Hoppa till huvudinnehåll
Koll på läget!

Consector har bytt namn till Lånekoll. Samma personliga service men med nya smarta funktioner.

Vad är Bodelning?


Bodelning är en överenskommelse mellan makar då giftorättsgods fördelas lika mellan dem. Det är vanligast vid skilsmässa men genomförs även om samboende par flyttar isär samt vid dödsfall.


Delningen sker efter att eventuella skulder är betalda med det gemensamma kapitalet. I det fall parterna inte kommer överens om delningen kan en bodelningsförrättare anlitas.

När sker bodelning?

Bodelning sker när ett äktenskap blir upplöst vilket sker vid dödsfall eller skilsmässa. Detsamma gäller vid upplösning av registrerat partnerskap. Det är även möjligt att göra en bodelning trots att äktenskapet inte ska upplösas. Om ett sambopar går skilda vägar kan en bodelning ske – däremot med något andra regler.

Vad finns det för fördel med bodelning inom äktenskapet?

Bodelning inom äktenskapet kan exempelvis ske för att fördela ägandeskapet över bostad, fritidshus eller annan värdefull egendom. Ett alternativ är att skriva ett gåvobrev.

Det finns en trygghet i att fördela egendomen inför att ett företag ska startas. Skulle personen bli skuldsatt kan enbart den personliga delen tas för att betala skulder.

Kan bodelning ske vid upplösning av samboförhållande?

Ja, om ett samboförhållande avslutas kan en bodelning ske. Däremot är det andra lagar som reglerar vad som räknas som gemensam egendom. Vid äktenskap är det all egendom som inte är enskild egendom. Vid samboförhållande gäller enbart så kallad samboegendom. Med det menas egendom som införskaffats för gemensamt behov. Om en person köpt en lägenhet och sedan blir sambo i denna lägenhet så räknas lägenheten inte som samboegendom. Detta eftersom den inte köptes för gemensamt bruk.

Måste bodelning alltid ske vid skilsmässa?

Nej, bodelning sker enbart om makarna har gemensam egendom och en part önskar få ta del av denna egendom. Delningen gäller därmed enbart giftorättsgods. Har de enbart enskild egendom behövs inte bodelning då makarna kan flytta isär och ta med sig den enskilda egendomen.

Vad är giftorättsgods?

Giftorättsgods är all den gemensamma egendom som ingår i en bodelning. Det betyder all egendom som inte är enskild egendom. Vid ett giftermål blir bägge parter ägare av samtlig egendom och därmed blir allt giftorättsgods. Enskild egendom är inte giftorättsgods, varken före, under eller efter äktenskapet.

Vad är enskild egendom?

I äktenskapsförord, testamente och gåvobrev kan det framgå att en egendom ska vara ”Enskild egendom”. Med det menas att egendomen enbart ska ägas av den person som nämns i texten. Vid en bodelning räknas detta inte som giftorättsgods och ska därmed inte delas upp.

Måste bodelning alltid ske vid dödsfall?

Nej, bodelning behöver inte ske om makarna bara har gemensamma barn och det inte finns något testamente som påverkar fördelningen av egendomen. I detta fall tillfaller all egendom till de kvarlevande.

Hur sker en bodelning?

En bodelning ska ske skriftligt och undertecknas av bägge parter. Det finns gratis mallar att ladda hem från internet som kan användas. Om en förrättare genomför bodelningen sker detta mer formellt och specifika bodelningsdokument skrivs under. Detta bodelningsavtal kan sedan behöva visas upp vid ansökan om ny lagfart, vid ansökan om att överta lån m.m.

Hur stor procentuell del som vardera parten ska ha beror på äktenskapets längd. Det kan alltså vara under 50% även om 50% är vanligast. Om bägge parter är överens om annan fördelning kan även detta ske. Processen kring bodelning kan kortfattat förklaras med fyra punkter.

  • Bouppteckning – En uppteckning sker av samtliga tillgångar och skulder. Detta då utifrån det datum då ansökan skett om skilsmässa, dag för dödsfall osv.
  • Andelsberäkning - Oftast ska fördelningen ske 50/50 men vid kortare äktenskap kan fördelning ske på annat sätt. Frivillig fördelning är även möjlig.
  • Fördelning – Utifrån procentuell fördelning delas egendomen upp så att parterna får egendom till ett värde som motsvarar fördelningstalet. Ett alternativ är att ena parten betalar mellanskillnad och därmed får mer egendom.
  • Avtal – Ett avtal skrivs under där det framgår hur fördelningen skett. Detta ska skrivas under av bägge parter.

