Hoppa till huvudinnehåll
Koll på läget!

Consector har bytt namn till Lånekoll. Samma personliga service men med nya smarta funktioner.

Skrivbord med anteckningsblock, glasögon, miniräknare och en bärbar dator på

Affiliatemarknadsföring för lån - tjäna pengar med din blogg

Lånekoll förklarar grunderna för affiliate-marknadsföring. Vi har även intervjuat Anders Karlsson på framgångsrika Comperium om nycklarna för att lyckas som affiliate.

Driva trafik med affiliates. Tjäna pengar på din blogg.

Marknadsföring på internet växte fram under 90-talet då allt fler insåg möjligheten att tjäna pengar på sina webbsidor och bloggar. Idag är det en stor nisch som spänner över många olika segment, till exempel finansiella tjänster, nätspel och e-handel.

En affiliate driver oftast en blogg eller en webbplats och får betalt genom att skicka potentiella kunder från sin sajt till partnerns webbsida eller webbutik. En affiliate kan också kallas publisher, då det handlar just om att publicera annonser och annat material för att marknadsföra partnerns varor och tjänster. Många affiliates arbetar även med utskick via e-post och skickar då kunder till partnerns hemsida via en länk i mejlet.


Hur får affiliates betalt?

Som affiliate får man betalt för sin konkreta prestation, det man faktiskt åstadkommer. Det kan handla om genomförda köp eller nya besökare på partnerns sajt.

Affiliaten placerar på sin webbsida en annons för partnern, med en annonskod som är specifik för den affiliaten. Varje gång en besökare klickar på annonsen registreras det i en kaka (cookie) som partnern har tillgång till. På så sätt kan partnern spåra från vilken affiliate en ny kund kommer och betala ut ersättning enligt den överenskomna modellen.


Modeller för ersättning till affiliates

Beroende på bland annat bransch och produkt kan en partner föredra olika sätt att beräkna ersättningen till sina affiliates.

Här är de vanligaste ersättningsmodellerna för affiliates:


  • CPS – Cost per sale. Du får betalt för varje genomfört köp hos partnern som kan härledas till din sajt. ”Per köp” är vanligt hos e-butiker, och en spårningskod eller ”tracking pixel” registrerar när köpet inträffar.
  • CPL – Cost per lead, betalt per lead. Du får betalt för varje potentiell kund som du levererar till partnern. Det krävs ofta någon form av kvalificering, till exempel att den kunden genomför en ansökan för ett lån.
  • CPC – Cost per click. Du får betalt varje gång någon besökare klickar på länken till partnerns sajt som du har publicerat på din sajt.
  • CPM – Cost per impression (ursprungligen cost per mille, a thousand impressions). Du får betalt varje gång annonsen visas. Inte lika vanligt för affiliates eftersom det är notoriskt svårt att koppla visningar till partnerns omsättning.


Affiliate-tips från en som har lyckats

Lånekoll intervjuar Anders Karlsson, grundare av den framgångsrika affiliate-byrån Comperium. Tillsammans med sina kolleger driver Anders sajterna Lånapengar.com och Sverigekredit.se som har lyckats slå sig in i det konkurrensutsatta finanssegmentet. Sverigekredit.se är den äldsta och största sajten som har ca 20.000 unika användare varje månad.


Vilka råd skulle du ge till den som vill påbörja en karriär som affiliate?

Driv projektet med kärlek. Skaffa först och främst en sajt som du kan känna kärlek för och som du verkligen tror på. Det är viktigare att du brinner för projektet, dess syfte och mål, än att du har kunskap inom affärssegmentet. Det är alltid en fördel att vara expert i ett ämne, men det är inte det viktigaste.

Ge dig inte in i ett svårt segment som finans för att testa dina vingar. Det blir ett säkert misslyckande och slöseri med tid. Om du vill testa dina SEO-förmågor, börja med ett enklare segment där konkurrensen om söktrafiken inte är så hård.

Underskatta inte dina förmågor och möjligheter, men underskatta inte heller konkurrensen. Om du inte har resurserna idag, måste du bygga med långsiktiga mål.


Vilket är det största misstaget man kan göra som affiliate?

Som affiliate är SEO och rankning i Google alltid det viktigaste att fokusera på och det som leder till intäkter. Frustration och stress över SEO är således väldigt vanligt och absolut livsfarligt. Det kan få en att tumma på kvaliteten och ta större risker. Stress och frustration över rankningen kan göra att man placerar de där extra länkarna som man innerst inne vet är osunda, eller att man gör tio förändringar på sajten omedelbart och får svårt att analysera resultaten.

