Hoppa till huvudinnehåll

Bolån Skandia

Skandia

Skandiabanken är en svensk bank och helägt dotterbolag till försäkringsbolaget Skandia. Banken grundades i juli 1994 och är en av de första svenska nischbanker. Under åren har Skandiabanken utvecklats till en internetbank och erbjuder nu alla sina tjänster digitalt, såsom bolån, privatlån, lönekonto, sparande och försäkringar. Skandias affärsidé är att tillhandahålla de mest moderna och prisvärda produkterna inom bank och försäkring som förenklar och berikar för kunden. Bolaget står under Finansinspektionens tillsyn.

Bolån med Skandia

Det finns många goda skäl att ha bolån hos Skandia, det ska kännas enkelt och tryggt. Skandia är helt öppna med sina rabatter och du ser vilken rabatt just du kan få. Räntan sätts utifrån hur mycket du vill låna i förhållande till värdet på din bostad. Hos Skandia får alla med samma förutsättningar, samma rabatt på räntan till bolånet. Du kan få ytterligare rabatt på boräntan, om du placerar din tjänstepension hos Skandia. Skandia erbjuder bolån för bostadsrätter, villor eller fritidshus till ett värde på upp till 85 % av bostadens värde. Lånekoll gör det enkelt att landa i den bästa lösningen för dig när du ska ansöka om ett bolån. Du får en personlig kontaktperson som kostnadsfritt hjälper dig genom hela processen och ser till att du får så bra bolån som möjligt.

Skandia boräntor

Tabellen visar snittsräntan Skandias bolånekunder har fått i snitt, under den senaste månaden. Tabellen redovisar nya och villkorsändrade bolån, utfärdade av Skandia och dess snittränta.

Bindningstid Snittränta februari 2024
3 mån 4,68 %
1 år 4,40 %
2 år 3,90 %
3 år 3,72 %
5 år 3,52 %
För att ansöka om ett bolån hos Skandia behöver du
  • Vara folkbokförd i Sverige
  • Vara utan betalningsanmärkningar
  • Minst en låntagare behöver ha en stadigvarande inkomst

Skandia, hur får jag bra boränta hos dem?

Skandia erbjuder en konkurrenskraftig boränta utan att man behöver förhandla eller omförhandla bolånet. Räntan sätts utifrån hur mycket man vill låna i förhållande till värdet på bostaden. Skandia har olika bindningstider från 3 månader till 5 år på sina bolån. 

När man ansöker om bolån hos Skandia tittar de på lånets storlek samt belåningsgraden, dvs hur mycket lån man har i förhållande till bostadens värde. De bästa förutsättningarna för en låg boräntan hos Skandia är om man ha en belåningsgrad som ligger under 60% av bostadens värde.

Skandia kan dessutom ge ytterligare ränterabatt på bolånet, om man har eller kan placera en del av sin tjänstepension hos Skandia.

Oavsett lånebelopp och belåningsgrad så erbjuder Skandia konkurrenskraftiga boräntor, som står sig väl mot andra aktörer på marknaden. Lånekoll hjälper till att landa i ett bra bolån med rätt villkor. Som kund får man en personlig kontaktperson som kostnadsfritt hjälper till genom hela processen och säkerställer rätt villkor för bolånet.

Hur nöjda är Skandias Bolånekunder?

Hur nöjda är Skandias bolånekunder med sin bank kopplat till bolånet? Varje år genomför Svenskt Kvalitetsindex en studie som mäter kundnöjdheten hos Skandias bolånekunder. Kundnöjdheten mäts på en kala mellan 0 - 100, där 100 är högst betyg. Viktiga parametrar som ligger bakom för att få ett högt betyg är attraktiva räntor, konkurrenskraftiga priser och bra service.

Bank Kundnöjdhet 0 - 100
Skandia 70,1

Frågor & svar om Skandias bolån & räntor

Godkänner Skandia bolån om man har en betalningsanmärkning vid bolån?

Nej, Skandia beviljar inte ett bolån om man har en betalningsanmärkning.

Bolån hos Skandia utan fast anställning?

