Hoppa till huvudinnehåll
En person sitter med debit och kredit. Personen sätter mynt i en glasburk

60 tips för en bättre privatekonomi

Vill du få bättre koll på din ekonomi? Att förbättra sin privatekonomi är inte omöjligt, och genom att göra några små förändringar kan du både få högre livskvalitet och mer pengar på kontot. Här får du våra bästa tips på hur du kan uppgradera din ekonomi redan idag.

60 ekonomitips från Lånekoll

Privatekonomi & buffert

  • Gör en budget med inkomster och utgifter för att få överblick över din situation.
  • Var ärlig mot dig själv, vad går dina pengar till?
  • Fundera på vilka utgifter som är nödvändiga – och vilka du kan dra ner på.
  • Ta fram ditt kontoutdrag för att se om det finns några utgifter du kan ha missat.
  • Betala alltid dina räkningar i tid för att slippa förseningsavgifter.
  • Se över eventuella prenumerationer.
  • Kontakta din bank och undersök om du kan omförhandla ditt bolån.
  • Samla dina lån.
  • Se över dina försäkringar, ta hjälp av jämförelsetjänster. Finns det något annat försäkringsbolag som erbjuder billigare alternativ?
  • Jämför erbjudanden från flera långivare innan du tar ett lån.
  • Öppna ett sparkonto om du inte redan har ett – det gör det enklare att lägga undan pengar.
  • Säg upp dina kreditkort.
  • Se över dina bredband- & telefonabonnemang.
  • Säg upp din hemtelefon.
  • Lägg undan så mycket du kan varje månad till en buffert för oförutsedda utgifter.
  • Betala räkningarna med autogiro så att du slipper oroa dig för att inte betala i tid. 
  • Ta ett extrajobb.
  • Se om du kan förhandla upp din lön.
  • Ta hjälp av kommunens budget- och skuldrådgivning, den är kostnadsfri.

Mat & shopping

  • Inför köpstopp under korta perioder för att sluta slentrianshoppa.
  • Vänta minst en månad innan du köper något som inte är absolut nödvändigt.
  • Handla second hand om du behöver nya kläder, det är både billigare och bättre för miljön.
  • Laga istället för att köpa nytt.
  • Inventera din garderob och sälj kläder du inte längre använder på till exempel Tradera eller Blocket.
  • Reflektera över dina ovanor – genom att sluta röka eller snusa kan du spara många hundralappar varje månad.
  • Ta med matlåda till jobbet.
  • Gör en veckomatsedel.
  • Planera dina matinköp och köp bara det som står på listan.
  • Jämför matpriser hos olika matbutiker online innan du handlar.
  • Ät mer vegetarisk och vegansk mat.
  • Släng inte rester – frys in eller ät dem till lunch kommande dag.
  • Var förutseende och ta med dig mellanmål så att du slipper dyra panikinköp när hungern slår till.
  • Gå med i olika medlemsklubbar för att få tillgång till erbjudanden och rabatter.
  • Nyttja rabattkuponger. 
  • Brygg kaffe hemma och ta med i en termos istället för att köpa på stan.
  • Undvik hämtmat.
  • Bjud hem dina vänner istället för att gå på restaurang.
  • Köp storpack istället för små förpackningar.
  • Inventera din frys och ät upp det som finns istället för att köpa nytt.

Transport & resor

  • Hyr ut din bil när du inte använder den.
  • Cykla eller gå istället för att ta bilen.
  • Samåk med andra.
  • Semestra hemma och utforska din hemstad istället för att resa iväg.
  • Undvik dyra hotell när du reser – det finns många bra och personliga boenden i lägre prisklass.
  • Använd prisjämförelsetjänster för boende, flygbiljetter och hyrbil.
  • Testa couchsurfing.
  • Om möjligt – tälta istället för att bo i stuga.
  • Kolla upp kostnadsfria turistattraktioner och sevärdheter.
  • Ta med en tom vattenflaska som du kan fylla från kranen istället för att köpa vatten.
  • Undvik överprissatta restauranger vid turiststråk.

Boende & energiförbrukning

  • Hyr ut ditt boende via exempelvis AirBnB när du själv är på resande fot.
  • Städa själv istället för att anlita städhjälp.
  • Minska energikostnaderna genom att stänga av elektroniken när den inte används, låt den inte stå på ”stand-by”.
  • Släck alltid lamporna efter dig när du lämnar rummet.
  • Ha myskväll hemma istället för att gå på bio.
  • Köp inredning på loppis eller i andra hand – det är både billigare och gör hemmet mer personligt.
  • Försök att vara mer tidseffektiv i duschen.
  • Se över dina elavtal och jämför priserna hos andra leverantörer.
  • Gå igenom ditt förråd, finns det någonting du kan sälja i andra hand?
  • Skaffa en inneboende.