Ta det lugnt, tumma inte på kvaliteten, förändra en sak i taget och invänta effekten. Då lär du dig något av dina förändringar och du kommer att ha en stabilare sajt.


Vad ska man tänka på när man väljer affiliateprogram inom lån och finans?

Det finns ett antal bra affiliatenätverk med affiliateprogram inom finanssegmentet. De bästa är i vårt tycke Adtraction och Adservice, som båda har ett stort utbud av program i segmentet. Där bör man öppna ett konto direkt, men se till att ha en färdig sajt innan du ansöker till olika program.

Om du är helt ny i branschen bör du ta kontakt med en affiliate manager hos det affiliatenätverk som du anslutit dig till. De kan hjälpa dig igång på ett bra sätt och ge dig många tips på vägen.


Finans är ett av de svåraste segmenten att vara affiliate inom. Ändå lyckas ni på Comperium. Varför är det så?

Ja, med erfarenhet av SEO inom flera segment måste jag nog säga att finans är ett av de absolut tuffaste segmenten. En av anledningarna är att bankerna och kreditbolagen själva har börjat jobba mer med sin digitala närvaro och med SEO. De har ofta väldigt starka och massiva sajter som man måste konkurrera med i sökresultaten. Det märks att konkurrensen blir tuffare för varje år. Det är en enorm skillnad mot för några år sedan.

Våra resurser är en bidragande orsak till vår framgång. Vi är ett glatt gäng som alla är duktiga på det vi gör, som gillar det vi gör och som hela tiden har fokus på att försöka göra det så bra som möjligt, framför allt för slutanvändaren, alltså våra partners potentiella kunder.

Det är väldigt viktigt att fokusera på användaren och erbjuda en bra tjänst. Som affiliate är det just det som är ditt existensberättigande på nätet.

Man kan nog sammanfatta det med att SEO 1.0 är över. En bra domän, lite text och några länkar är inte längre ett komplett recept för rankning. Du måste driva ditt projekt med kärlek och skapa en tjänst FÖR användaren som du själv tror på.


Vilka trender ser du inom finans-affiliation?

Det kommer att bli tuffare att tjäna pengar på affiliation över huvud taget, speciellt eftersom Google ogärna tappar sina användare till affiliatesajter. Google jobbar med att försöka besvara användarnas frågor direkt i sökresultatet. Samtidigt utökar de antalet betalda annonser i sökresultaten, allt för att trycka bort affiliates och generera fler klick till sig själva. Men det finns naturligtvis all anledning att jobba inom segmentet om man kan hålla sig väldigt högt i serpen (sökresultatet).

Branschen med snabblån kommer att förändras och det kommer bli tuffare för långivarna att bedriva de tjänster som de gör idag. Det kommer hela tiden tuffare regler för dem, och snart kommer räntetaket att införas. Det leder till sämre förtjänst för långivarna och därmed lägre ersättning till affiliates.

Något som är väldigt intressant framöver är bolånemarknaden. Storbankerna börjar som sagt satsa mer digitalt, men det tar sin tid på grund av byråkratin som råder inom dessa stora företag. Men även inom bolån kommer Google garanterat att försöka sno åt sig så mycket som möjligt av trafiken. De testar redan att visa bolåneräntor i sina sökresultat.


FAKTA: Skillnad mellan affiliate och låneförmedlare

Inom finans och lån har det blivit vanligt med affiliates och det kan vara svårt för dig som kund att veta vad som är en låneförmedlare och vad som är en affiliate.

Skillnad: Låneförmedlaren är den som innehar alla tillstånd och samarbeten med bankerna. Affiliate har inga tillstånd och fokuserar istället på att skapa en tjänst som sammanställer både banker och låneförmedlare och skickar kunder till olika låneförmedlares webbsidor.

Om du söker på Google är det vanligt att affiliate-sajter syns högt upp i sökresultatet. Det beror på att affiliates har arbetat under lång tid med sökmotoroptimering (SEO) och sökmarknadsföring (SEM).

Affiliates samlar många aktörer på finansmarknaden, och aktörerna betalar för att synas på affiliatens sajt. Det medför att affiliaten kanske inte visar alla aktörer utan bara de som betalar. Det finns en risk att affiliaten delvis styrs av penga-incitament, vilket kan leda till att de aktörer som ger bäst ersättning per lead visas högst upp i listorna hos affiliaten. Vilka aktörer som rekommenderas kan därför skilja sig mellan olika affiliates.

