Hoppa till huvudinnehåll
Koll på läget!

Consector har bytt namn till Lånekoll. Samma personliga service men med nya smarta funktioner.

En palm står i förgrunden av en tropisk strand

Säkra din semester, kreditkort och kontokort på semestern.

Kontokorten och kreditkorten har gjort resandet mycket smidigare än förr om åren, men det finns en del att tänka på om du tar med korten på utlandsresan. Här är de bästa tipsen från oss på Lånekoll.

Säkra din semester, kreditkort och kontokort på semestern

Ska man ta med kortet på utlandsresan? Det korta svaret är ja, men det gäller att tänka sig för då det finns risker med kontokort och kreditkort. Kortet kan bli stulet, och kortuppgifterna kan bli stulna, av personalen, i kortläsaren (skimming) eller på nätet. Kontokort och kreditkort är praktiskt, och det är bättre än att bära med sig hela reskassan i kontanter. Då en utlandssemester oftast kräver en större summa på kontot gäller det att tänka sig för om man har ett kontokort. Ett bättre alternativ kan vara att kombinera med ett kreditkort. Med kreditkortet har du ingen direkt koppling till ditt konto och de flesta kreditkort erbjuder en riktigt bra spärrservice. Innan du väljer kreditkort för utlandssemester är det bra att gå igenom valutaväxlingsavgifter, uttagsavgifter och reseförsäkringsdetaljer. Lånekoll förklarar i allmänhet vad du kan tänka på när du har med kortet på semestern.

Det kan vara bra med flera kort och kontanter

Om du har möjlighet ta med dig fler än ett kort. Om det är kontokort tänk på att inte ha hela reskassan på kortet. Det finns alltid en risk att ett kort försvinner, eller att du måste spärra det för att du misstänker att någon obehörig har fått tillgång till kortuppgifterna. Risken är inte så stor, men risken att det ska drabba två olika kort är mycket mindre. Om du dessutom ser till att inte ha alltför mycket pengar på kontokortet vid varje enskilt tillfälle, minskar du ”fallhöjden” om olyckan ändå skulle vara framme. Tjuven kommer helt enkelt inte åt lika mycket pengar. Har du möjlighet kan du fylla på kontot som kortet är kopplat till från mobilbanken varje morgon.

Som vid all riskhantering gäller det gamla rådet om att inte ha alla ägg i samma korg. Förutom att ta med två olika kort får du bättre säkerhet om du även tar med en viss summa i kontanter. Dem kan du använda när du ska betala på ”skumma” ställen, där du är osäker på om dina kortuppgifter kommer att hanteras på ett säkert sätt. Med lite kontanter på fickan klarar du dig också bättre om kontokortet blir stulet eller om du måste spärra det. Dessutom finns det faktiskt situationer där enbart kontanter duger, till exempel i många taxibilar i London.

Ett mått av försiktighet ger bra skydd

Se till att skydda kortet rent fysiskt. Så länge du har kortet i din ägo är det svårare för andra att använda det. Ha det alltid på dig, gärna i en ficka som inte är alltför lätt att komma åt. Du kan även förvara kontokortet i hotellrummets kassafack, eller i hotellets kassaskåp (fråga i receptionen).

Skydda din pinkod. Det kan inte sägas nog ofta: om någon snappar upp din kod ligger vägen öppen in till dina pengar. Att kika över axeln, eller snett bakifrån, när en person knappar in sin kod, och sedan stjäla kortet eller plånboken eller hela väskan är en lönsam klassiker. Håll ena handen för panelen, eller knappa med fingret krökt i skydd av handflatan.

Håll utkik efter dåliga tecken

Se upp för uttagsmaskiner som ser ”konstiga” ut. En bankomat med konstiga färger, som saknar kända loggor, som är trasig eller sliten kan indikera att den är manipulerad och att någon försöker fånga upp dina kortuppgifter.

Du bör även se upp för uttagsmaskiner som tar ut höga avgifter på dina uttag. Det handlar ofta om bankomater som tillhandahålls av andra aktörer än banker, men även vissa banker kan påföra en avgift som känns orimlig eller onödig.

Välj alltid lokal valuta. Både när du handlar och när du tar ut pengar i en bankomat ska du välja lokal valuta, om du får frågan. Även om det är lockande att se beloppet i svenska kronor, får du räkna med en mycket dålig växelkurs. Det kanske är bättre att räkna om till SEK med en liten miniräknare.

Håll ett öga på bankkontot

Spara alla kvitton och matcha dem mot historiken på bankkontot. Gärna redan samma dag, om du till exempel har tillgång till din mobilbank. Ju snabbare du upptäcker en suspekt kontohändelse, desto lättare är det att rätta till den och undvika att den upprepas. Om du anmäler en felaktig utgift snabbt brukar det gå bra att få tillbaka pengarna.

