas betala skadestånd till bostadsrättshavaren eller panthavaren.

En bostadsrätt kan pantsättas flera gånger om och bostadsrättsföreningen har inte rätt att neka en medlem att pantsätta sin lägenhet.

OBS! Om du planerat att köpa en bostadsrätt är det viktigt att undersöka om bostaden är pantsatt av den tidigare bostadsrättshavaren. Det kan du göra på egen hand genom att kontakta föreningen och be om att få se lägenhetsförteckningen. Det är nämligen möjligt att sälja en bostadsrätt trots att den är pantsatt. Om den tidigare ägaren inte löst lånet kan panthavaren begära utmätning av bostadsrätten trots att den bytt ägare.

En pantsättningsavgift kan tillkomma

Pantsättningsavgift är en avgift som betalas av dig som köpare om du finansierar köpet med hjälp av ett bolån där bostadsrätten används som säkerhet. Avgiften ska täcka bostadsrättsföreningens administrativa kostnader för det arbete som görs i samband med noteringen av pantsättningen i lägenhetsförteckningen. En pantsättningsavgift får bara tas ut om det står skrivet i föreningens stadgar.

Skillnaden mellan pantsättning av fastighet och pantsättning av lägenhet

Pantsättning av en fastighet och pantsättning av en lägenhet skiljer sig åt i många avseenden, men principen är den samma. När du tar ett bolån vill långivaren, som tidigare nämnt, ha en säkerhet för lånet.

Vid pantsättning av en fastighet såsom ett hus eller en tomt, skriver du ett pantbrev till långivaren. Ett pantbrev är ett juridiskt bevis på att det finns en inteckning i fastigheten och att fastigheten är pantsatt hos långivaren. Vid uttag av pantbrev tillkommer en avgift. Avgiftens storlek beror på huruvida fastigheten har några tidigare pantbrev eller inte. 
➤ Tips: Se vår guide om hur du beräknar kostnaden för pantbrev.

Pantbrev kan endast tas ut för fastigheter, alltså ett bestämt markområde som enligt jordabalkens regler bildar fast egendom. Om du ansöker om bolån med bostadsrätten som pant kan du inte ta ut ett pantbrev då den räknas som lös egendom, det vill säga något som inte omfattas av reglerna om fast egendom. Du äger bara rätten att bo i lägenheten, inte den byggnad eller tomt varpå bostadsrätten finns. För att pantsätta bostadsrätten skriver du och långivaren istället ett avtal om pantsättning där du lämnar rätten till bostaden som säkerhet.



Pontus är Lånekolls privatekonom. Pontus är grundare, VD i Lånekoll och har mångårig erfarenhet av privatekonomisk rådgivning till konsumenter inom bank- och finansbranschen.

Fastighet med lägenheter

Fastighetslån – lån vid köp, renovering och ombyggnation av fastigheter

Många företagare behöver någon gång låna pengar för att ha möjlighet att investera i såväl nya som befintliga fastigheter. Lånealternativen är...

Pontus Holgersson -

stötfångare på ett fordon

Få koll på din fordonsskatt 2020

Är du redan fordonsägare eller planerar du att köpa en ny bil? I Sverige måste du i de flesta fall betala en årlig fordonsskatt för att få använda...

Pontus Holgersson -

mynt och klocka

Så byter du bank för dina vardagstjänster

Många funderar på att byta bank, kanske på grund av höga räntor och avgifter eller att man förlorat förtroende för banken. Bankerna har sedan några...

Pontus Holgersson -

Allmänt

Lånekoll är ett varumärke som opereras av Consector AB:s, org. nr 556961–4216, (hädanefter Lånekoll) med adress Narvavägen 12, 115 22 Stockholm, Tel: 0770–221222, e-postadress: kundservice@lanekoll.se. Lånekoll förmedlar bolån och andra konsumentkrediter, kontokort samt Lånekolls trygghetsförsäkring till privatpersoner. Lånekoll har tillstånd av och står under tillsyn av Finansinspektionen. För information enligt konsumentkreditlagen, distansavtalslagen och försäkringsförmedlingslagen m.m. se Lånekolls informationsblad.