Man kan få ett bolån hos Skandia beviljat även om man inte har en fast anställning, dock behövs en stadigvarig inkomst. Skandia behöver se att man kan betala kostnaden för bolånet och att man har en löpande inkomst över tid. Man kan vara tillsvidareanställd och få bolånet beviljat. Är man provanställd eller har en projektanställning kan man söka tillsammans med sin sambo eller partner, då finns chansen till ett bolån, givet att den medsökande har en stadigvarig inkomst.

Får man låna mer hos Skandia om två ansöker om bolån?

En medsökande på ett bolån kan vara en partner, sambo eller föräldrar. Är man två som ansöker om ett bolån tillsammans, kan chanserna öka för att få ett bättre bolån. Är man två, har man oftast en bättre ekonomi tillsammans och Skandia ser mindre risk om det är två som står på bolånet, givet att de generella kriterierna uppfylls. Skandia lägger ihop de båda sökandes ekonomier och gör en helhetsbedömning utifrån det. Om två personer står på bolånet, har man lika stort ansvar för bolånet och det värderas som en extra säkerhet av Skandia.

Rörlig eller bunden ränta hos Skandia

När man skaffar ett bolån behöver man bestämma om man ska ha rörlig eller bunden räntan på bolånet. Bolånet är en stor post som ofta har väldigt stor inverkan på privatekonomi, så det är viktigt att göra en noggrann analys.

Det är svårt att ge generella råd om man ska ha rörlig eller bunden ränta på sitt bolån. Främst är det marginalerna i den egna ekonomin som avgör vad man ska välja. Har man goda marginaler och klarar av snabba rörelser, med högre månadskostnader, kan man fundera på rörligt ränta på bolånet. Har man däremot en mer strikt budget för boendet och vill veta exakt varje månad vad boendekostnaden blir, oavsett vad som händer i omvärlden, är bunden ränta att föredra.

Rörlig ränta innebär att räntan kan ändras upp eller ner var tredje månad. Det som främst styr hur räntan beter sig är styrräntan, den i sin tur påverkas av olika faktorer i omvärlden. Det är Riksbanken som har ansvar för den svenska styrräntan.

Bunden ränta innebär att räntan är fast, den kommer vara på samma nivå under hela bindningstiden oavsett vad som händer i världen eller på bostadsmarknaden.

Lånekolls bolåneexperter hjälper till att landa i ett bra beslut om du ska välja rörlig eller bunden ränta på bolånet.

Skandias historiska snitträntor för Bolån 2021 - 2022

3 mån 1 år 3 år 5 år
December 2022 3,13 3,80 4,05 4,04
November 2022 2,70 3,73 4,08 3,97
Oktober 2022 2,70 3,60 4,01 3,89
September 2022 2,47 3,49 3,79 3,75
Augusti 2022 2,46 3,21 3,67 3,61
Juli 2022 1,97 2,88 3,72 3,78
Juni 2022 1,62 2,43 3,30 3,34
Maj 2022 1,23 1,93 2,83 2,93
April 2022 1,22 1,40 2,20 2,45
Mars 2022 1,21 1,16 1,72 2,00
Februari 2022 1,21 1,12 1,41 1,65
Januari 2022 1,21 1,12 1,32 1,43
December 2021 1,23 1,13 1,30 1,39
November 2021 2,23 1,17 1,31 1,40
Oktober 2021 1,23 1,24 1,34 1,43
September 2021 1,23 1,24 1,35 1,43
Augusti 2021 1,23 1,23 1,37 1,45
Juli 2021 1,23 1,21 1,41 1,44
Juni 2021 1,23 1,20 1,35 1,38
Maj 2021 1,25 1,21 1,30 1,23
April 2021 1,27 1,21 1,23 1,18
Mars 2021 1,26 1,25 1,22 1,18
Februari 2021 1,29 1,29 1,22 1,18
Januari 2021 1,30 1,26 1,23 1,18

Bolån via Lånekoll

Ska du köpa en ny bostad, låna pengar för renovering eller bara vill sänka utgifterna för dina befintliga bolån? Oavsett varför du behöver ta ett bolån så vet vi att det är mycket att hålla koll på. Vi på Lånekoll erbjuder en personlig kontaktperson, som kostnadsfritt hjälper dig genom hela processen och ser till att du får så bra bolån som möjligt.