Ha en plan för nödlägen

Ha alltid spärrnumret nära till hands så att du enkelt kan spärra kortet om det försvinner eller om du misstänker att det har blivit kapat. Det kan även vara idé att använda en kombinerad spärrtjänst som låter dig spärra hela familjens kontokort, mobiltelefoner och andra värdehandlingar med ett enda telefonsamtal. Glöm inte att göra en polisanmälan om kortet blir stulet. Helst redan på plats, annars så snart du kommer hem.


Pontus är Lånekolls privatekonom. Pontus är grundare, VD i Lånekoll och har mångårig erfarenhet av privatekonomisk rådgivning till konsumenter inom bank- och finansbranschen.

Hur beräknas bostadsbidraget och vem kan få det?

Ibland kan det vara svårt att betala hyran eller bostadens månadskostnad, särskilt som barnfamilj eller ung. Som tur är finns det hjälp att få. Om...

Pontus Holgersson -

Bilfinansiering – låna, leasa eller dela med andra?

Livet och vardagen förändras ideligen och behoven av bil likaså. Men att köpa bil är sällan en billig historia och för det flesta är finansieringen...

Pontus Holgersson -

Insättningsgaranti: ett ekonomiskt skydd

En fråga som många kanske funderar över är vad som händer när en bank går i konkurs.Svaret på den frågan är inte helt enkelt och det varierar från...

Pontus Holgersson -

Allmänt

Lånekoll är ett varumärke som opereras av Consector AB:s, org. nr 556961–4216, (hädanefter Lånekoll) med adress Narvavägen 12, 115 22 Stockholm, Tel: 0770–221222, e-postadress: kundservice@lanekoll.se. Lånekoll förmedlar bolån och andra konsumentkrediter, kontokort samt Lånekolls trygghetsförsäkring till privatpersoner. Lånekoll har tillstånd av och står under tillsyn av Finansinspektionen. För information enligt konsumentkreditlagen, distansavtalslagen och försäkringsförmedlingslagen m.m. se Lånekolls informationsblad.

Tjänsten

Consector AB tillhandahåller en förmedlingstjänst via www.lanekoll.se där privatpersoner ges möjligheten att konkurrensutsätta sina krediter genom att jämföra olika banker och andra kreditgivare. Du lämnar uppgifter om dig själv och din kreditsituation för att få anbud från ett flertal banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med. Vilka banker och kreditinstitut som Lånekoll samarbetar med hittar du här. Dessa allmänna villkor gäller för besökare av www.lanekoll.se (hädanefter Webbplatsen) som använder vår webbtjänst vilken även omfattar vår budgivningsplattform. Genom att anmäla dig till Lånekolls webbtjänst och göra en låneansökan så godkänner du dessa allmänna villkor. Webbtjänsten tillhandahålls av Consector AB, organisationsnummer 556961-4216, Narvavägen 12,115 22 Stockholm (hädanefter Lånekoll).

Kreditupplysning

När du accepterat dessa allmänna genom att använda webbtjänsten och göra en låneansökan så godkänner du även att Lånekoll beställer en kreditupplysning på dig och din medsökande. Kreditupplysningen lämnas av UC AB. UC AB registrerar en s.k. omfrågning på dig varefter de banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med kan inhämta en kreditupplysning på dig. Endast en kreditupplysning registreras samtidigt som flera banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med får ta del av kreditupplysningen på dig utan att ytterligare frågor registreras. UC AB kommer att skicka hem omfrågandekopior till din folkbokföringsadress. Omfrågandekopiorna skickas hem för att du ska veta vilken information som lämnats ut om dig och vilka som tagit del av dina uppgifter. 

Du kan få flera omfrågandekopior hemskickade till dig men detta innebär inte att flera kreditupplysningar registreras på dig. Kreditupplysning kan, av ett fåtal kreditgivare, även komma att beställas från annat kreditupplysningsföretag än UC AB, t.ex. Bisnode Kredit AB (Bisnode). Lånekoll erbjuder därmed en kostnadsfri tjänst för privatpersoner att konkurrensutsätta sitt kreditengagemang genom att förmedla låneerbjudanden från banker och andra kreditgivare. Genom att acceptera dessa villkor godkänner du också att de banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med lämnar information om dig som de inhämtat samt lämnar ut kreditbeslut till Lånekoll. Vid medsökande måste även medsökande uppfylla ovanstående krav. Som kund måste du därför informera medsökande om dessa allmänna villkor och säkerställa hans eller hennes godkännande.    

