Hoppa till huvudinnehåll
Koll på läget!

Consector har bytt namn till Lånekoll. Samma personliga service men med nya smarta funktioner.

Vad är Mikrolån?


Ett mikrolån, även kallat mikrokredit, är en typ av lån där du snabbt får låna en liten summa pengar med en kort löptid. Denna typ av lån kan vara bra att ta om du har hamnat i en oförutsedd ekonomisk knipa och snabbt behöver få tillgång till en mindre summa pengar för att lösa situationen. Det kan exempelvis vara att en tand har gått sönder eller att bilen måste repareras akut. Du bör inte ta ett mikrolån för att finansiera en shoppingtur eller andra onödiga utgifter. Du bör även veta med säkerhet att du kommer att kunna betala tillbaka lånet inklusive ränta inom den bestämda löptiden. Om du tar ett mikrolån utan att ha möjlighet att betala tillbaka det riskerar du att hamna i en ännu större ekonomisk knipa än tidigare. Du måste med andra ord noga tänka igenom ditt beslut innan du tar ett lån.

klocka och mynt – ikon som symboliserar mikrolån

Mikrolån eller privatlån?

Skillnaden mellan mikrolån och privatlån finns främst i utbetalningstiden. Ett privatlån betalas ofta ut efter 1-5 dagar medan ett mikrolån kan betalas ut inom några minuter. Räntan är dock betydligt högre för ett mikrolån än ett privatlån. Dessutom är återbetalningstiden för ett mikrolån mycket kort i jämförelse med ett privatlån. Återbetalningstiden för ett mikrolån kan variera mellan allt från 15-90 dagar, medan återbetalningstiden för ett privatlån är allt från ett till flera år. Även lånebeloppen skiljer sig åt mellan de olika typerna av lån. Precis som namnet antyder handlar ett mikrolån om små belopp som sällan överstiger 10 000 kronor. Ett privatlån å andra sidan kan sträcka sig mellan 5 000 kronor till flera hundratusentals kronor.

Vem kan ta ett mikrolån?

För att din ansökan ska godkännas av en långivare krävs det att du som låntagare uppfyller vissa krav.

  • Du måste ha fyllt 18 år.
  • Du måste vara svensk medborgare.
  • Du måste kunna visa att du har en deklarerad inkomst, det vill säga att du måste kunna visa att du har en god återbetalningsförmåga.
  • Du ska helst inte ha några betalningsanmärkningar. En del långivare godkänner dock betalningsanmärkningar.

Hur ansöker man om ett mikrolån?

Du kan ansöka om ett mikrolån genom att skicka in en ansökan via långivarens hemsida. Där fyller du i hur mycket du önskar att låna och dina personliga uppgifter.

I de flesta fall får du ett preliminärt besked med en gång efter att du har skickat in din ansökan. Sedan dröjer det länge innan det slutgiltiga svaret kommer. Ansökan gås ofta igenom av en handläggare som undersöker din ekonomi och begär en kreditkoll för att se om du har några betalningsanmärkningar eller ett skuldkonto hos Kronofogden. En ansökan avslås sällan, men du kan behöva ändra det belopp som du ansöker om. Hos de flesta långivare är det endast möjligt att ha ett mikrolån. Innan det första lånet är betalt kan du inte ansöka om ytterligare ett. Mikrolån bör inte vara en regelbunden lösning på en ostadig ekonomi utan endast på ett akut problem. Om du har ett behov av att ansöka om flera mikrolån är det en god idé att istället söka rådgivning hos din bank.

Hur sker utbetalningen av mikrolånet?

När din låneansökan godkänts får du snabbt tillgång till pengarna. Hur snabbt dina lånade pengar kommer in på ditt konto beror på vilken bank du använder dig av och vilken bank långivaren använder sig av. Det kan dröja allt från 15 minuter till 24 timmar. Under helger kan det ta längre tid då låneansökningar oftast bara godkänns på vardagar under kontorstid och pengarna endast betalas ut under bankdagar. Är du i behov av att snabbt få tillgång till ditt mikrolån bör du undersöka vilken bank långivaren använder sig av för att föra över utlånade pengar innan du tar ett lån. Den informationen hittar du vanligtvis på långivarens hemsida.

Ett tips är att leta efter ett mikrolån med en låg totalkostnad. Det är bra att ta ett lån med en så låg effektiv ränta som möjligt. Då blir den totala kostnaden för lånet mindre.