Allmänt

Lånekoll är ett varumärke som opereras av Consector AB:s, org. nr 556961–4216, (hädanefter Lånekoll) med adress Narvavägen 12, 115 22 Stockholm, Tel: 0770–221222, e-postadress: kundservice@lanekoll.se. Lånekoll förmedlar bolån och andra konsumentkrediter, kontokort samt Lånekolls trygghetsförsäkring till privatpersoner. Lånekoll har tillstånd av och står under tillsyn av Finansinspektionen. För information enligt konsumentkreditlagen, distansavtalslagen och försäkringsförmedlingslagen m.m. se Lånekolls informationsblad.

Tjänsten

Consector AB tillhandahåller en förmedlingstjänst via www.lanekoll.se där privatpersoner ges möjligheten att konkurrensutsätta sina krediter genom att jämföra olika banker och andra kreditgivare. Du lämnar uppgifter om dig själv och din kreditsituation för att få anbud från ett flertal banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med. Vilka banker och kreditinstitut som Lånekoll samarbetar med hittar du här. Dessa allmänna villkor gäller för besökare av www.lanekoll.se (hädanefter Webbplatsen) som använder vår webbtjänst vilken även omfattar vår budgivningsplattform. Genom att anmäla dig till Lånekolls webbtjänst och göra en låneansökan så godkänner du dessa allmänna villkor. Webbtjänsten tillhandahålls av Consector AB, organisationsnummer 556961-4216, Narvavägen 12,115 22 Stockholm (hädanefter Lånekoll).

Kreditupplysning

När du accepterat de allmänna villkoren genom att använda webbtjänsten och göra en låneansökan så godkänner du även att Lånekoll beställer en kreditupplysning på dig och din medsökande. Kreditupplysningen lämnas av UC AB. UC AB registrerar en s.k. omfrågning på dig varefter de banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med kan inhämta en kreditupplysning på dig. Endast en kreditupplysning registreras samtidigt som flera banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med får ta del av kreditupplysningen på dig utan att ytterligare frågor registreras. UC AB kommer att skicka hem omfrågandekopior till din folkbokföringsadress. Omfrågandekopiorna skickas hem för att du ska veta vilken information som lämnats ut om dig och vilka som tagit del av dina uppgifter.

Du kan få flera omfrågandekopior hemskickade till dig men detta innebär inte att flera kreditupplysningar registreras på dig. Kreditupplysning kan, av ett fåtal kreditgivare, även komma att beställas från annat kreditupplysningsföretag än UC AB, t.ex. Bisnode Kredit AB (Bisnode). Lånekoll erbjuder därmed en kostnadsfri tjänst för privatpersoner att konkurrensutsätta sitt kreditengagemang genom att förmedla låneerbjudanden från banker och andra kreditgivare. Genom att acceptera dessa villkor godkänner du också att de banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med lämnar information om dig som de inhämtat samt lämnar ut kreditbeslut till Lånekoll. Vid medsökande måste även medsökande uppfylla ovanstående krav. Som kund måste du därför informera medsökande om dessa allmänna villkor och säkerställa hans eller hennes godkännande. 

Kreditgivare

Lånekoll samarbetar med utvalda kreditgivare. På vår partnersida hittar du alla Lånekolls anslutna långivare för bolån och privatlån. Lånekolls samtliga kreditgivare har tillstånd hos Finansinspektionens för sin verksamhet. 