Villkor för att använda webbtjänsten

För att använda webbtjänsten krävs att du accepterat dessa allmänna villkor samt att du är minst 18 år gammal och har en inkomst motsvarande minst 10 000 kr per månad (120 000 kr per år). Du skall också vara bosatt i Sverige. Genom att godkänna villkoren försäkrar du som kund att uppgifterna är korrekta och att du är behörig att använda webtjänsten samt åtar dig att anmäla förändringar i de uppgifter du lämnat Lånekoll för användande av webbtjänsten. Lånekoll erhåller ersättning från våra samarbetspartners i form av en provision vid förmedlat lån (se Lånekolls informationsblad). Vid medsökande måste även medsökande uppfylla ovanstående krav. Som kund måste du därför informera medsökande om dessa allmänna villkor och säkerställa hans eller hennes godkännande.    

Behandling av personuppgifter

De personuppgifter du lämnar hos Lånekoll via Internet, telefon eller mail registreras i vår kunddatabas. Lånekoll är personuppgiftsansvarig för de uppgifter du lämnar och upprätthåller god registervård. Lånekoll använder uppgifterna för att kunna utföra tjänsten som du beställt och för att säkerställa god kundkännedom. Personuppgifter som Lånekoll inhämtar behandlas i enlighet med GDPR (General Data Protection Regulation). Genom att acceptera villkoren för tjänsten samtycker du till att Lånekoll behandlar dina personuppgifter i enlighet med användarvillkoret.

Personuppgifter som vi samlar in och behandlar är:

  • Namn
  • Adress
  • Telefonnummer
  • Personnummer
  • E-postadress
  • Kontonummer
  • Andra uppgifter som du själv lämnar inom ramen för tjänsten
  • Kommunikation mellan oss när vi hjälper dig i specifika ärenden

När du använder tjänsten kommer viss information att inhämtas automatiskt: såsom information om dig från kreditupplysning, teknisk data, vilket kan inkludera den URL genom vilket du får åtkomst till hemsidan, din IP-adress, unique device ID, typ av webbläsare, språk och information om identifiering och operativsystem. (se även vidare om användningen av cookies nedan)

Lånekoll behandlar din information för följande ändamål:

  • Säkerställa kundkännedom
  • Tillhandhålla tjänsten
  • Förbättra din kundupplevelse och personifiera användandet av tjänsten
  • Utveckla tjänsten samt att analysera din användning av tjänsten
  • Skicka notifiering och meddelande via mail, sms, telefon och e-post eller på annat sätt samt skicka marknadsföring om våra produkter och tjänster
  • Informera om uppdatering av tjänst och användarvillkor
  • Säkerställa och underhålla den tekniska funktionalitet hos tjänsten
  • Förhindra och förebygga missbruk av tjänsten samt förhindra användnings i strid med användarvillkor
  • Uppfylla och fullfölja förpliktelser enligt lagkrav

Lånekoll behandlar dina personuppgifter för att tillhandahålla den tjänst vi erbjuder och lämnar för detta ändamål även ut dina personuppgifter till de kreditgivare och kreditupplysningsinstitut med vilka vi samarbetar, försäkringsbolag och leverantörer av tjänster i syfte att tillhandahålla de bästa förutsättningarna för dig samt för att uppfylla de lagkrav som ställs på Lånekoll. Lånekoll kan även vid framtida tillfälle välja att kontakta dig med information om nya tjänster eller erbjudanden. Lånekoll mottar även uppgifter om dig inklusive kredituppgifter och kreditbeslut från de kreditgivare och kreditupplysningsföretag som vi samarbetar med. 

Dina personuppgifter kan också komma att läggas till grund för kundanalyser, kunduppföljning, affärsutveckling, marknadsundersökningar, marknadsföring och statistisk analys. Lånekoll spelar in all telefonkontakt vi har med dig, för att kunna säkerställa den överenskommelse vi träffar med dig och för att säkerställa kvalitén på de tjänster vi levererar till dig. Inspelningar och de övriga uppgifter vi sparar om dig kommer att ligga kvar i våra system så länge vi har ett kundförhållande med dig. För att få information om vår behandling av dina personuppgifter kan du kontakta oss per e-post till kundservice.gdpr@lanekoll.se. Dit kan du också vända dig om du inte vill att dina personuppgifter används för direkt marknadsföring eller om du vill att vi ska rätta, blockera eller utplåna uppgifter som vi felaktigt har behandlat om dig. Vi skyddar dina personuppgifter genom brandväggar, krypteringsfunktioner och anti-virus.

