Hoppa till huvudinnehåll
Koll på läget!

Consector har bytt namn till Lånekoll. Samma personliga service men med nya smarta funktioner.

Tre kostymklädda personer med portföljer hoppar över ett stup

Vi byter helst inte bank - men prasslar gärna vid sidan om

Statistik visar att svensken i allt större utsträckning prasslar med en annan bank vid sidan om sitt stadiga, trygga förhållande. För en bättre ränta på privatlånet eller sparandet, till exempel, är vi mer än villiga att hoppa i säng med en annan aktör. Att bryta tvärt – det är en helt annan femma.

Vi byter helst inte bank - men prasslar gärna vid sidan om

“Kanske kunde jag träffa Bank ­B lite i smyg? Lite hos Bank A och lite hos Bank B utan att Bank A märker något. En liten otrohetsaffär med Bank B! Det vore en möjlighet. Bank B är till sin karaktär älskare mer än livskamrat, i det har äkta maken Bank A rätt. Han har älskarens alla egenskaper, det lockande men flyktiga, de kortsiktiga belöningarna, det bortvända och oåtkomliga. Man vet inte ens riktigt var han bor eller om bostaden är hans egen.”

DN:s Lena Andersson har huvudbry

 - Många ”tvekare” jag pratar med är av uppfattningen att de skulle få sämre villkor om de går med sina pengar och lån någon annanstans. Vissa är rentav rädda för att banken skulle bli arg om de skulle vilja lägga upp ett lån någon annanstans, säger Jessika Hage, låneförmedlare på Consector. Finns det något mer sönderslitande än att gå skilda vägar efter ett långt förhållande – bara för att man vill kolla gräset på andra sidan staketet? Månader av passivt aggressiva telefonsamtal, bodelning och formulär som ska fyllas i kan verka avskräckande. Det här vet bankerna, som ofta säljer in paketlösningar, fulla av guldkort och gröna sedlar. – Visst kan de vilja skrämmas lite ibland, men gör det med omvänd argumentation och erbjudanden om att bli förmånskund. Men väldigt få verkar veta vad det egentligen innebär att vara så tätt knuten till en bank. Ju fler ägg du har i samma korg, desto jobbigare är det att byta. Speciellt första gången, säger Jessika Hage.

”Två. Jag är på väg att byta från Swedbank till Handelsbanken men det är meckigt att avsluta en bankrelation”

- Åsa svarar på SvD-fråga om hur många banker hon har.

Jessika Hage är övertygad om att folks vilja att byta bank skulle öka om de lade lite tid på att undersöka hur mycket de skulle kunna tjäna eller spara på tilltaget.

– Vi kan ta ett bolån som exempel. Kanske sitter du där med ett lån på 3 miljoner och 2 procent ränta, och är nöjd med det? Om en annan bank då erbjuder en ränta på 1,7 procent kanske det inte låter så mycket - men om du sätter det i ett långsiktigt perspektiv märker du snart att det finns hundratusentals kronor att spara.

Är det dags att byta bank?

1. Tänk efter! Vad behöver du banken till? Bolån, sparande eller andra lån? 

2. Vad är viktigast? De flesta är ute efter bra villkor, låga räntor på lånen, och höga räntor på sparandet. 

3. Jämför! Finns det någon annan bank som tillgodoser dina krav bättre än din nuvarande? 

4. Ta action. Att byta bank kan vara jobbigt första gången, men är en bra erfarenhet som gör ett byte lättare i framtiden.

Steg-för-steg: Så lätt byter du bank

Även om det vid första anblick kan verka krångligt att byta bank, så kommer din nya bank att göra det mesta av jobbet åt dig. 

1: Jämför olika räntor Tror du att du kan få bättre ränta någon annanstans? Så är antagligen fallet. Det absolut enklaste sättet att jämföra olika räntor och villkor är att gå via en låneförmedlare. Då ställs bankerna emot varandra – men bara en kan få din signatur. Den som ger bäst lån, så klart! 

2: Skriv avtal Ta med dig den information och de handlingar som banken behöver för att hjälpa dig med bytet. Hör med dem om vad som efterfrågas! Detta brukar dock ingå: – Kontoutdrag. – Kortnummer. – Krediter och information om eventuella kommande kortköp. – Information om autogiron. – Information om regelbundna insättningar. – Din gamla säkerhetsdosa till internetbanken. 

3: Ta nya lån Om du har lån i din gamla bank, som bolån, kommer bytet att ta lite längre tid än de tre dagar som ofta är standard. Du kommer att få skriva på fler papper för att banken ska kunna lägga upp nya lån

4: Allt ska med E-fakturor och kommande överföringar och betalningar måste du själv se till att de följer med till din nya bank. Din e-legitimation följer med och fortsätter att fungera fram tills giltighetstiden går ut. Sedan kan du beställa en ny via din nya bank. 