Mikrolån utan UC

Vid en låneansökan brukar de flesta långivare göra en kreditkoll via Upplysningscentralen, UC, för att undersöka låntagarens ekonomi och säkerställa låntagarens återbetalningsförmåga. Men det finns även långivare som inte gör en kreditupplysning via, UC. De använder sig istället av andra företag som kontrollerar kreditvärdigheten. Det innebär att du kan ansöka om ett mikrolån utan UC, bara du undersöker vilka långivare som samarbetar med UC och vilka som inte gör det.

Mikrolånets historia

Ordet mikrolån kommer ut begreppet ”micro kredit” som ursprungligen var ett mindre lån med syftet att stimulera entreprenörskap i utvecklingsländer. Tanken bakom denna typ av lån var att människor skulle få möjlighet att låna pengar utan säkerhet för att investera dem i liten skala vilket skulle sätta fart på den lokala ekonomin.

Mohammad Yunus och banken Grameen Bank tilldelades Nobels fredspris år 2006 för den ekonomiska och sociala utveckling som åstadkommits i Bangladesh med hjälp av mikrokrediter. Med hjälp av mikrolånen kunde människor göra de köp som krävdes för att klara sin försörjning och när lånet började ge avkastning betalades det successivt tillbaka.

Den ursprungliga betydelsen av mikrolån skiljer sig mycket från hur begreppet används idag. För många konsumenter innebär mikrolån snabba lån med snabb utbetalning och hög ränta.  En del banker och långivare använder idag begreppet för att marknadsföra lån som annars brukar kallas snabblån.


Pontus är Lånekolls privatekonom. Pontus är grundare, VD i Lånekoll och har mångårig erfarenhet av privatekonomisk rådgivning till konsumenter inom bank- och finansbranschen.

Allmänt

Lånekoll är ett varumärke som opereras av Consector AB:s, org. nr 556961–4216, (hädanefter Lånekoll) med adress Narvavägen 12, 115 22 Stockholm, Tel: 0770–221222, e-postadress: kundservice@lanekoll.se. Lånekoll förmedlar bolån och andra konsumentkrediter, kontokort samt Lånekolls trygghetsförsäkring till privatpersoner. Lånekoll har tillstånd av och står under tillsyn av Finansinspektionen. För information enligt konsumentkreditlagen, distansavtalslagen och försäkringsförmedlingslagen m.m. se Lånekolls informationsblad.

Tjänsten

Consector AB tillhandahåller en förmedlingstjänst via www.lanekoll.se där privatpersoner ges möjligheten att konkurrensutsätta sina krediter genom att jämföra olika banker och andra kreditgivare. Du lämnar uppgifter om dig själv och din kreditsituation för att få anbud från ett flertal banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med. Vilka banker och kreditinstitut som Lånekoll samarbetar med hittar du här. Dessa allmänna villkor gäller för besökare av www.lanekoll.se (hädanefter Webbplatsen) som använder vår webbtjänst vilken även omfattar vår budgivningsplattform. Genom att anmäla dig till Lånekolls webbtjänst och göra en låneansökan så godkänner du dessa allmänna villkor. Webbtjänsten tillhandahålls av Consector AB, organisationsnummer 556961-4216, Narvavägen 12,115 22 Stockholm (hädanefter Lånekoll).

Kreditupplysning

När du accepterat dessa allmänna genom att använda webbtjänsten och göra en låneansökan så godkänner du även att Lånekoll beställer en kreditupplysning på dig och din medsökande. Kreditupplysningen lämnas av UC AB. UC AB registrerar en s.k. omfrågning på dig varefter de banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med kan inhämta en kreditupplysning på dig. Endast en kreditupplysning registreras samtidigt som flera banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med får ta del av kreditupplysningen på dig utan att ytterligare frågor registreras. UC AB kommer att skicka hem omfrågandekopior till din folkbokföringsadress. Omfrågandekopiorna skickas hem för att du ska veta vilken information som lämnats ut om dig och vilka som tagit del av dina uppgifter. 

Du kan få flera omfrågandekopior hemskickade till dig men detta innebär inte att flera kreditupplysningar registreras på dig. Kreditupplysning kan, av ett fåtal kreditgivare, även komma att beställas från annat kreditupplysningsföretag än UC AB, t.ex. Bisnode Kredit AB (Bisnode). Lånekoll erbjuder därmed en kostnadsfri tjänst för privatpersoner att konkurrensutsätta sitt kreditengagemang genom att förmedla låneerbjudanden från banker och andra kreditgivare. Genom att acceptera dessa villkor godkänner du också att de banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med lämnar information om dig som de inhämtat samt lämnar ut kreditbeslut till Lånekoll. Vid medsökande måste även medsökande uppfylla ovanstående krav. Som kund måste du därför informera medsökande om dessa allmänna villkor och säkerställa hans eller hennes godkännande.    