Bodelningen måste inte ske men är en stark rekommendation. Om ett äktenskap bryts har parterna flera år på sig att begära bodelning och om detta inte skett direkt kan det skapa en mycket krånglig process.

Vad är en bodelningsförrättare?

Om parterna inte kan komma överens om hur bodelningen ska ske kan en ansökan genomföras om att få en bodelningsförrättare. Det sker via tingsrätten. Om en bodelningsförrättare anlitas kommer en kostnad uppstå som ska fördelas lika på bägge parterna.

Ansökan om bodelningsförrättare kan ske av en part (även om den andra inte önskar detta) och ska ske inom en viss tid efter att förhållandet upphört.

Förrättare kan även utses vid dödsfall. Det kan behövas om dödsbodelägarna inte kommer överens med de efterlevande.

Bodelningsförrättarens roll är att i första hand få parterna att hitta en frivillig överenskommelse kring fördelningen av egendomen. Om detta inte går behöver en tvångsdelning ske. Det betyder att förrättare har makten att fördela egendomen utifrån dess uppskattade värde. Fördelningen beskrivs på en bodelningshandling som bägge parter ska skriva under. Vid underskrift gäller fördelningen direkt. Om någon part däremot har åsikter om fördelningen ska en talan väckas i tingsrätt inom fyra veckor efter delgivning av bodelningen.


Pontus är Lånekolls privatekonom. Pontus är grundare, VD i Lånekoll och har mångårig erfarenhet av privatekonomisk rådgivning till konsumenter inom bank- och finansbranschen.

Allmänt

Lånekoll är ett varumärke som opereras av Consector AB:s, org. nr 556961–4216, (hädanefter Lånekoll) med adress Narvavägen 12, 115 22 Stockholm, Tel: 0770–221222, e-postadress: kundservice@lanekoll.se. Lånekoll förmedlar bolån och andra konsumentkrediter, kontokort samt Lånekolls trygghetsförsäkring till privatpersoner. Lånekoll har tillstånd av och står under tillsyn av Finansinspektionen. För information enligt konsumentkreditlagen, distansavtalslagen och försäkringsförmedlingslagen m.m. se Lånekolls informationsblad.

Tjänsten

Consector AB tillhandahåller en förmedlingstjänst via www.lanekoll.se där privatpersoner ges möjligheten att konkurrensutsätta sina krediter genom att jämföra olika banker och andra kreditgivare. Du lämnar uppgifter om dig själv och din kreditsituation för att få anbud från ett flertal banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med. Vilka banker och kreditinstitut som Lånekoll samarbetar med hittar du här. Dessa allmänna villkor gäller för besökare av www.lanekoll.se (hädanefter Webbplatsen) som använder vår webbtjänst vilken även omfattar vår budgivningsplattform. Genom att anmäla dig till Lånekolls webbtjänst och göra en låneansökan så godkänner du dessa allmänna villkor. Webbtjänsten tillhandahålls av Consector AB, organisationsnummer 556961-4216, Narvavägen 12,115 22 Stockholm (hädanefter Lånekoll).

Kreditupplysning

När du accepterat dessa allmänna genom att använda webbtjänsten och göra en låneansökan så godkänner du även att Lånekoll beställer en kreditupplysning på dig och din medsökande. Kreditupplysningen lämnas av UC AB. UC AB registrerar en s.k. omfrågning på dig varefter de banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med kan inhämta en kreditupplysning på dig. Endast en kreditupplysning registreras samtidigt som flera banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med får ta del av kreditupplysningen på dig utan att ytterligare frågor registreras. UC AB kommer att skicka hem omfrågandekopior till din folkbokföringsadress. Omfrågandekopiorna skickas hem för att du ska veta vilken information som lämnats ut om dig och vilka som tagit del av dina uppgifter. 

Du kan få flera omfrågandekopior hemskickade till dig men detta innebär inte att flera kreditupplysningar registreras på dig. Kreditupplysning kan, av ett fåtal kreditgivare, även komma att beställas från annat kreditupplysningsföretag än UC AB, t.ex. Bisnode Kredit AB (Bisnode). Lånekoll erbjuder därmed en kostnadsfri tjänst för privatpersoner att konkurrensutsätta sitt kreditengagemang genom att förmedla låneerbjudanden från banker och andra kreditgivare. Genom att acceptera dessa villkor godkänner du också att de banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med lämnar information om dig som de inhämtat samt lämnar ut kreditbeslut till Lånekoll. Vid medsökande måste även medsökande uppfylla ovanstående krav. Som kund måste du därför informera medsökande om dessa allmänna villkor och säkerställa hans eller hennes godkännande.    