5: Avslut och utvärdering När allt är upplagt och fungerande hos din nya bank är denna schysst nog att sköta avslutet med din gamla. Om allt fungerar smidigt kan du nu fortsätta med ditt liv – men glöm inte att måna om den låga räntan du antagligen fick i och med bytet!

Få gratis experthjälp med att förbättra dina lånevillkor!


Pontus är Lånekolls privatekonom. Pontus är grundare, VD i Lånekoll och har mångårig erfarenhet av privatekonomisk rådgivning till konsumenter inom bank- och finansbranschen.

Fasad på ett lägenhetshus

Hur beräknas bostadsbidraget och vem kan få det?

Ibland kan det vara svårt att betala hyran eller bostadens månadskostnad, särskilt som barnfamilj eller ung. Som tur är finns det hjälp att få. Om...

Pontus Holgersson -

Bilar parkerade på rad

Bilfinansiering – låna, leasa eller dela med andra?

Livet och vardagen förändras ideligen och behoven av bil likaså. Men att köpa bil är sällan en billig historia och för det flesta är finansieringen...

Pontus Holgersson -

Kedja och lås – symboliserar ekonomisk säkerhet

Insättningsgaranti: ett ekonomiskt skydd

En fråga som många kanske funderar över är vad som händer när en bank går i konkurs.Svaret på den frågan är inte helt enkelt och det varierar från...

Pontus Holgersson -

Allmänt

Lånekoll är ett varumärke som opereras av Consector AB:s, org. nr 556961–4216, (hädanefter Lånekoll) med adress Narvavägen 12, 115 22 Stockholm, Tel: 0770–221222, e-postadress: kundservice@lanekoll.se. Lånekoll förmedlar bolån och andra konsumentkrediter, kontokort samt Lånekolls trygghetsförsäkring till privatpersoner. Lånekoll har tillstånd av och står under tillsyn av Finansinspektionen. För information enligt konsumentkreditlagen, distansavtalslagen och försäkringsförmedlingslagen m.m. se Lånekolls informationsblad.

Tjänsten

Consector AB tillhandahåller en förmedlingstjänst via www.lanekoll.se där privatpersoner ges möjligheten att konkurrensutsätta sina krediter genom att jämföra olika banker och andra kreditgivare. Du lämnar uppgifter om dig själv och din kreditsituation för att få anbud från ett flertal banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med. Vilka banker och kreditinstitut som Lånekoll samarbetar med hittar du här. Dessa allmänna villkor gäller för besökare av www.lanekoll.se (hädanefter Webbplatsen) som använder vår webbtjänst vilken även omfattar vår budgivningsplattform. Genom att anmäla dig till Lånekolls webbtjänst och göra en låneansökan så godkänner du dessa allmänna villkor. Webbtjänsten tillhandahålls av Consector AB, organisationsnummer 556961-4216, Narvavägen 12,115 22 Stockholm (hädanefter Lånekoll).

Kreditupplysning

När du accepterat dessa allmänna genom att använda webbtjänsten och göra en låneansökan så godkänner du även att Lånekoll beställer en kreditupplysning på dig och din medsökande. Kreditupplysningen lämnas av UC AB. UC AB registrerar en s.k. omfrågning på dig varefter de banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med kan inhämta en kreditupplysning på dig. Endast en kreditupplysning registreras samtidigt som flera banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med får ta del av kreditupplysningen på dig utan att ytterligare frågor registreras. UC AB kommer att skicka hem omfrågandekopior till din folkbokföringsadress. Omfrågandekopiorna skickas hem för att du ska veta vilken information som lämnats ut om dig och vilka som tagit del av dina uppgifter. 

Du kan få flera omfrågandekopior hemskickade till dig men detta innebär inte att flera kreditupplysningar registreras på dig. Kreditupplysning kan, av ett fåtal kreditgivare, även komma att beställas från annat kreditupplysningsföretag än UC AB, t.ex. Bisnode Kredit AB (Bisnode). Lånekoll erbjuder därmed en kostnadsfri tjänst för privatpersoner att konkurrensutsätta sitt kreditengagemang genom att förmedla låneerbjudanden från banker och andra kreditgivare. Genom att acceptera dessa villkor godkänner du också att de banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med lämnar information om dig som de inhämtat samt lämnar ut kreditbeslut till Lånekoll. Vid medsökande måste även medsökande uppfylla ovanstående krav. Som kund måste du därför informera medsökande om dessa allmänna villkor och säkerställa hans eller hennes godkännande.    