Villkor för att använda webbtjänsten

För att använda webbtjänsten krävs att du accepterat dessa allmänna villkor samt att du är minst 18 år gammal och har en inkomst motsvarande minst 10 000 kr per månad (120 000 kr per år). Du skall också vara bosatt i Sverige. Genom att godkänna villkoren försäkrar du som kund att uppgifterna är korrekta och att du är behörig att använda webtjänsten samt åtar dig att anmäla förändringar i de uppgifter du lämnat Lånekoll för användande av webbtjänsten. Lånekoll erhåller ersättning från våra samarbetspartners i form av en provision vid förmedlat lån (se Lånekolls informationsblad). Vid medsökande måste även medsökande uppfylla ovanstående krav. Som kund måste du därför informera medsökande om dessa allmänna villkor och säkerställa hans eller hennes godkännande.    

Behandling av personuppgifter

De personuppgifter du lämnar hos Lånekoll via Internet, telefon eller mail registreras i vår kunddatabas. Lånekoll är personuppgiftsansvarig för de uppgifter du lämnar och upprätthåller god registervård. Lånekoll använder uppgifterna för att kunna utföra tjänsten som du beställt och för att säkerställa god kundkännedom. Personuppgifter som Lånekoll inhämtar behandlas i enlighet med GDPR (General Data Protection Regulation). Genom att acceptera villkoren för tjänsten samtycker du till att Lånekoll behandlar dina personuppgifter i enlighet med användarvillkoret.

Personuppgifter som vi samlar in och behandlar är:

  • Namn
  • Adress
  • Telefonnummer
  • Personnummer
  • E-postadress
  • Kontonummer
  • Andra uppgifter som du själv lämnar inom ramen för tjänsten
  • Kommunikation mellan oss när vi hjälper dig i specifika ärenden

När du använder tjänsten kommer viss information att inhämtas automatiskt: såsom information om dig från kreditupplysning, teknisk data, vilket kan inkludera den URL genom vilket du får åtkomst till hemsidan, din IP-adress, unique device ID, typ av webbläsare, språk och information om identifiering och operativsystem. (se även vidare om användningen av cookies nedan)

Lånekoll behandlar din information för följande ändamål:

  • Säkerställa kundkännedom
  • Tillhandhålla tjänsten
  • Förbättra din kundupplevelse och personifiera användandet av tjänsten
  • Utveckla tjänsten samt att analysera din användning av tjänsten
  • Skicka notifiering och meddelande via mail, sms, telefon och e-post eller på annat sätt samt skicka marknadsföring om våra produkter och tjänster
  • Informera om uppdatering av tjänst och användarvillkor
  • Säkerställa och underhålla den tekniska funktionalitet hos tjänsten
  • Förhindra och förebygga missbruk av tjänsten samt förhindra användnings i strid med användarvillkor
  • Uppfylla och fullfölja förpliktelser enligt lagkrav

Lånekoll behandlar dina personuppgifter för att tillhandahålla den tjänst vi erbjuder och lämnar för detta ändamål även ut dina personuppgifter till de kreditgivare och kreditupplysningsinstitut med vilka vi samarbetar, försäkringsbolag och leverantörer av tjänster i syfte att tillhandahålla de bästa förutsättningarna för dig samt för att uppfylla de lagkrav som ställs på Lånekoll. Lånekoll kan även vid framtida tillfälle välja att kontakta dig med information om nya tjänster eller erbjudanden. Lånekoll mottar även uppgifter om dig inklusive kredituppgifter och kreditbeslut från de kreditgivare och kreditupplysningsföretag som vi samarbetar med. 

Dina personuppgifter kan också komma att läggas till grund för kundanalyser, kunduppföljning, affärsutveckling, marknadsundersökningar, marknadsföring och statistisk analys. Lånekoll spelar in all telefonkontakt vi har med dig, för att kunna säkerställa den överenskommelse vi träffar med dig och för att säkerställa kvalitén på de tjänster vi levererar till dig. Inspelningar och de övriga uppgifter vi sparar om dig kommer att ligga kvar i våra system så länge vi har ett kundförhållande med dig. För att få information om vår behandling av dina personuppgifter kan du kontakta oss per e-post till kundservice.gdpr@lanekoll.se. Dit kan du också vända dig om du inte vill att dina personuppgifter används för direkt marknadsföring eller om du vill att vi ska rätta, blockera eller utplåna uppgifter som vi felaktigt har behandlat om dig. Vi skyddar dina personuppgifter genom brandväggar, krypteringsfunktioner och anti-virus.