På affiliatemarknaden i Sverige finns det idag många aktörer.Lånekoll samarbetar med nätverket Adtraction för att koppla samman kunder som vill förbättra sina lån med Lånekolls tjänst. Ex. på affiliatesamarbeten är lånapengar.com, Sverigekredit, Bank24 och aktören Lead Supply som driver bland annat fair-laan.se som arbetar med att jämföra snabblån och privatlån.

Vi på Lånekoll är alltid transparenta med bankernas anbud, vilket innebär att alla erbjudanden visas för kund i inloggat läge på Mina Sidor.


Pontus är Lånekolls privatekonom. Pontus är grundare, VD i Lånekoll och har mångårig erfarenhet av privatekonomisk rådgivning till konsumenter inom bank- och finansbranschen.

hus, pengar och penna

Belåna huset? Tänk på detta!

Att belåna sitt hus genom att höja sitt bolån kan vara ett bra alternativ till att skaffa ett privatlån. Ibland blir det billigare och du slipper...

Pontus Holgersson -

kvinna med tom plånbok

Så fungerar lån för skuldsatta

Att låna pengar när du redan är skuldsatt kan kännas nästintill omöjligt. Ytterst få banker kan tänka sig att erbjuda dig ett lån om du har en...

Pontus Holgersson -

blå fallskärm

Vad är bolåneskydd?

Ett bolåneskydd är en slags försäkring för ditt bolån. Med ett låneskydd för bolån kan du ha råd att bo kvar även vid arbetslöshet eller...

Pontus Holgersson -

Allmänt

Lånekoll är ett varumärke som opereras av Consector AB:s, org. nr 556961–4216, (hädanefter Lånekoll) med adress Narvavägen 12, 115 22 Stockholm, Tel: 0770–221222, e-postadress: kundservice@lanekoll.se. Lånekoll förmedlar bolån och andra konsumentkrediter, kontokort samt Lånekolls trygghetsförsäkring till privatpersoner. Lånekoll har tillstånd av och står under tillsyn av Finansinspektionen. För information enligt konsumentkreditlagen, distansavtalslagen och försäkringsförmedlingslagen m.m. se Lånekolls informationsblad.

Tjänsten

Consector AB tillhandahåller en förmedlingstjänst via www.lanekoll.se där privatpersoner ges möjligheten att konkurrensutsätta sina krediter genom att jämföra olika banker och andra kreditgivare. Du lämnar uppgifter om dig själv och din kreditsituation för att få anbud från ett flertal banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med. Vilka banker och kreditinstitut som Lånekoll samarbetar med hittar du här. Dessa allmänna villkor gäller för besökare av www.lanekoll.se (hädanefter Webbplatsen) som använder vår webbtjänst vilken även omfattar vår budgivningsplattform. Genom att anmäla dig till Lånekolls webbtjänst och göra en låneansökan så godkänner du dessa allmänna villkor. Webbtjänsten tillhandahålls av Consector AB, organisationsnummer 556961-4216, Narvavägen 12,115 22 Stockholm (hädanefter Lånekoll).

Kreditupplysning

När du accepterat dessa allmänna villkoren genom att använda webbtjänsten och göra en låneansökan så godkänner du även att Lånekoll beställer en kreditupplysning på dig och din medsökande. Kreditupplysningen lämnas av UC AB. UC AB registrerar en s.k. omfrågning på dig varefter de banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med kan inhämta en kreditupplysning på dig. Endast en kreditupplysning registreras samtidigt som flera banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med får ta del av kreditupplysningen på dig utan att ytterligare frågor registreras. UC AB kommer att skicka hem omfrågandekopior till din folkbokföringsadress. Omfrågandekopiorna skickas hem för att du ska veta vilken information som lämnats ut om dig och vilka som tagit del av dina uppgifter. 

Du kan få flera omfrågandekopior hemskickade till dig men detta innebär inte att flera kreditupplysningar registreras på dig. Kreditupplysning kan, av ett fåtal kreditgivare, även komma att beställas från annat kreditupplysningsföretag än UC AB, t.ex. Bisnode Kredit AB (Bisnode). Lånekoll erbjuder därmed en kostnadsfri tjänst för privatpersoner att konkurrensutsätta sitt kreditengagemang genom att förmedla låneerbjudanden från banker och andra kreditgivare. Genom att acceptera dessa villkor godkänner du också att de banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med lämnar information om dig som de inhämtat samt lämnar ut kreditbeslut till Lånekoll. Vid medsökande måste även medsökande uppfylla ovanstående krav. Som kund måste du därför informera medsökande om dessa allmänna villkor och säkerställa hans eller hennes godkännande.    