Villkor för att använda webbtjänsten  

För att använda webbtjänsten krävs att du accepterat dessa allmänna villkor samt att du är minst 18 år gammal och har en inkomst motsvarande minst 10 000 kr per månad (120 000 kr per år). Du skall också vara bosatt i Sverige. Genom att godkänna villkoren försäkrar du som kund att uppgifterna är korrekta och att du är behörig att använda webtjänsten samt åtar dig att anmäla förändringar i de uppgifter du lämnat Lånekoll för användande av webbtjänsten. Lånekoll erhåller ersättning från våra samarbetspartners i form av en provision vid förmedlat lån (se Lånekolls informationsblad). Vid medsökande måste även medsökande uppfylla ovanstående krav. Som kund måste du därför informera medsökande om dessa allmänna villkor och säkerställa hans eller hennes godkännande.

Behandling av personuppgifter

De personuppgifter du lämnar hos Lånekoll via Internet, telefon eller mail registreras i vår kunddatabas. Lånekoll är personuppgiftsansvarig för de uppgifter du lämnar och upprätthåller god registervård. Lånekoll använder uppgifterna för att kunna utföra tjänsten som du beställt och för att säkerställa god kundkännedom. Personuppgifter som Lånekoll inhämtar behandlas i enlighet med GDPR (General Data Protection Regulation). Genom att acceptera villkoren för tjänsten samtycker du till att Lånekoll behandlar dina personuppgifter i enlighet med användarvillkoret.

Personuppgifter som vi samlar in och behandlar är:

  • Namn
  • Adress
  • Telefonnummer
  • Personnummer
  • E-postadress
  • Kontonummer
  • Andra uppgifter som du själv lämnar inom ramen för tjänsten
  • Kommunikation mellan oss när vi hjälper dig i specifika ärenden

När du använder tjänsten kommer viss information att inhämtas automatiskt: såsom information om dig från kreditupplysning, teknisk data, vilket kan inkludera den URL genom vilket du får åtkomst till hemsidan, din IP-adress, unique device ID, typ av webbläsare, språk och information om identifiering och operativsystem. (se även vidare om användningen av cookies nedan)

Lånekoll behandlar din information för följande ändamål:

  • Säkerställa kundkännedom
  • Tillhandhålla tjänsten
  • Förbättra din kundupplevelse och personifiera användandet av tjänsten
  • Utveckla tjänsten samt att analysera din användning av tjänsten
  • Skicka notifiering och meddelande via mail, sms, telefon och e-post eller på annat sätt samt skicka marknadsföring om våra produkter och tjänster
  • Informera om uppdatering av tjänst och användarvillkor
  • Säkerställa och underhålla den tekniska funktionalitet hos tjänsten
  • Förhindra och förebygga missbruk av tjänsten samt förhindra användnings i strid med användarvillkor
  • Uppfylla och fullfölja förpliktelser enligt lagkrav

Lånekoll behandlar dina personuppgifter för att tillhandahålla den tjänst vi erbjuder och lämnar för detta ändamål även ut dina personuppgifter till de kreditgivare och kreditupplysningsinstitut med vilka vi samarbetar, försäkringsbolag och leverantörer av tjänster i syfte att tillhandahålla de bästa förutsättningarna för dig samt för att uppfylla de lagkrav som ställs på Lånekoll. Lånekoll kan även vid framtida tillfälle välja att kontakta dig med information om nya tjänster eller erbjudanden. Lånekoll mottar även uppgifter om dig inklusive kredituppgifter och kreditbeslut från de kreditgivare och kreditupplysningsföretag som vi samarbetar med. 

Dina personuppgifter kan också komma att läggas till grund för kundanalyser, kunduppföljning, affärsutveckling, marknadsundersökningar, marknadsföring och statistisk analys. Lånekoll spelar in all telefonkontakt vi har med dig, för att kunna säkerställa den överenskommelse vi träffar med dig och för att säkerställa kvalitén på de tjänster vi levererar till dig. Inspelningar och de övriga uppgifter vi sparar om dig kommer att ligga kvar i våra system så länge vi har ett kundförhållande med dig. För att få information om vår behandling av dina personuppgifter kan du kontakta oss per e-post till kundservice.gdpr@lanekoll.se. Dit kan du också vända dig om du inte vill att dina personuppgifter används för direkt marknadsföring eller om du vill att vi ska rätta, blockera eller utplåna uppgifter som vi felaktigt har behandlat om dig. Vi skyddar dina personuppgifter genom brandväggar, krypteringsfunktioner och anti-virus. Genom att godkänna villkoren när du ansöker om bolån och privatlån bekräftar du att du tagit del av och förstått innehållet i Lånekolls integritetspolicy.