Tjänsten

Consector AB tillhandahåller en förmedlingstjänst via www.lanekoll.se där privatpersoner ges möjligheten att konkurrensutsätta sina krediter genom att jämföra olika banker och andra kreditgivare. Du lämnar uppgifter om dig själv och din kreditsituation för att få anbud från ett flertal banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med. Vilka banker och kreditinstitut som Lånekoll samarbetar med hittar du här. Dessa allmänna villkor gäller för besökare av www.lanekoll.se (hädanefter Webbplatsen) som använder vår webbtjänst vilken även omfattar vår budgivningsplattform. Genom att anmäla dig till Lånekolls webbtjänst och göra en låneansökan så godkänner du dessa allmänna villkor. Webbtjänsten tillhandahålls av Consector AB, organisationsnummer 556961-4216, Narvavägen 12,115 22 Stockholm (hädanefter Lånekoll).

Kreditupplysning

När du accepterat dessa allmänna genom att använda webbtjänsten och göra en låneansökan så godkänner du även att Lånekoll beställer en kreditupplysning på dig och din medsökande. Kreditupplysningen lämnas av UC AB. UC AB registrerar en s.k. omfrågning på dig varefter de banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med kan inhämta en kreditupplysning på dig. Endast en kreditupplysning registreras samtidigt som flera banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med får ta del av kreditupplysningen på dig utan att ytterligare frågor registreras. UC AB kommer att skicka hem omfrågandekopior till din folkbokföringsadress. Omfrågandekopiorna skickas hem för att du ska veta vilken information som lämnats ut om dig och vilka som tagit del av dina uppgifter. 

Du kan få flera omfrågandekopior hemskickade till dig men detta innebär inte att flera kreditupplysningar registreras på dig. Kreditupplysning kan, av ett fåtal kreditgivare, även komma att beställas från annat kreditupplysningsföretag än UC AB, t.ex. Bisnode Kredit AB (Bisnode). Lånekoll erbjuder därmed en kostnadsfri tjänst för privatpersoner att konkurrensutsätta sitt kreditengagemang genom att förmedla låneerbjudanden från banker och andra kreditgivare. Genom att acceptera dessa villkor godkänner du också att de banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med lämnar information om dig som de inhämtat samt lämnar ut kreditbeslut till Lånekoll. Vid medsökande måste även medsökande uppfylla ovanstående krav. Som kund måste du därför informera medsökande om dessa allmänna villkor och säkerställa hans eller hennes godkännande.    

Villkor för att använda webbtjänsten

För att använda webbtjänsten krävs att du accepterat dessa allmänna villkor samt att du är minst 18 år gammal och har en inkomst motsvarande minst 10 000 kr per månad (120 000 kr per år). Du skall också vara bosatt i Sverige. Genom att godkänna villkoren försäkrar du som kund att uppgifterna är korrekta och att du är behörig att använda webtjänsten samt åtar dig att anmäla förändringar i de uppgifter du lämnat Lånekoll för användande av webbtjänsten. Lånekoll erhåller ersättning från våra samarbetspartners i form av en provision vid förmedlat lån (se Lånekolls informationsblad). Vid medsökande måste även medsökande uppfylla ovanstående krav. Som kund måste du därför informera medsökande om dessa allmänna villkor och säkerställa hans eller hennes godkännande.    

Behandling av personuppgifter

De personuppgifter du lämnar hos Lånekoll via Internet, telefon eller mail registreras i vår kunddatabas. Lånekoll är personuppgiftsansvarig för de uppgifter du lämnar och upprätthåller god registervård. Lånekoll använder uppgifterna för att kunna utföra tjänsten som du beställt och för att säkerställa god kundkännedom. Personuppgifter som Lånekoll inhämtar behandlas i enlighet med GDPR (General Data Protection Regulation). Genom att acceptera villkoren för tjänsten samtycker du till att Lånekoll behandlar dina personuppgifter i enlighet med användarvillkoret.