Villkor för att använda webbtjänsten

För att använda webbtjänsten krävs att du accepterat dessa allmänna villkor samt att du är minst 18 år gammal och har en inkomst motsvarande minst 10 000 kr per månad (120 000 kr per år). Du skall också vara bosatt i Sverige. Genom att godkänna villkoren försäkrar du som kund att uppgifterna är korrekta och att du är behörig att använda webtjänsten samt åtar dig att anmäla förändringar i de uppgifter du lämnat Lånekoll för användande av webbtjänsten. Lånekoll erhåller ersättning från våra samarbetspartners i form av en provision vid förmedlat lån (se Lånekolls informationsblad). Vid medsökande måste även medsökande uppfylla ovanstående krav. Som kund måste du därför informera medsökande om dessa allmänna villkor och säkerställa hans eller hennes godkännande.    

Behandling av personuppgifter

De personuppgifter du lämnar hos Lånekoll via Internet, telefon eller mail registreras i vår kunddatabas. Lånekoll är personuppgiftsansvarig för de uppgifter du lämnar och upprätthåller god registervård. Lånekoll använder uppgifterna för att kunna utföra tjänsten som du beställt och för att säkerställa god kundkännedom. Personuppgifter som Lånekoll inhämtar behandlas i enlighet med GDPR (General Data Protection Regulation). Genom att acceptera villkoren för tjänsten samtycker du till att Lånekoll behandlar dina personuppgifter i enlighet med användarvillkoret.

Personuppgifter som vi samlar in och behandlar är:

  • Namn
  • Adress
  • Telefonnummer
  • Personnummer
  • E-postadress
  • Kontonummer
  • Andra uppgifter som du själv lämnar inom ramen för tjänsten
  • Kommunikation mellan oss när vi hjälper dig i specifika ärenden

När du använder tjänsten kommer viss information att inhämtas automatiskt: såsom information om dig från kreditupplysning, teknisk data, vilket kan inkludera den URL genom vilket du får åtkomst till hemsidan, din IP-adress, unique device ID, typ av webbläsare, språk och information om identifiering och operativsystem. (se även vidare om användningen av cookies nedan)

Lånekoll behandlar din information för följande ändamål:

  • Säkerställa kundkännedom
  • Tillhandhålla tjänsten
  • Förbättra din kundupplevelse och personifiera användandet av tjänsten
  • Utveckla tjänsten samt att analysera din användning av tjänsten
  • Skicka notifiering och meddelande via mail, sms, telefon och e-post eller på annat sätt samt skicka marknadsföring om våra produkter och tjänster
  • Informera om uppdatering av tjänst och användarvillkor
  • Säkerställa och underhålla den tekniska funktionalitet hos tjänsten
  • Förhindra och förebygga missbruk av tjänsten samt förhindra användnings i strid med användarvillkor
  • Uppfylla och fullfölja förpliktelser enligt lagkrav

Lånekoll behandlar dina personuppgifter för att tillhandahålla den tjänst vi erbjuder och lämnar för detta ändamål även ut dina personuppgifter till de kreditgivare och kreditupplysningsinstitut med vilka vi samarbetar, försäkringsbolag och leverantörer av tjänster i syfte att tillhandahålla de bästa förutsättningarna för dig samt för att uppfylla de lagkrav som ställs på Lånekoll. Lånekoll kan även vid framtida tillfälle välja att kontakta dig med information om nya tjänster eller erbjudanden. Lånekoll mottar även uppgifter om dig inklusive kredituppgifter och kreditbeslut från de kreditgivare och kreditupplysningsföretag som vi samarbetar med. 

Dina personuppgifter kan också komma att läggas till grund för kundanalyser, kunduppföljning, affärsutveckling, marknadsundersökningar, marknadsföring och statistisk analys. Lånekoll spelar in all telefonkontakt vi har med dig, för att kunna säkerställa den överenskommelse vi träffar med dig och för att säkerställa kvalitén på de tjänster vi levererar till dig. Inspelningar och de övriga uppgifter vi sparar om dig kommer att ligga kvar i våra system så länge vi har ett kundförhållande med dig. För att få information om vår behandling av dina personuppgifter kan du kontakta oss per e-post till kundservice.gdpr@lanekoll.se. Dit kan du också vända dig om du inte vill att dina personuppgifter används för direkt marknadsföring eller om du vill att vi ska rätta, blockera eller utplåna uppgifter som vi felaktigt har behandlat om dig. Vi skyddar dina personuppgifter genom brandväggar, krypteringsfunktioner och anti-virus.