Villkor för att använda webbtjänsten

För att använda webbtjänsten krävs att du accepterat dessa allmänna villkor samt att du är minst 18 år gammal och har en inkomst motsvarande minst 10 000 kr per månad (120 000 kr per år). Du skall också vara bosatt i Sverige. Genom att godkänna villkoren försäkrar du som kund att uppgifterna är korrekta och att du är behörig att använda webtjänsten samt åtar dig att anmäla förändringar i de uppgifter du lämnat Lånekoll för användande av webbtjänsten. Lånekoll erhåller ersättning från våra samarbetspartners i form av en provision vid förmedlat lån (se Lånekolls informationsblad). Vid medsökande måste även medsökande uppfylla ovanstående krav. Som kund måste du därför informera medsökande om dessa allmänna villkor och säkerställa hans eller hennes godkännande.    

Behandling av personuppgifter

De personuppgifter du lämnar hos Lånekoll via Internet, telefon eller mail registreras i vår kunddatabas. Lånekoll är personuppgiftsansvarig för de uppgifter du lämnar och upprätthåller god registervård. Lånekoll använder uppgifterna för att kunna utföra tjänsten som du beställt och för att säkerställa god kundkännedom. Personuppgifter som Lånekoll inhämtar behandlas i enlighet med GDPR (General Data Protection Regulation). Genom att acceptera villkoren för tjänsten samtycker du till att Lånekoll behandlar dina personuppgifter i enlighet med användarvillkoret.

Personuppgifter som vi samlar in och behandlar är:

  • Namn
  • Adress
  • Telefonnummer
  • Personnummer
  • E-postadress
  • Kontonummer
  • Andra uppgifter som du själv lämnar inom ramen för tjänsten
  • Kommunikation mellan oss när vi hjälper dig i specifika ärenden

När du använder tjänsten kommer viss information att inhämtas automatiskt: såsom information om dig från kreditupplysning, teknisk data, vilket kan inkludera den URL genom vilket du får åtkomst till hemsidan, din IP-adress, unique device ID, typ av webbläsare, språk och information om identifiering och operativsystem. (se även vidare om användningen av cookies nedan)

Lånekoll behandlar din information för följande ändamål:

  • Säkerställa kundkännedom
  • Tillhandhålla tjänsten
  • Förbättra din kundupplevelse och personifiera användandet av tjänsten
  • Utveckla tjänsten samt att analysera din användning av tjänsten
  • Skicka notifiering och meddelande via mail, sms, telefon och e-post eller på annat sätt samt skicka marknadsföring om våra produkter och tjänster
  • Informera om uppdatering av tjänst och användarvillkor
  • Säkerställa och underhålla den tekniska funktionalitet hos tjänsten
  • Förhindra och förebygga missbruk av tjänsten samt förhindra användnings i strid med användarvillkor
  • Uppfylla och fullfölja förpliktelser enligt lagkrav

Lånekoll behandlar dina personuppgifter för att tillhandahålla den tjänst vi erbjuder och lämnar för detta ändamål även ut dina personuppgifter till de kreditgivare och kreditupplysningsinstitut med vilka vi samarbetar, försäkringsbolag och leverantörer av tjänster i syfte att tillhandahålla de bästa förutsättningarna för dig samt för att uppfylla de lagkrav som ställs på Lånekoll. Lånekoll kan även vid framtida tillfälle välja att kontakta dig med information om nya tjänster eller erbjudanden. Lånekoll mottar även uppgifter om dig inklusive kredituppgifter och kreditbeslut från de kreditgivare och kreditupplysningsföretag som vi samarbetar med. 

Dina personuppgifter kan också komma att läggas till grund för kundanalyser, kunduppföljning, affärsutveckling, marknadsundersökningar, marknadsföring och statistisk analys. Lånekoll spelar in all telefonkontakt vi har med dig, för att kunna säkerställa den överenskommelse vi träffar med dig och för att säkerställa kvalitén på de tjänster vi levererar till dig. Inspelningar och de övriga uppgifter vi sparar om dig kommer att ligga kvar i våra system så länge vi har ett kundförhållande med dig. För att få information om vår behandling av dina personuppgifter kan du kontakta oss per e-post till kundservice.gdpr@lanekoll.se. Dit kan du också vända dig om du inte vill att dina personuppgifter används för direkt marknadsföring eller om du vill att vi ska rätta, blockera eller utplåna uppgifter som vi felaktigt har behandlat om dig. Vi skyddar dina personuppgifter genom brandväggar, krypteringsfunktioner och anti-virus.

