Hoppa till huvudinnehåll

Låna till topplån - Låg ränta inför ditt bostadsköp

Vad är topplån och bottenlån?

För att kunna köpa en bostad behövs oftast finansiering, det är detta vi kallar bolån. Bostadslån delas in i bottenlån och topplån. Bottenlånet är den del som är pantsatt som säkerhet för ditt lån. Topplån eller kontantinsats är den del av bostadslånet som inte täcks av bottenlånet. Bottenlån har oftast en lägre ränta då bostaden står som säkerhet för lånet. För topplån är det viktigt att jämföra då topplånet oftast är ett lån utan säkerhet, dvs. ett blancolån. Lånekoll är experter på lån och krediter och kan hjälpa dig att jämföra topplån och hitta ett billigt topplån.

Varför behöver man ett topplån?

Sedan den 1 oktober 2010 då Finansinspektionen implementerade nya allmänna råd för bostadslån kan du som privatperson inte längre pantsätta mer än 85 % av bostadens värde. Denna regel är det som refereras till som bolånetaket. Bolånetaket kom till för att skapa en sundare utveckling på bostads- och kreditmarknaden samt för att förbättra konsumentskyddet. Utgångspunkten för bolånetaket är för att skydda bostadskonsumenter då en hög belåningsgraden innebär en större risk att få sälja sin bostad vid en eventuell nedgång eller negativ prisutveckling på bostadsmarknaden. Bolånetaket innebär att bankerna konkurrerar på samma villkor och kan endast erbjuda pantsättning på 85 % av bostadens värde.  Detta medför att konsumenter måste gå in med minst 15 % i kontantinsats vid bostadsköp. Om man själv inte har 15 % av kontantinsatsen vid köp av bostaden kan man finansiera detta genom ett topplån.

Då topplånet ofta är ett lån utan säkerhet och då räntan sätts individuellt är det ännu viktigare att konkurrensutsätta detta lån hos flera banker då räntenivåerna kan skilja sig rejält.  Topplånet kan variera från 15 % ändå upp till 25 % av bostadens värde då bottenlånet i bästa fall täcker upp till 85 % av bostadens värde. Topplånet kan i vissa fall ha bostaden som säkerhet men är oftast ett lån utan säkerhet, ett s.k. blancolån eller privatlån. Då topplånet ligger nära bostadens marknadsvärde ser bankerna detta lån som mer riskfyllt då bostadens värde kan både öka och minska i pris. Räntan på ett topplån är därför oftast högre än på själva bolånet då bankerna ser mer risk än ett bottenlån i och med att det saknas pant i bostad för topplån. Topplånet prissätts utifrån din betalningsförmåga medan bottenlånet prissätts utifrån säkerheten i panten, dvs. säkerheten i bostaden eller fastigheten. Ofta har bankerna en större upplåningskostnad för topplån då dessa är mer riskfyllda vilket medför att de behöver en högre individuell marginal. Räntan på ett topplån sätts individuellt och bankerna tillämpar amortering enligt amorteringskravet från 1 juni 2016.

Hur kan Lånekoll hjälpa dig med topplånet?

Det är väldigt förmånligt att anlita en låneförmedlare när man ska ta ett topplån. Låneförmedlaren arbetar med flera banker vilket medför att du kan jämföra ditt topplån mellan olika banker för att enkelt hitta det billigaste alternativet. Välkommen att kontakta oss så kan vi vägleda dig i frågor kring topplån, bottenlån och bostadslån så att du får rätt finansiering. Lånekoll tjänst är kostnadsfri och vi är experter på lån och krediter. Ansök online för att jämföra och hitta det bästa topplånet, du får svar direkt och kan se anbuden direkt via Mina Sidor.

Skäl till att jämföra topplån och bottenlån via Lånekoll

  • Enkelt att ansöka online
  • Snabbt att hitta ett billigt topplån
  • Jämför topplån - erbjudande direkt från många av Sveriges ledande banker
  • Kostnadsfritt att ansöka om topplån
  • Få lägre kostnader och lägre ränta på ditt topplån
  • Betala av lånet snabbare och öka amorteringen
  • Förbättra din privatekonomi
  • Ett effektivt och billigt sätt att hitta bästa räntan på topplånet
  • Ta del av ränterabatter på topplån och kom åt räntesänkningar
  • Hitta andra nya långivare med bättre villkor

Hur fungerar det när man lånar till topplån via Lånekoll?

Via Lånekoll kan du ansöka om topplån direkt online eller kontakta en lånehandläggare via Tel: 0770-221222. När du ansöker om topplån fyller du i formuläret på nätet alternativ ger dina uppgifter till vår lånehandläggare. Att ansöka om topplån via Lånekoll är alltid kostnadsfritt. Efter du gjort ansökan om topplån gör Lånekoll endast en kreditupplysning som skickas till Lånekolls samarbetsbanker. Detta medför att du behåller din kreditvärdighet men kan erhålla lånealternativ för ditt topplån från flera banker. Efter påbörjad budgivning kontaktar en rådgivare dig alltid inom 24 timmar för att gå igenom de låneerbjudande som du erhållit. Erbjudande gäller i 30 dagar så du har god tid på dig att fundera och välja rätt alternativ.

