Lånekoll förklarar grunderna för affiliate-marknadsföring. Vi har även intervjuat Anders Karlsson på framgångsrika Comperium om nycklarna för att lyckas som affiliate.
Marknadsföring på internet växte fram under 90-talet då allt fler insåg möjligheten att tjäna pengar på sina webbsidor och bloggar. Idag är det en stor nisch som spänner över många olika segment, till exempel finansiella tjänster, nätspel och e-handel.
En affiliate driver oftast en blogg eller en webbplats och får betalt genom att skicka potentiella kunder från sin sajt till partnerns webbsida eller webbutik. En affiliate kan också kallas publisher, då det handlar just om att publicera annonser och annat material för att marknadsföra partnerns varor och tjänster. Många affiliates arbetar även med utskick via e-post och skickar då kunder till partnerns hemsida via en länk i mejlet.
Hur får affiliates betalt?
Som affiliate får man betalt för sin konkreta prestation, det man faktiskt åstadkommer. Det kan handla om genomförda köp eller nya besökare på partnerns sajt.
Affiliaten placerar på sin webbsida en annons för partnern, med en annonskod som är specifik för den affiliaten. Varje gång en besökare klickar på annonsen registreras det i en kaka (cookie) som partnern har tillgång till. På så sätt kan partnern spåra från vilken affiliate en ny kund kommer och betala ut ersättning enligt den överenskomna modellen.
Modeller för ersättning till affiliates
Beroende på bland annat bransch och produkt kan en partner föredra olika sätt att beräkna ersättningen till sina affiliates.
Här är de vanligaste ersättningsmodellerna för affiliates:
- CPS – Cost per sale. Du får betalt för varje genomfört köp hos partnern som kan härledas till din sajt. ”Per köp” är vanligt hos e-butiker, och en spårningskod eller ”tracking pixel” registrerar när köpet inträffar.
- CPL – Cost per lead, betalt per lead. Du får betalt för varje potentiell kund som du levererar till partnern. Det krävs ofta någon form av kvalificering, till exempel att den kunden genomför en ansökan för ett lån.
- CPC – Cost per click. Du får betalt varje gång någon besökare klickar på länken till partnerns sajt som du har publicerat på din sajt.
- CPM – Cost per impression (ursprungligen cost per mille, a thousand impressions). Du får betalt varje gång annonsen visas. Inte lika vanligt för affiliates eftersom det är notoriskt svårt att koppla visningar till partnerns omsättning.
Affiliate-tips från en som har lyckats
Lånekoll intervjuar Anders Karlsson, grundare av den framgångsrika affiliate-byrån Comperium. Tillsammans med sina kolleger driver Anders sajterna Lånapengar.com och Sverigekredit.se som har lyckats slå sig in i det konkurrensutsatta finanssegmentet. Sverigekredit.se är den äldsta och största sajten som har ca 20.000 unika användare varje månad.
Vilka råd skulle du ge till den som vill påbörja en karriär som affiliate?
Driv projektet med kärlek. Skaffa först och främst en sajt som du kan känna kärlek för och som du verkligen tror på. Det är viktigare att du brinner för projektet, dess syfte och mål, än att du har kunskap inom affärssegmentet. Det är alltid en fördel att vara expert i ett ämne, men det är inte det viktigaste.
Ge dig inte in i ett svårt segment som finans för att testa dina vingar. Det blir ett säkert misslyckande och slöseri med tid. Om du vill testa dina SEO-förmågor, börja med ett enklare segment där konkurrensen om söktrafiken inte är så hård.
Underskatta inte dina förmågor och möjligheter, men underskatta inte heller konkurrensen. Om du inte har resurserna idag, måste du bygga med långsiktiga mål.
Vilket är det största misstaget man kan göra som affiliate?
Som affiliate är SEO och rankning i Google alltid det viktigaste att fokusera på och det som leder till intäkter. Frustration och stress över SEO är således väldigt vanligt och absolut livsfarligt. Det kan få en att tumma på kvaliteten och ta större risker. Stress och frustration över rankningen kan göra att man placerar de där extra länkarna som man innerst inne vet är osunda, eller att man gör tio förändringar på sajten omedelbart och får svårt att analysera resultaten.
Ta det lugnt, tumma inte på kvaliteten, förändra en sak i taget och invänta effekten. Då lär du dig något av dina förändringar och du kommer att ha en stabilare sajt.
Vad ska man tänka på när man väljer affiliateprogram inom lån och finans?