Personuppgifter som vi samlar in och behandlar är:

  • Namn
  • Adress
  • Telefonnummer
  • Personnummer
  • E-postadress
  • Kontonummer
  • Andra uppgifter som du själv lämnar inom ramen för tjänsten
  • Kommunikation mellan oss när vi hjälper dig i specifika ärenden

När du använder tjänsten kommer viss information att inhämtas automatiskt: såsom information om dig från kreditupplysning, teknisk data, vilket kan inkludera den URL genom vilket du får åtkomst till hemsidan, din IP-adress, unique device ID, typ av webbläsare, språk och information om identifiering och operativsystem. (se även vidare om användningen av cookies nedan)

Lånekoll behandlar din information för följande ändamål:

  • Säkerställa kundkännedom
  • Tillhandhålla tjänsten
  • Förbättra din kundupplevelse och personifiera användandet av tjänsten
  • Utveckla tjänsten samt att analysera din användning av tjänsten
  • Skicka notifiering och meddelande via mail, sms, telefon och e-post eller på annat sätt samt skicka marknadsföring om våra produkter och tjänster
  • Informera om uppdatering av tjänst och användarvillkor
  • Säkerställa och underhålla den tekniska funktionalitet hos tjänsten
  • Förhindra och förebygga missbruk av tjänsten samt förhindra användnings i strid med användarvillkor
  • Uppfylla och fullfölja förpliktelser enligt lagkrav

Lånekoll behandlar dina personuppgifter för att tillhandahålla den tjänst vi erbjuder och lämnar för detta ändamål även ut dina personuppgifter till de kreditgivare och kreditupplysningsinstitut med vilka vi samarbetar, försäkringsbolag och leverantörer av tjänster i syfte att tillhandahålla de bästa förutsättningarna för dig samt för att uppfylla de lagkrav som ställs på Lånekoll. Lånekoll kan även vid framtida tillfälle välja att kontakta dig med information om nya tjänster eller erbjudanden. Lånekoll mottar även uppgifter om dig inklusive kredituppgifter och kreditbeslut från de kreditgivare och kreditupplysningsföretag som vi samarbetar med. 

Dina personuppgifter kan också komma att läggas till grund för kundanalyser, kunduppföljning, affärsutveckling, marknadsundersökningar, marknadsföring och statistisk analys. Lånekoll spelar in all telefonkontakt vi har med dig, för att kunna säkerställa den överenskommelse vi träffar med dig och för att säkerställa kvalitén på de tjänster vi levererar till dig. Inspelningar och de övriga uppgifter vi sparar om dig kommer att ligga kvar i våra system så länge vi har ett kundförhållande med dig. För att få information om vår behandling av dina personuppgifter kan du kontakta oss per e-post till kundservice.gdpr@lanekoll.se. Dit kan du också vända dig om du inte vill att dina personuppgifter används för direkt marknadsföring eller om du vill att vi ska rätta, blockera eller utplåna uppgifter som vi felaktigt har behandlat om dig. Vi skyddar dina personuppgifter genom brandväggar, krypteringsfunktioner och anti-virus.

Begränsning av Lånekolls ansvar

Information, uträkningar och rekommendationer lämnade av Lånekoll ska endast betraktas som vägledande förslag på hur du kan gå till väga, och det är upp till dig som användare av våra tjänster att värdera lämnad information för att avgöra om den är tillämplig på din individuella situation och privatekonomi. Lånekoll ansvarar inte för eventuell skada eller förlust som uppstår på grund av att du väljer att ingå, eller avstår från att ingå, låneavtal med någon av de banker och andra kreditgivare med vilka vi samarbetar. Eventuell finansiell rådgivning som du mottar från de banker och andra kreditgivare med vilka vi samarbetar utgör rådgivning från den banken eller kreditgivaren, och avtal som du tecknar med dessa företag är ett avtal mellan dig och banken eller kreditgivaren. 