Begränsning av Lånekolls ansvar

Information, uträkningar och rekommendationer lämnade av Lånekoll ska endast betraktas som vägledande förslag på hur du kan gå till väga, och det är upp till dig som användare av våra tjänster att värdera lämnad information för att avgöra om den är tillämplig på din individuella situation och privatekonomi. Lånekoll ansvarar inte för eventuell skada eller förlust som uppstår på grund av att du väljer att ingå, eller avstår från att ingå, låneavtal med någon av de banker och andra kreditgivare med vilka vi samarbetar. Eventuell finansiell rådgivning som du mottar från de banker och andra kreditgivare med vilka vi samarbetar utgör rådgivning från den banken eller kreditgivaren, och avtal som du tecknar med dessa företag är ett avtal mellan dig och banken eller kreditgivaren.

Lånekoll ansvarar inte för eventuell skada eller förlust som uppstår genom sådan rådgivning, eller genom ingåendet av sådana avtal. Det åligger därför dig att kontrollera den information som vi lämnar om erbjudanden från banker och andra kreditgivare. Lånekoll ansvarar inte för skador eller förluster, varken direkt eller indirekta, och andra olägenheter som kan härledas till genomförandet av, eller har annan koppling till utförandet av finansieringstjänster av tredje part. Lånekoll är inte ansvarig för skada som beror på svenskt eller utländskt lagbud, svensk eller utländsk myndighetsåtgärd, krigshändelse, strejk, blockad, bojkott, lockout eller annan liknande omständighet. Förbehåll avseende strejk, blockad, bojkott och lockout gäller även om Lånekoll själv är föremål för eller vidtar sådan konfliktåtgärd. Föreligger hinder för Lånekoll att tillgängliggöra Webbplatsen eller vidta åtgärd på grund av omständighet enligt detta stycke får åtgärden skjutas upp till dess att hindret har upphört. Lånekoll har en ansvarsförsäkring avseende sin verksamhet som bolåneförmedlare, se Lånekolls informationsblad.

Ansvar för information på vår webbplats

Innehållet på Webbplatsen är skyddat enligt lag om upphovsrätt. Det är förbjudet att utan Lånekolls samtycke göra kopior av hela eller delar av innehållet på Webbplatsen. Det anbud som du får genom att använda dig av Webbplatsen och dess budgivarplattform får endast användas för eget bruk och inte i eget kommersiellt syfte.

I den mån som Webbplatsen innehåller länkar till tredje parters webbsidor kan innehållet på sådana webbsidor vara skyddade av dessa tredje parters immateriella rättigheter, och Lånekoll ansvarar inte för innehållet på sådana tredje parters webbsidor. Information som visas på Webbplatsen har vi erhållit från källor som vi bedömer vara tillförlitliga. Vi kan dock inte garantera att informationen är fullständig, riktig eller helt uppdaterad. Lånekoll tar därför inte ansvar för ekonomiska transaktioner eller andra rättshandlingar som grundats på information på Webbplatsen, utan användande av sådan information sker på egen risk. Lånekoll kan inte heller garantera att din användning av Webbplatsen eller nedladdat material från Webbplatsen inte kommer att orsaka skada eller förlust relaterad till din användning av Webbplatsen, såsom men inte begränsat till, förlust av data, datavirus, spyware, skadliga program, trojaner eller maskar. Användning av Webbplatsen sker således på egen risk för sådan skada eller förlust. Besökare ska omgående för Lånekoll påtala (reklamera) fel eller brister på Webbplatsen och budgivningsplattformen som påverkar besökare på ett menligt sätt. Reklamation ska lämnas så snart du upptäckt eller bort upptäcka felet/bristen. Reklamation görs till reklamation@lanekoll.se

Användning av cookies

På Webbplatsen använder vi cookies. Detta är en liten textfil som Webbplatsen begär att få spara på din dator. Cookies används i syfte att förstå hur våra besökare använder Webbplatsen och för att kunna förbättra användarupplevelsen. Det finns två typer av cookies, permanenta och temporära cookies. Permanenta cookies lagras som en fil på din dator eller mobil under en viss tid, dock längst 12 månader. Session cookies lagras tillfälligt och försvinner när du stänger din webbläsare. Vill du inte acceptera cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas. Se webbläsarens hjälpsidor för mer information.