Begränsning av Lånekolls ansvar

Information, uträkningar och rekommendationer lämnade av Lånekoll ska endast betraktas som vägledande förslag på hur du kan gå till väga, och det är upp till dig som användare av våra tjänster att värdera lämnad information för att avgöra om den är tillämplig på din individuella situation och privatekonomi. Lånekoll ansvarar inte för eventuell skada eller förlust som uppstår på grund av att du väljer att ingå, eller avstår från att ingå, låneavtal med någon av de banker och andra kreditgivare med vilka vi samarbetar. Eventuell finansiell rådgivning som du mottar från de banker och andra kreditgivare med vilka vi samarbetar utgör rådgivning från den banken eller kreditgivaren, och avtal som du tecknar med dessa företag är ett avtal mellan dig och banken eller kreditgivaren. 

Lånekoll ansvarar inte för eventuell skada eller förlust som uppstår genom sådan rådgivning, eller genom ingåendet av sådana avtal. Det åligger därför dig att kontrollera den information som vi lämnar om erbjudanden från banker och andra kreditgivare. Lånekoll ansvarar inte för skador eller förluster, varken direkt eller indirekta, och andra olägenheter som kan härledas till genomförandet av, eller har annan koppling till utförandet av finansieringstjänster av tredje part. Lånekoll är inte ansvarig för skada som beror på svenskt eller utländskt lagbud, svensk eller utländsk myndighetsåtgärd, krigshändelse, strejk, blockad, bojkott, lockout eller annan liknande omständighet. Förbehåll avseende strejk, blockad, bojkott och lockout gäller även om Lånekoll själv är föremål för eller vidtar sådan konfliktåtgärd. Föreligger hinder för Lånekoll att tillgängliggöra Webbplatsen eller vidta åtgärd på grund av omständighet enligt detta stycke får åtgärden skjutas upp till dess att hindret har upphört. Lånekoll har en ansvarsförsäkring avseende sin verksamhet som bolåneförmedlare, se Lånekolls informationsblad.

Ansvar för information på vår webbplats

Innehållet på Webbplatsen är skyddat enligt lag om upphovsrätt. Det är förbjudet att utan Lånekolls samtycke göra kopior av hela eller delar av innehållet på Webbplatsen. Det anbud som du får genom att använda dig av Webbplatsen och dess budgivarplattform får endast användas för eget bruk och inte i eget kommersiellt syfte. 

I den mån som Webbplatsen innehåller länkar till tredje parters webbsidor kan innehållet på sådana webbsidor vara skyddade av dessa tredje parters immateriella rättigheter, och Lånekoll ansvarar inte för innehållet på sådana tredje parters webbsidor. Information som visas på Webbplatsen har vi erhållit från källor som vi bedömer vara tillförlitliga. Vi kan dock inte garantera att informationen är fullständig, riktig eller helt uppdaterad. Lånekoll tar därför inte ansvar för ekonomiska transaktioner eller andra rättshandlingar som grundats på information på Webbplatsen, utan användande av sådan information sker på egen risk. Lånekoll kan inte heller garantera att din användning av Webbplatsen eller nedladdat material från Webbplatsen inte kommer att orsaka skada eller förlust relaterad till din användning av Webbplatsen, såsom men inte begränsat till, förlust av data, datavirus, spyware, skadliga program, trojaner eller maskar. Användning av Webbplatsen sker således på egen risk för sådan skada eller förlust. Besökare ska omgående för Lånekoll påtala (reklamera) fel eller brister på Webbplatsen och budgivningsplattformen som påverkar besökare på ett menligt sätt. Reklamation ska lämnas så snart du upptäckt eller bort upptäcka felet/bristen. Reklamation görs till reklamation@lanekoll.se

Användning av cookies

På Webbplatsen använder vi cookies. Detta är en liten textfil som Webbplatsen begär att få spara på din dator. Cookies används i syfte att förstå hur våra besökare använder Webbplatsen och för att kunna förbättra användarupplevelsen. Det finns två typer av cookies, permanenta och temporära cookies. Permanenta cookies lagras som en fil på din dator eller mobil under en viss tid, dock längst 12 månader. Session cookies lagras tillfälligt och försvinner när du stänger din webbläsare. Vill du inte acceptera cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas. Se webbläsarens hjälpsidor för mer information.

Ändringar

Vi förbehåller oss rätten att ändra och uppdatera dessa allmänna villkor från tid till annan. Vi kommer att meddela eventuella förändringar av dessa allmänna villkor genom särskilda meddelanden på Webbplatsen och genom att uppdatera och publicera en ny version av dokumentet på Webbplatsen. Vi uppmanar dig därför att från tid till annan besöka vår webbplats för att kontrollera huruvida några förändringar har skett.