Det finns ett antal bra affiliatenätverk med affiliateprogram inom finanssegmentet. De bästa är i vårt tycke Adtraction och Adservice, som båda har ett stort utbud av program i segmentet. Där bör man öppna ett konto direkt, men se till att ha en färdig sajt innan du ansöker till olika program.
Om du är helt ny i branschen bör du ta kontakt med en affiliate manager hos det affiliatenätverk som du anslutit dig till. De kan hjälpa dig igång på ett bra sätt och ge dig många tips på vägen.
Finans är ett av de svåraste segmenten att vara affiliate inom. Ändå lyckas ni på Comperium. Varför är det så?
Ja, med erfarenhet av SEO inom flera segment måste jag nog säga att finans är ett av de absolut tuffaste segmenten. En av anledningarna är att bankerna och kreditbolagen själva har börjat jobba mer med sin digitala närvaro och med SEO. De har ofta väldigt starka och massiva sajter som man måste konkurrera med i sökresultaten. Det märks att konkurrensen blir tuffare för varje år. Det är en enorm skillnad mot för några år sedan.
Våra resurser är en bidragande orsak till vår framgång. Vi är ett glatt gäng som alla är duktiga på det vi gör, som gillar det vi gör och som hela tiden har fokus på att försöka göra det så bra som möjligt, framför allt för slutanvändaren, alltså våra partners potentiella kunder.
Det är väldigt viktigt att fokusera på användaren och erbjuda en bra tjänst. Som affiliate är det just det som är ditt existensberättigande på nätet.
Man kan nog sammanfatta det med att SEO 1.0 är över. En bra domän, lite text och några länkar är inte längre ett komplett recept för rankning. Du måste driva ditt projekt med kärlek och skapa en tjänst FÖR användaren som du själv tror på.
Vilka trender ser du inom finans-affiliation?
Det kommer att bli tuffare att tjäna pengar på affiliation över huvud taget, speciellt eftersom Google ogärna tappar sina användare till affiliatesajter. Google jobbar med att försöka besvara användarnas frågor direkt i sökresultatet. Samtidigt utökar de antalet betalda annonser i sökresultaten, allt för att trycka bort affiliates och generera fler klick till sig själva. Men det finns naturligtvis all anledning att jobba inom segmentet om man kan hålla sig väldigt högt i serpen (sökresultatet).
Branschen med snabblån kommer att förändras och det kommer bli tuffare för långivarna att bedriva de tjänster som de gör idag. Det kommer hela tiden tuffare regler för dem, och snart kommer räntetaket att införas. Det leder till sämre förtjänst för långivarna och därmed lägre ersättning till affiliates.
Något som är väldigt intressant framöver är bolånemarknaden. Storbankerna börjar som sagt satsa mer digitalt, men det tar sin tid på grund av byråkratin som råder inom dessa stora företag. Men även inom bolån kommer Google garanterat att försöka sno åt sig så mycket som möjligt av trafiken. De testar redan att visa bolåneräntor i sina sökresultat.
FAKTA: Skillnad mellan affiliate och låneförmedlare
Inom finans och lån har det blivit vanligt med affiliates och det kan vara svårt för dig som kund att veta vad som är en låneförmedlare och vad som är en affiliate.
Skillnad: Låneförmedlaren är den som innehar alla tillstånd och samarbeten med bankerna. Affiliate har inga tillstånd och fokuserar istället på att skapa en tjänst som sammanställer både banker och låneförmedlare och skickar kunder till olika låneförmedlares webbsidor.
Om du söker på Google är det vanligt att affiliate-sajter syns högt upp i sökresultatet. Det beror på att affiliates har arbetat under lång tid med sökmotoroptimering (SEO) och sökmarknadsföring (SEM).
Affiliates samlar många aktörer på finansmarknaden, och aktörerna betalar för att synas på affiliatens sajt. Det medför att affiliaten kanske inte visar alla aktörer utan bara de som betalar. Det finns en risk att affiliaten delvis styrs av penga-incitament, vilket kan leda till att de aktörer som ger bäst ersättning per lead visas högst upp i listorna hos affiliaten. Vilka aktörer som rekommenderas kan därför skilja sig mellan olika affiliates.
På affiliatemarknaden i Sverige finns det idag många aktörer.Lånekoll samarbetar med nätverket Adtraction för att koppla samman kunder som vill förbättra sina lån med Lånekolls tjänst. Ex. på affiliatesamarbeten är lånapengar.com, Sverigekredit, Bank24 och aktören Lead Supply som driver bland annat fair-laan.se som arbetar med att jämföra snabblån och privatlån.
Vi på Lånekoll är alltid transparenta med bankernas anbud, vilket innebär att alla erbjudanden visas för kund i inloggat läge på Mina Sidor.