Tänk på att varje genomförd förändring leder till att din privatekonomi förbättras, men börja med att sätta dig ner och gå igenom dina utgifter så att du får koll på vad dina pengar faktiskt går till. Först då kan du göra det som krävs för att din livssituation ska förändras.

Lycka till!


Pontus är Lånekolls privatekonom. Pontus är grundare, VD i Lånekoll och har mångårig erfarenhet av privatekonomisk rådgivning till konsumenter inom bank- och finansbranschen.

Dödsbo

Ta hand om ett dödsbo

När en person dör blir den efterlevande sambon, maken, makan, föräldern eller barnet ansvarig för att ta hand om praktiska frågor som berör den...

Pontus Holgersson -

Vad innebär ombildning av hyresrätt till bostadsrätt?

Ombildning till bostadsrätt – så går det till

Har du blivit kontaktad av en granne som undrar om du skulle vara intresserad av att ombilda din hyresrätt till bostadsrätt? I den här artikeln tar...

Pontus Holgersson -

Bolån utan fast anställning

Bolån utan fast anställning

Idag är det många som väljer bort en traditionell anställningsform med fast anställning. Är du en av dem som frilansar, arbetar på projektbasis...

Pontus Holgersson -

Allmänt

Lånekoll är ett varumärke som opereras av Consector AB:s, org. nr 556961–4216, (hädanefter Lånekoll) med adress Narvavägen 12, 115 22 Stockholm, Tel: 0770–221222, e-postadress: kundservice@lanekoll.se. Lånekoll förmedlar bolån och andra konsumentkrediter, kontokort samt Lånekolls trygghetsförsäkring till privatpersoner. Lånekoll har tillstånd av och står under tillsyn av Finansinspektionen. För information enligt konsumentkreditlagen, distansavtalslagen och försäkringsförmedlingslagen m.m. se Lånekolls informationsblad.

Tjänsten

Consector AB tillhandahåller en förmedlingstjänst via www.lanekoll.se där privatpersoner ges möjligheten att konkurrensutsätta sina krediter genom att jämföra olika banker och andra kreditgivare. Du lämnar uppgifter om dig själv och din kreditsituation för att få anbud från ett flertal banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med. Vilka banker och kreditinstitut som Lånekoll samarbetar med hittar du här. Dessa allmänna villkor gäller för besökare av www.lanekoll.se (hädanefter Webbplatsen) som använder vår webbtjänst vilken även omfattar vår budgivningsplattform. Genom att anmäla dig till Lånekolls webbtjänst och göra en låneansökan så godkänner du dessa allmänna villkor. Webbtjänsten tillhandahålls av Consector AB, organisationsnummer 556961-4216, Narvavägen 12,115 22 Stockholm (hädanefter Lånekoll).

Kreditupplysning

När du accepterat dessa allmänna villkoren genom att använda webbtjänsten och göra en låneansökan så godkänner du även att Lånekoll beställer en kreditupplysning på dig och din medsökande. Kreditupplysningen lämnas av UC AB. UC AB registrerar en s.k. omfrågning på dig varefter de banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med kan inhämta en kreditupplysning på dig. Endast en kreditupplysning registreras samtidigt som flera banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med får ta del av kreditupplysningen på dig utan att ytterligare frågor registreras. UC AB kommer att skicka hem omfrågandekopior till din folkbokföringsadress. Omfrågandekopiorna skickas hem för att du ska veta vilken information som lämnats ut om dig och vilka som tagit del av dina uppgifter. 

Du kan få flera omfrågandekopior hemskickade till dig men detta innebär inte att flera kreditupplysningar registreras på dig. Kreditupplysning kan, av ett fåtal kreditgivare, även komma att beställas från annat kreditupplysningsföretag än UC AB, t.ex. Bisnode Kredit AB (Bisnode). Lånekoll erbjuder därmed en kostnadsfri tjänst för privatpersoner att konkurrensutsätta sitt kreditengagemang genom att förmedla låneerbjudanden från banker och andra kreditgivare. Genom att acceptera dessa villkor godkänner du också att de banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med lämnar information om dig som de inhämtat samt lämnar ut kreditbeslut till Lånekoll. Vid medsökande måste även medsökande uppfylla ovanstående krav. Som kund måste du därför informera medsökande om dessa allmänna villkor och säkerställa hans eller hennes godkännande.    