Ändringar

Vi förbehåller oss rätten att ändra och uppdatera dessa allmänna villkor från tid till annan. Vi kommer att meddela eventuella förändringar av dessa allmänna villkor genom särskilda meddelanden på Webbplatsen och genom att uppdatera och publicera en ny version av dokumentet på Webbplatsen. Vi uppmanar dig därför att från tid till annan besöka vår webbplats för att kontrollera huruvida några förändringar har skett.

Senaste uppdatering villkor: 20230516

1. Information om Extrakoll

Extrakoll (”Extrakoll”) är en tjänst som tillhandahålls av Consector AB, org.nr 556961–4216, om du väljer att bli medlem i Extrakoll. När vi skriver Lånekoll nedan menas Consector AB. Syftet med Extrakoll är att medlemmarna ska få information och erbjudanden inom ramen för Lånekolls verksamhet, om lån, försäkringar samt andra finansiella tjänster och produkter för privatpersoner. Genom att bli medlem i Extrakoll godkänner du att dessa medlemsvillkor gäller mellan dig och Lånekoll. Du kan även få upplysningar om ditt medlemskap genom att kontakta extrakoll@lanekoll.se eller ringa 0770–221222.

2. Gratis medlemskap

  Det är frivilligt och kostnadsfritt att bli medlem i Extrakoll. Du blir medlem genom att godkänna villkoren för Extrakoll i samband med att du beställer en tjänst som tillhandahålls under varumärket Lånekoll. Medlemskap i Extrakoll utfärdas endast till personer över 18 år.  

3. Förmåner

Syftet med Extrakoll är att tillhandahålla medlemmarna en högre grad av service samt information och erbjudanden som kan vara av intresse för medlemmarna. Som medlem i Extrakoll får du bland annat:

  • Lånekoll (Extrakolls) nyhetsbrev med tips inom privatekonomi, upp till fyra gånger per månad.
  • Tillgång till Lånekolls lånesupport, via telefon, där du kan ställa frågor och få personlig service kring dina lån.
  • Garanterad hög servicenivå genom hela ansökningsprocessen i Lånekolls ordinarie tjänster för låneförmedling och försäkringsförmedling, vilket ökar möjligheterna till en beviljad ansökan.
  • Anpassad marknadsföring och erbjudanden som Lånekoll tror kan vara av intresse för dig. Dessa erbjudanden kan avse Consector AB:s samtliga tjänster, som tillhandahålls under varumärket Lånekoll, såväl som erbjudanden från Lånekolls samarbetspartners som kan vara av intresse för dig.
  • Information, erbjudanden och förmåner från Extrakoll kan skickas ut till dig via post, e-post, SMS, telefon eller andra digitala kanaler.

4. Personuppgiftsbehandling

I vår Integritetsskyddspolicy (som finns tillgänglig på vår webbplats) förklarar vi hur Lånekoll samlar in och behandlar dina personuppgifter och i övrigt och vilka rättigheter du har i anslutning till detta. Vi kommer att behandla personuppgifter så länge du har ett medlemskap hos oss. Om du har frågor om Integritetsskyddspolicyn kan du kontakta oss på kundservice@lanekoll.se.

5. Giltighetstid

Medlemskapet gäller tills vidare och kan sägas upp av bägge parter med omedelbar verkan. Du kan när som helst begära utträde ur Extrakoll genom att kontakta extrakoll@lanekoll.se, ringa 0770–221222 eller genom att klicka på avregistreringslänken som finns med i varje e-post och SMS utskick.

Senaste uppdatering villkor: 2023051