Begränsning av Lånekolls ansvar

Information, uträkningar och rekommendationer lämnade av Lånekoll ska endast betraktas som vägledande förslag på hur du kan gå till väga, och det är upp till dig som användare av våra tjänster att värdera lämnad information för att avgöra om den är tillämplig på din individuella situation och privatekonomi. Lånekoll ansvarar inte för eventuell skada eller förlust som uppstår på grund av att du väljer att ingå, eller avstår från att ingå, låneavtal med någon av de banker och andra kreditgivare med vilka vi samarbetar. Eventuell finansiell rådgivning som du mottar från de banker och andra kreditgivare med vilka vi samarbetar utgör rådgivning från den banken eller kreditgivaren, och avtal som du tecknar med dessa företag är ett avtal mellan dig och banken eller kreditgivaren. 

Lånekoll ansvarar inte för eventuell skada eller förlust som uppstår genom sådan rådgivning, eller genom ingåendet av sådana avtal. Det åligger därför dig att kontrollera den information som vi lämnar om erbjudanden från banker och andra kreditgivare. Lånekoll ansvarar inte för skador eller förluster, varken direkt eller indirekta, och andra olägenheter som kan härledas till genomförandet av, eller har annan koppling till utförandet av finansieringstjänster av tredje part. Lånekoll är inte ansvarig för skada som beror på svenskt eller utländskt lagbud, svensk eller utländsk myndighetsåtgärd, krigshändelse, strejk, blockad, bojkott, lockout eller annan liknande omständighet. Förbehåll avseende strejk, blockad, bojkott och lockout gäller även om Lånekoll själv är föremål för eller vidtar sådan konfliktåtgärd. Föreligger hinder för Lånekoll att tillgängliggöra Webbplatsen eller vidta åtgärd på grund av omständighet enligt detta stycke får åtgärden skjutas upp till dess att hindret har upphört. Lånekoll har en ansvarsförsäkring avseende sin verksamhet som bolåneförmedlare, se Lånekolls informationsblad.

Ansvar för information på vår webbplats

Innehållet på Webbplatsen är skyddat enligt lag om upphovsrätt. Det är förbjudet att utan Lånekolls samtycke göra kopior av hela eller delar av innehållet på Webbplatsen. Det anbud som du får genom att använda dig av Webbplatsen och dess budgivarplattform får endast användas för eget bruk och inte i eget kommersiellt syfte. 

I den mån som Webbplatsen innehåller länkar till tredje parters webbsidor kan innehållet på sådana webbsidor vara skyddade av dessa tredje parters immateriella rättigheter, och Lånekoll ansvarar inte för innehållet på sådana tredje parters webbsidor. Information som visas på Webbplatsen har vi erhållit från källor som vi bedömer vara tillförlitliga. Vi kan dock inte garantera att informationen är fullständig, riktig eller helt uppdaterad. Lånekoll tar därför inte ansvar för ekonomiska transaktioner eller andra rättshandlingar som grundats på information på Webbplatsen, utan användande av sådan information sker på egen risk. Lånekoll kan inte heller garantera att din användning av Webbplatsen eller nedladdat material från Webbplatsen inte kommer att orsaka skada eller förlust relaterad till din användning av Webbplatsen, såsom men inte begränsat till, förlust av data, datavirus, spyware, skadliga program, trojaner eller maskar. Användning av Webbplatsen sker således på egen risk för sådan skada eller förlust. Besökare ska omgående för Lånekoll påtala (reklamera) fel eller brister på Webbplatsen och budgivningsplattformen som påverkar besökare på ett menligt sätt. Reklamation ska lämnas så snart du upptäckt eller bort upptäcka felet/bristen. Reklamation görs till reklamation@lanekoll.se

Användning av cookies

På Webbplatsen använder vi cookies. Detta är en liten textfil som Webbplatsen begär att få spara på din dator. Cookies används i syfte att förstå hur våra besökare använder Webbplatsen och för att kunna förbättra användarupplevelsen. Det finns två typer av cookies, permanenta och temporära cookies. Permanenta cookies lagras som en fil på din dator eller mobil under en viss tid, dock längst 12 månader. Session cookies lagras tillfälligt och försvinner när du stänger din webbläsare. Vill du inte acceptera cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas. Se webbläsarens hjälpsidor för mer information.

Ändringar

Vi förbehåller oss rätten att ändra och uppdatera dessa allmänna villkor från tid till annan. Vi kommer att meddela eventuella förändringar av dessa allmänna villkor genom särskilda meddelanden på Webbplatsen och genom att uppdatera och publicera en ny version av dokumentet på Webbplatsen. Vi uppmanar dig därför att från tid till annan besöka vår webbplats för att kontrollera huruvida några förändringar har skett.