Villkor för att använda webbtjänsten

För att använda webbtjänsten krävs att du accepterat dessa allmänna villkor samt att du är minst 18 år gammal och har en inkomst motsvarande minst 10 000 kr per månad (120 000 kr per år). Du skall också vara bosatt i Sverige. Genom att godkänna villkoren försäkrar du som kund att uppgifterna är korrekta och att du är behörig att använda webtjänsten samt åtar dig att anmäla förändringar i de uppgifter du lämnat Lånekoll för användande av webbtjänsten. Lånekoll erhåller ersättning från våra samarbetspartners i form av en provision vid förmedlat lån (se Lånekolls informationsblad). Vid medsökande måste även medsökande uppfylla ovanstående krav. Som kund måste du därför informera medsökande om dessa allmänna villkor och säkerställa hans eller hennes godkännande.    

Behandling av personuppgifter

De personuppgifter du lämnar hos Lånekoll via Internet, telefon eller mail registreras i vår kunddatabas. Lånekoll är personuppgiftsansvarig för de uppgifter du lämnar och upprätthåller god registervård. Lånekoll använder uppgifterna för att kunna utföra tjänsten som du beställt och för att säkerställa god kundkännedom. Personuppgifter som Lånekoll inhämtar behandlas i enlighet med GDPR (General Data Protection Regulation). Genom att acceptera villkoren för tjänsten samtycker du till att Lånekoll behandlar dina personuppgifter i enlighet med användarvillkoret.

Personuppgifter som vi samlar in och behandlar är:

  • Namn
  • Adress
  • Telefonnummer
  • Personnummer
  • E-postadress
  • Kontonummer
  • Andra uppgifter som du själv lämnar inom ramen för tjänsten
  • Kommunikation mellan oss när vi hjälper dig i specifika ärenden

När du använder tjänsten kommer viss information att inhämtas automatiskt: såsom information om dig från kreditupplysning, teknisk data, vilket kan inkludera den URL genom vilket du får åtkomst till hemsidan, din IP-adress, unique device ID, typ av webbläsare, språk och information om identifiering och operativsystem. (se även vidare om användningen av cookies nedan)

Lånekoll behandlar din information för följande ändamål:

  • Säkerställa kundkännedom
  • Tillhandhålla tjänsten
  • Förbättra din kundupplevelse och personifiera användandet av tjänsten
  • Utveckla tjänsten samt att analysera din användning av tjänsten
  • Skicka notifiering och meddelande via mail, sms, telefon och e-post eller på annat sätt samt skicka marknadsföring om våra produkter och tjänster
  • Informera om uppdatering av tjänst och användarvillkor
  • Säkerställa och underhålla den tekniska funktionalitet hos tjänsten
  • Förhindra och förebygga missbruk av tjänsten samt förhindra användnings i strid med användarvillkor
  • Uppfylla och fullfölja förpliktelser enligt lagkrav

Lånekoll behandlar dina personuppgifter för att tillhandahålla den tjänst vi erbjuder och lämnar för detta ändamål även ut dina personuppgifter till de kreditgivare och kreditupplysningsinstitut med vilka vi samarbetar, försäkringsbolag och leverantörer av tjänster i syfte att tillhandahålla de bästa förutsättningarna för dig samt för att uppfylla de lagkrav som ställs på Lånekoll. Lånekoll kan även vid framtida tillfälle välja att kontakta dig med information om nya tjänster eller erbjudanden. Lånekoll mottar även uppgifter om dig inklusive kredituppgifter och kreditbeslut från de kreditgivare och kreditupplysningsföretag som vi samarbetar med. 

Dina personuppgifter kan också komma att läggas till grund för kundanalyser, kunduppföljning, affärsutveckling, marknadsundersökningar, marknadsföring och statistisk analys. Lånekoll spelar in all telefonkontakt vi har med dig, för att kunna säkerställa den överenskommelse vi träffar med dig och för att säkerställa kvalitén på de tjänster vi levererar till dig. Inspelningar och de övriga uppgifter vi sparar om dig kommer att ligga kvar i våra system så länge vi har ett kundförhållande med dig. För att få information om vår behandling av dina personuppgifter kan du kontakta oss per e-post till kundservice.gdpr@lanekoll.se. Dit kan du också vända dig om du inte vill att dina personuppgifter används för direkt marknadsföring eller om du vill att vi ska rätta, blockera eller utplåna uppgifter som vi felaktigt har behandlat om dig. Vi skyddar dina personuppgifter genom brandväggar, krypteringsfunktioner och anti-virus.