Begränsning av Lånekolls ansvar

Information, uträkningar och rekommendationer lämnade av Lånekoll ska endast betraktas som vägledande förslag på hur du kan gå till väga, och det är upp till dig som användare av våra tjänster att värdera lämnad information för att avgöra om den är tillämplig på din individuella situation och privatekonomi. Lånekoll ansvarar inte för eventuell skada eller förlust som uppstår på grund av att du väljer att ingå, eller avstår från att ingå, låneavtal med någon av de banker och andra kreditgivare med vilka vi samarbetar. Eventuell finansiell rådgivning som du mottar från de banker och andra kreditgivare med vilka vi samarbetar utgör rådgivning från den banken eller kreditgivaren, och avtal som du tecknar med dessa företag är ett avtal mellan dig och banken eller kreditgivaren. 

Lånekoll ansvarar inte för eventuell skada eller förlust som uppstår genom sådan rådgivning, eller genom ingåendet av sådana avtal. Det åligger därför dig att kontrollera den information som vi lämnar om erbjudanden från banker och andra kreditgivare. Lånekoll ansvarar inte för skador eller förluster, varken direkt eller indirekta, och andra olägenheter som kan härledas till genomförandet av, eller har annan koppling till utförandet av finansieringstjänster av tredje part. Lånekoll är inte ansvarig för skada som beror på svenskt eller utländskt lagbud, svensk eller utländsk myndighetsåtgärd, krigshändelse, strejk, blockad, bojkott, lockout eller annan liknande omständighet. Förbehåll avseende strejk, blockad, bojkott och lockout gäller även om Lånekoll själv är föremål för eller vidtar sådan konfliktåtgärd. Föreligger hinder för Lånekoll att tillgängliggöra Webbplatsen eller vidta åtgärd på grund av omständighet enligt detta stycke får åtgärden skjutas upp till dess att hindret har upphört. Lånekoll har en ansvarsförsäkring avseende sin verksamhet som bolåneförmedlare, se Lånekolls informationsblad.

Ansvar för information på vår webbplats

Innehållet på Webbplatsen är skyddat enligt lag om upphovsrätt. Det är förbjudet att utan Lånekolls samtycke göra kopior av hela eller delar av innehållet på Webbplatsen. Det anbud som du får genom att använda dig av Webbplatsen och dess budgivarplattform får endast användas för eget bruk och inte i eget kommersiellt syfte. 

I den mån som Webbplatsen innehåller länkar till tredje parters webbsidor kan innehållet på sådana webbsidor vara skyddade av dessa tredje parters immateriella rättigheter, och Lånekoll ansvarar inte för innehållet på sådana tredje parters webbsidor. Information som visas på Webbplatsen har vi erhållit från källor som vi bedömer vara tillförlitliga. Vi kan dock inte garantera att informationen är fullständig, riktig eller helt uppdaterad. Lånekoll tar därför inte ansvar för ekonomiska transaktioner eller andra rättshandlingar som grundats på information på Webbplatsen, utan användande av sådan information sker på egen risk. Lånekoll kan inte heller garantera att din användning av Webbplatsen eller nedladdat material från Webbplatsen inte kommer att orsaka skada eller förlust relaterad till din användning av Webbplatsen, såsom men inte begränsat till, förlust av data, datavirus, spyware, skadliga program, trojaner eller maskar. Användning av Webbplatsen sker således på egen risk för sådan skada eller förlust. Besökare ska omgående för Lånekoll påtala (reklamera) fel eller brister på Webbplatsen och budgivningsplattformen som påverkar besökare på ett menligt sätt. Reklamation ska lämnas så snart du upptäckt eller bort upptäcka felet/bristen. Reklamation görs till reklamation@lanekoll.se

Användning av cookies

På Webbplatsen använder vi cookies. Detta är en liten textfil som Webbplatsen begär att få spara på din dator. Cookies används i syfte att förstå hur våra besökare använder Webbplatsen och för att kunna förbättra användarupplevelsen. Det finns två typer av cookies, permanenta och temporära cookies. Permanenta cookies lagras som en fil på din dator eller mobil under en viss tid, dock längst 12 månader. Session cookies lagras tillfälligt och försvinner när du stänger din webbläsare. Vill du inte acceptera cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas. Se webbläsarens hjälpsidor för mer information.

Ändringar

Vi förbehåller oss rätten att ändra och uppdatera dessa allmänna villkor från tid till annan. Vi kommer att meddela eventuella förändringar av dessa allmänna villkor genom särskilda meddelanden på Webbplatsen och genom att uppdatera och publicera en ny version av dokumentet på Webbplatsen. Vi uppmanar dig därför att från tid till annan besöka vår webbplats för att kontrollera huruvida några förändringar har skett.