Lånekoll ansvarar inte för eventuell skada eller förlust som uppstår genom sådan rådgivning, eller genom ingåendet av sådana avtal. Det åligger därför dig att kontrollera den information som vi lämnar om erbjudanden från banker och andra kreditgivare. Lånekoll ansvarar inte för skador eller förluster, varken direkt eller indirekta, och andra olägenheter som kan härledas till genomförandet av, eller har annan koppling till utförandet av finansieringstjänster av tredje part. Lånekoll är inte ansvarig för skada som beror på svenskt eller utländskt lagbud, svensk eller utländsk myndighetsåtgärd, krigshändelse, strejk, blockad, bojkott, lockout eller annan liknande omständighet. Förbehåll avseende strejk, blockad, bojkott och lockout gäller även om Lånekoll själv är föremål för eller vidtar sådan konfliktåtgärd. Föreligger hinder för Lånekoll att tillgängliggöra Webbplatsen eller vidta åtgärd på grund av omständighet enligt detta stycke får åtgärden skjutas upp till dess att hindret har upphört. Lånekoll har en ansvarsförsäkring avseende sin verksamhet som bolåneförmedlare, se Lånekolls informationsblad.

Ansvar för information på vår webbplats

Innehållet på Webbplatsen är skyddat enligt lag om upphovsrätt. Det är förbjudet att utan Lånekolls samtycke göra kopior av hela eller delar av innehållet på Webbplatsen. Det anbud som du får genom att använda dig av Webbplatsen och dess budgivarplattform får endast användas för eget bruk och inte i eget kommersiellt syfte. 

I den mån som Webbplatsen innehåller länkar till tredje parters webbsidor kan innehållet på sådana webbsidor vara skyddade av dessa tredje parters immateriella rättigheter, och Lånekoll ansvarar inte för innehållet på sådana tredje parters webbsidor. Information som visas på Webbplatsen har vi erhållit från källor som vi bedömer vara tillförlitliga. Vi kan dock inte garantera att informationen är fullständig, riktig eller helt uppdaterad. Lånekoll tar därför inte ansvar för ekonomiska transaktioner eller andra rättshandlingar som grundats på information på Webbplatsen, utan användande av sådan information sker på egen risk. Lånekoll kan inte heller garantera att din användning av Webbplatsen eller nedladdat material från Webbplatsen inte kommer att orsaka skada eller förlust relaterad till din användning av Webbplatsen, såsom men inte begränsat till, förlust av data, datavirus, spyware, skadliga program, trojaner eller maskar. Användning av Webbplatsen sker således på egen risk för sådan skada eller förlust. Besökare ska omgående för Lånekoll påtala (reklamera) fel eller brister på Webbplatsen och budgivningsplattformen som påverkar besökare på ett menligt sätt. Reklamation ska lämnas så snart du upptäckt eller bort upptäcka felet/bristen. Reklamation görs till reklamation@lanekoll.se

Användning av cookies

På Webbplatsen använder vi cookies. Detta är en liten textfil som Webbplatsen begär att få spara på din dator. Cookies används i syfte att förstå hur våra besökare använder Webbplatsen och för att kunna förbättra användarupplevelsen. Det finns två typer av cookies, permanenta och temporära cookies. Permanenta cookies lagras som en fil på din dator eller mobil under en viss tid, dock längst 12 månader. Session cookies lagras tillfälligt och försvinner när du stänger din webbläsare. Vill du inte acceptera cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas. Se webbläsarens hjälpsidor för mer information.

Ändringar

Vi förbehåller oss rätten att ändra och uppdatera dessa allmänna villkor från tid till annan. Vi kommer att meddela eventuella förändringar av dessa allmänna villkor genom särskilda meddelanden på Webbplatsen och genom att uppdatera och publicera en ny version av dokumentet på Webbplatsen. Vi uppmanar dig därför att från tid till annan besöka vår webbplats för att kontrollera huruvida några förändringar har skett.