Begränsning av Lånekolls ansvar

Information, uträkningar och rekommendationer lämnade av Lånekoll ska endast betraktas som vägledande förslag på hur du kan gå till väga, och det är upp till dig som användare av våra tjänster att värdera lämnad information för att avgöra om den är tillämplig på din individuella situation och privatekonomi. Lånekoll ansvarar inte för eventuell skada eller förlust som uppstår på grund av att du väljer att ingå, eller avstår från att ingå, låneavtal med någon av de banker och andra kreditgivare med vilka vi samarbetar. Eventuell finansiell rådgivning som du mottar från de banker och andra kreditgivare med vilka vi samarbetar utgör rådgivning från den banken eller kreditgivaren, och avtal som du tecknar med dessa företag är ett avtal mellan dig och banken eller kreditgivaren. 

Lånekoll ansvarar inte för eventuell skada eller förlust som uppstår genom sådan rådgivning, eller genom ingåendet av sådana avtal. Det åligger därför dig att kontrollera den information som vi lämnar om erbjudanden från banker och andra kreditgivare. Lånekoll ansvarar inte för skador eller förluster, varken direkt eller indirekta, och andra olägenheter som kan härledas till genomförandet av, eller har annan koppling till utförandet av finansieringstjänster av tredje part. Lånekoll är inte ansvarig för skada som beror på svenskt eller utländskt lagbud, svensk eller utländsk myndighetsåtgärd, krigshändelse, strejk, blockad, bojkott, lockout eller annan liknande omständighet. Förbehåll avseende strejk, blockad, bojkott och lockout gäller även om Lånekoll själv är föremål för eller vidtar sådan konfliktåtgärd. Föreligger hinder för Lånekoll att tillgängliggöra Webbplatsen eller vidta åtgärd på grund av omständighet enligt detta stycke får åtgärden skjutas upp till dess att hindret har upphört. Lånekoll har en ansvarsförsäkring avseende sin verksamhet som bolåneförmedlare, se Lånekolls informationsblad.

Ansvar för information på vår webbplats

Innehållet på Webbplatsen är skyddat enligt lag om upphovsrätt. Det är förbjudet att utan Lånekolls samtycke göra kopior av hela eller delar av innehållet på Webbplatsen. Det anbud som du får genom att använda dig av Webbplatsen och dess budgivarplattform får endast användas för eget bruk och inte i eget kommersiellt syfte. 

I den mån som Webbplatsen innehåller länkar till tredje parters webbsidor kan innehållet på sådana webbsidor vara skyddade av dessa tredje parters immateriella rättigheter, och Lånekoll ansvarar inte för innehållet på sådana tredje parters webbsidor. Information som visas på Webbplatsen har vi erhållit från källor som vi bedömer vara tillförlitliga. Vi kan dock inte garantera att informationen är fullständig, riktig eller helt uppdaterad. Lånekoll tar därför inte ansvar för ekonomiska transaktioner eller andra rättshandlingar som grundats på information på Webbplatsen, utan användande av sådan information sker på egen risk. Lånekoll kan inte heller garantera att din användning av Webbplatsen eller nedladdat material från Webbplatsen inte kommer att orsaka skada eller förlust relaterad till din användning av Webbplatsen, såsom men inte begränsat till, förlust av data, datavirus, spyware, skadliga program, trojaner eller maskar. Användning av Webbplatsen sker således på egen risk för sådan skada eller förlust. Besökare ska omgående för Lånekoll påtala (reklamera) fel eller brister på Webbplatsen och budgivningsplattformen som påverkar besökare på ett menligt sätt. Reklamation ska lämnas så snart du upptäckt eller bort upptäcka felet/bristen. Reklamation görs till reklamation@lanekoll.se

Användning av cookies

På Webbplatsen använder vi cookies. Detta är en liten textfil som Webbplatsen begär att få spara på din dator. Cookies används i syfte att förstå hur våra besökare använder Webbplatsen och för att kunna förbättra användarupplevelsen. Det finns två typer av cookies, permanenta och temporära cookies. Permanenta cookies lagras som en fil på din dator eller mobil under en viss tid, dock längst 12 månader. Session cookies lagras tillfälligt och försvinner när du stänger din webbläsare. Vill du inte acceptera cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas. Se webbläsarens hjälpsidor för mer information.

Ändringar

Vi förbehåller oss rätten att ändra och uppdatera dessa allmänna villkor från tid till annan. Vi kommer att meddela eventuella förändringar av dessa allmänna villkor genom särskilda meddelanden på Webbplatsen och genom att uppdatera och publicera en ny version av dokumentet på Webbplatsen. Vi uppmanar dig därför att från tid till annan besöka vår webbplats för att kontrollera huruvida några förändringar har skett.

Senaste uppdatering villkor: 20200706