Villkor för att använda webbtjänsten

För att använda webbtjänsten krävs att du accepterat dessa allmänna villkor samt att du är minst 18 år gammal och har en inkomst motsvarande minst 10 000 kr per månad (120 000 kr per år). Du skall också vara bosatt i Sverige. Genom att godkänna villkoren försäkrar du som kund att uppgifterna är korrekta och att du är behörig att använda webtjänsten samt åtar dig att anmäla förändringar i de uppgifter du lämnat Lånekoll för användande av webbtjänsten. Lånekoll erhåller ersättning från våra samarbetspartners i form av en provision vid förmedlat lån (se Lånekolls informationsblad). Vid medsökande måste även medsökande uppfylla ovanstående krav. Som kund måste du därför informera medsökande om dessa allmänna villkor och säkerställa hans eller hennes godkännande.    

Behandling av personuppgifter

De personuppgifter du lämnar hos Lånekoll via Internet, telefon eller mail registreras i vår kunddatabas. Lånekoll är personuppgiftsansvarig för de uppgifter du lämnar och upprätthåller god registervård. Lånekoll använder uppgifterna för att kunna utföra tjänsten som du beställt och för att säkerställa god kundkännedom. Personuppgifter som Lånekoll inhämtar behandlas i enlighet med GDPR (General Data Protection Regulation). Genom att acceptera villkoren för tjänsten samtycker du till att Lånekoll behandlar dina personuppgifter i enlighet med användarvillkoret.

Personuppgifter som vi samlar in och behandlar är:

  • Namn
  • Adress
  • Telefonnummer
  • Personnummer
  • E-postadress
  • Kontonummer
  • Andra uppgifter som du själv lämnar inom ramen för tjänsten
  • Kommunikation mellan oss när vi hjälper dig i specifika ärenden

När du använder tjänsten kommer viss information att inhämtas automatiskt: såsom information om dig från kreditupplysning, teknisk data, vilket kan inkludera den URL genom vilket du får åtkomst till hemsidan, din IP-adress, unique device ID, typ av webbläsare, språk och information om identifiering och operativsystem. (se även vidare om användningen av cookies nedan)

Lånekoll behandlar din information för följande ändamål:

  • Säkerställa kundkännedom
  • Tillhandhålla tjänsten
  • Förbättra din kundupplevelse och personifiera användandet av tjänsten
  • Utveckla tjänsten samt att analysera din användning av tjänsten
  • Skicka notifiering och meddelande via mail, sms, telefon och e-post eller på annat sätt samt skicka marknadsföring om våra produkter och tjänster
  • Informera om uppdatering av tjänst och användarvillkor
  • Säkerställa och underhålla den tekniska funktionalitet hos tjänsten
  • Förhindra och förebygga missbruk av tjänsten samt förhindra användnings i strid med användarvillkor
  • Uppfylla och fullfölja förpliktelser enligt lagkrav

Lånekoll behandlar dina personuppgifter för att tillhandahålla den tjänst vi erbjuder och lämnar för detta ändamål även ut dina personuppgifter till de kreditgivare och kreditupplysningsinstitut med vilka vi samarbetar, försäkringsbolag och leverantörer av tjänster i syfte att tillhandahålla de bästa förutsättningarna för dig samt för att uppfylla de lagkrav som ställs på Lånekoll. Lånekoll kan även vid framtida tillfälle välja att kontakta dig med information om nya tjänster eller erbjudanden. Lånekoll mottar även uppgifter om dig inklusive kredituppgifter och kreditbeslut från de kreditgivare och kreditupplysningsföretag som vi samarbetar med. 

Dina personuppgifter kan också komma att läggas till grund för kundanalyser, kunduppföljning, affärsutveckling, marknadsundersökningar, marknadsföring och statistisk analys. Lånekoll spelar in all telefonkontakt vi har med dig, för att kunna säkerställa den överenskommelse vi träffar med dig och för att säkerställa kvalitén på de tjänster vi levererar till dig. Inspelningar och de övriga uppgifter vi sparar om dig kommer att ligga kvar i våra system så länge vi har ett kundförhållande med dig. För att få information om vår behandling av dina personuppgifter kan du kontakta oss per e-post till kundservice.gdpr@lanekoll.se. Dit kan du också vända dig om du inte vill att dina personuppgifter används för direkt marknadsföring eller om du vill att vi ska rätta, blockera eller utplåna uppgifter som vi felaktigt har behandlat om dig. Vi skyddar dina personuppgifter genom brandväggar, krypteringsfunktioner och anti-virus.