Begränsning av Lånekolls ansvar

Information, uträkningar och rekommendationer lämnade av Lånekoll ska endast betraktas som vägledande förslag på hur du kan gå till väga, och det är upp till dig som användare av våra tjänster att värdera lämnad information för att avgöra om den är tillämplig på din individuella situation och privatekonomi. Lånekoll ansvarar inte för eventuell skada eller förlust som uppstår på grund av att du väljer att ingå, eller avstår från att ingå, låneavtal med någon av de banker och andra kreditgivare med vilka vi samarbetar. Eventuell finansiell rådgivning som du mottar från de banker och andra kreditgivare med vilka vi samarbetar utgör rådgivning från den banken eller kreditgivaren, och avtal som du tecknar med dessa företag är ett avtal mellan dig och banken eller kreditgivaren. 

Lånekoll ansvarar inte för eventuell skada eller förlust som uppstår genom sådan rådgivning, eller genom ingåendet av sådana avtal. Det åligger därför dig att kontrollera den information som vi lämnar om erbjudanden från banker och andra kreditgivare. Lånekoll ansvarar inte för skador eller förluster, varken direkt eller indirekta, och andra olägenheter som kan härledas till genomförandet av, eller har annan koppling till utförandet av finansieringstjänster av tredje part. Lånekoll är inte ansvarig för skada som beror på svenskt eller utländskt lagbud, svensk eller utländsk myndighetsåtgärd, krigshändelse, strejk, blockad, bojkott, lockout eller annan liknande omständighet. Förbehåll avseende strejk, blockad, bojkott och lockout gäller även om Lånekoll själv är föremål för eller vidtar sådan konfliktåtgärd. Föreligger hinder för Lånekoll att tillgängliggöra Webbplatsen eller vidta åtgärd på grund av omständighet enligt detta stycke får åtgärden skjutas upp till dess att hindret har upphört. Lånekoll har en ansvarsförsäkring avseende sin verksamhet som bolåneförmedlare, se Lånekolls informationsblad.

Ansvar för information på vår webbplats

Innehållet på Webbplatsen är skyddat enligt lag om upphovsrätt. Det är förbjudet att utan Lånekolls samtycke göra kopior av hela eller delar av innehållet på Webbplatsen. Det anbud som du får genom att använda dig av Webbplatsen och dess budgivarplattform får endast användas för eget bruk och inte i eget kommersiellt syfte. 

I den mån som Webbplatsen innehåller länkar till tredje parters webbsidor kan innehållet på sådana webbsidor vara skyddade av dessa tredje parters immateriella rättigheter, och Lånekoll ansvarar inte för innehållet på sådana tredje parters webbsidor. Information som visas på Webbplatsen har vi erhållit från källor som vi bedömer vara tillförlitliga. Vi kan dock inte garantera att informationen är fullständig, riktig eller helt uppdaterad. Lånekoll tar därför inte ansvar för ekonomiska transaktioner eller andra rättshandlingar som grundats på information på Webbplatsen, utan användande av sådan information sker på egen risk. Lånekoll kan inte heller garantera att din användning av Webbplatsen eller nedladdat material från Webbplatsen inte kommer att orsaka skada eller förlust relaterad till din användning av Webbplatsen, såsom men inte begränsat till, förlust av data, datavirus, spyware, skadliga program, trojaner eller maskar. Användning av Webbplatsen sker således på egen risk för sådan skada eller förlust. Besökare ska omgående för Lånekoll påtala (reklamera) fel eller brister på Webbplatsen och budgivningsplattformen som påverkar besökare på ett menligt sätt. Reklamation ska lämnas så snart du upptäckt eller bort upptäcka felet/bristen. Reklamation görs till reklamation@lanekoll.se

Användning av cookies

På Webbplatsen använder vi cookies. Detta är en liten textfil som Webbplatsen begär att få spara på din dator. Cookies används i syfte att förstå hur våra besökare använder Webbplatsen och för att kunna förbättra användarupplevelsen. Det finns två typer av cookies, permanenta och temporära cookies. Permanenta cookies lagras som en fil på din dator eller mobil under en viss tid, dock längst 12 månader. Session cookies lagras tillfälligt och försvinner när du stänger din webbläsare. Vill du inte acceptera cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas. Se webbläsarens hjälpsidor för mer information.

Ändringar

Vi förbehåller oss rätten att ändra och uppdatera dessa allmänna villkor från tid till annan. Vi kommer att meddela eventuella förändringar av dessa allmänna villkor genom särskilda meddelanden på Webbplatsen och genom att uppdatera och publicera en ny version av dokumentet på Webbplatsen. Vi uppmanar dig därför att från tid till annan besöka vår webbplats för att kontrollera huruvida några förändringar har skett.