Begränsning av Lånekolls ansvar

Information, uträkningar och rekommendationer lämnade av Lånekoll ska endast betraktas som vägledande förslag på hur du kan gå till väga, och det är upp till dig som användare av våra tjänster att värdera lämnad information för att avgöra om den är tillämplig på din individuella situation och privatekonomi. Lånekoll ansvarar inte för eventuell skada eller förlust som uppstår på grund av att du väljer att ingå, eller avstår från att ingå, låneavtal med någon av de banker och andra kreditgivare med vilka vi samarbetar. Eventuell finansiell rådgivning som du mottar från de banker och andra kreditgivare med vilka vi samarbetar utgör rådgivning från den banken eller kreditgivaren, och avtal som du tecknar med dessa företag är ett avtal mellan dig och banken eller kreditgivaren. 

Lånekoll ansvarar inte för eventuell skada eller förlust som uppstår genom sådan rådgivning, eller genom ingåendet av sådana avtal. Det åligger därför dig att kontrollera den information som vi lämnar om erbjudanden från banker och andra kreditgivare. Lånekoll ansvarar inte för skador eller förluster, varken direkt eller indirekta, och andra olägenheter som kan härledas till genomförandet av, eller har annan koppling till utförandet av finansieringstjänster av tredje part. Lånekoll är inte ansvarig för skada som beror på svenskt eller utländskt lagbud, svensk eller utländsk myndighetsåtgärd, krigshändelse, strejk, blockad, bojkott, lockout eller annan liknande omständighet. Förbehåll avseende strejk, blockad, bojkott och lockout gäller även om Lånekoll själv är föremål för eller vidtar sådan konfliktåtgärd. Föreligger hinder för Lånekoll att tillgängliggöra Webbplatsen eller vidta åtgärd på grund av omständighet enligt detta stycke får åtgärden skjutas upp till dess att hindret har upphört. Lånekoll har en ansvarsförsäkring avseende sin verksamhet som bolåneförmedlare, se Lånekolls informationsblad.

Ansvar för information på vår webbplats

Innehållet på Webbplatsen är skyddat enligt lag om upphovsrätt. Det är förbjudet att utan Lånekolls samtycke göra kopior av hela eller delar av innehållet på Webbplatsen. Det anbud som du får genom att använda dig av Webbplatsen och dess budgivarplattform får endast användas för eget bruk och inte i eget kommersiellt syfte. 

I den mån som Webbplatsen innehåller länkar till tredje parters webbsidor kan innehållet på sådana webbsidor vara skyddade av dessa tredje parters immateriella rättigheter, och Lånekoll ansvarar inte för innehållet på sådana tredje parters webbsidor. Information som visas på Webbplatsen har vi erhållit från källor som vi bedömer vara tillförlitliga. Vi kan dock inte garantera att informationen är fullständig, riktig eller helt uppdaterad. Lånekoll tar därför inte ansvar för ekonomiska transaktioner eller andra rättshandlingar som grundats på information på Webbplatsen, utan användande av sådan information sker på egen risk. Lånekoll kan inte heller garantera att din användning av Webbplatsen eller nedladdat material från Webbplatsen inte kommer att orsaka skada eller förlust relaterad till din användning av Webbplatsen, såsom men inte begränsat till, förlust av data, datavirus, spyware, skadliga program, trojaner eller maskar. Användning av Webbplatsen sker således på egen risk för sådan skada eller förlust. Besökare ska omgående för Lånekoll påtala (reklamera) fel eller brister på Webbplatsen och budgivningsplattformen som påverkar besökare på ett menligt sätt. Reklamation ska lämnas så snart du upptäckt eller bort upptäcka felet/bristen. Reklamation görs till reklamation@lanekoll.se

Användning av cookies

På Webbplatsen använder vi cookies. Detta är en liten textfil som Webbplatsen begär att få spara på din dator. Cookies används i syfte att förstå hur våra besökare använder Webbplatsen och för att kunna förbättra användarupplevelsen. Det finns två typer av cookies, permanenta och temporära cookies. Permanenta cookies lagras som en fil på din dator eller mobil under en viss tid, dock längst 12 månader. Session cookies lagras tillfälligt och försvinner när du stänger din webbläsare. Vill du inte acceptera cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas. Se webbläsarens hjälpsidor för mer information.

Ändringar

Vi förbehåller oss rätten att ändra och uppdatera dessa allmänna villkor från tid till annan. Vi kommer att meddela eventuella förändringar av dessa allmänna villkor genom särskilda meddelanden på Webbplatsen och genom att uppdatera och publicera en ny version av dokumentet på Webbplatsen. Vi uppmanar dig därför att från tid till annan besöka vår webbplats för att kontrollera huruvida några förändringar har skett.