Lånekolls rådgivare bistår dig alltid med svar och hjälp om du önskar för att hjälpa dig att göra bästa valet. Du har även tillgång till alla låneförslag för ditt topplån via Mina Sidor och kan välja lånet själv alternativt i samråd med våra rådgivare. När du valt topplån skickas ett skuldebrev till dig via post eller per mail och för att få pengarna utbetalt behöver du signera skuldebrevet. Många av Lånekolls banker tillämpar signering med Bank-ID vilket medför att pengarna betalas ut snabbt direkt till kontot.

Låna till topplån

Att använda Lånekoll för att hitta ett bra topplån är både enkelt och kostnadsfritt. Då det råder krav från banker och Finansinspektionen gällande egen insats vid köp av boende är det ofta så att man behöver ett topplån. Många banker tar ut en högre ränta för topplånet vilket medför att det finns ett stort värde att jämföra topplånet med flera banker. Genom att ansöka om ett topplån hos Lånekoll får du snabbt svar från många av Sveriges ledande banker.

Du binder inte upp dig genom att ansöka utan får möjlighet att jämföra flera alternativ för topplån. Om erbjudandet passar dina behov hjälper Lånekoll dig så att du får topplånet utbetalt till ditt konto. Målsättningen med Lånekolls tjänst är att det ska vara enklare att jämföra topplån för att du ska hitta det bästa topplånet med lägst ränta. Du är alltid välkommen att kontakta oss på Tel: 0770-22 12 22 om du har frågor om Topplån. Vi på Lånekoll är experter på lån och kan även svara och hjälpa dig med andra frågor om lån. Vi kan även se över ditt befintliga bolån och hjälpa dig att omförhandla din ränta.

Kreditinformation om våra privatlån

Lånebelopp 10 000 - 600 000 kr
Återbetalningstid 1 - 20 år
Räntesats 5,25 - 31,89 %

Topplånet är den del som inte täcks av bostadslånet och därmed är utan säkerhet. Därför är det viktigt att jämföra så man hittar det billigaste.

Månadskostnaden för ett topplån beror på vilket belopp du lånar, vilken ränta du får och vilken återbetalningstid du väljer. Lånekoll kan hjälpa dig med lån upp till 600 000 kr för topplån och erbjuder återbetalningstid upp till 18 år. Om du vill komma ner i månadskostnad så erbjuder många av Lånekolls samarbetsbanker amorteringsfria perioder vilket kan vara förmånligt. 

Ett topplån som är inom 85 % av bostadens värde kan vara med bostaden som säkerhet. Om topplånet har bostaden som säkerhet är det inget blancolån. Oftast är dock ett topplån ett privatlån, dvs. ett lån utan säkerhet, vilket i vissa fall medför aningen högre ränta än ett traditionellt bolån.

Ett topplån har oftast ingen säkerhet i bostaden, till skillnad från ett bottenlån. Efter 2010 får bankerna inte låna ut mer än 85 % av bostadens värde som bottenlån. Många banker erbjuder mellan 75-85 % belåning på bottenlånet och den delen av bostaden som inte täcks av bottenlånet kallas topplån.

Om banken erbjuder exempelvis 75 % bottenlån skulle 10 % kunna vara ett topplån med bostaden som säkerhet. Om man lånar till beloppet som inte kan utrymmas i bottenlånet, dvs. över 85 % belåningsgrad kan man säga att man lånar till kontantinsatsen. Lånekoll hjälper dig att låna till både topplån och kontantinsats 

Allmänt

Lånekoll är ett varumärke som opereras av Consector AB:s, org. nr 556961–4216, (hädanefter Lånekoll) med adress Narvavägen 12, 115 22 Stockholm, Tel: 0770–221222, e-postadress: kundservice@lanekoll.se. Lånekoll förmedlar bolån och andra konsumentkrediter, kontokort samt Lånekolls trygghetsförsäkring till privatpersoner. Lånekoll har tillstånd av och står under tillsyn av Finansinspektionen. För information enligt konsumentkreditlagen, distansavtalslagen och försäkringsförmedlingslagen m.m. se Lånekolls informationsblad.

Tjänsten

Consector AB tillhandahåller en förmedlingstjänst via www.lanekoll.se där privatpersoner ges möjligheten att konkurrensutsätta sina krediter genom att jämföra olika banker och andra kreditgivare. Du lämnar uppgifter om dig själv och din kreditsituation för att få anbud från ett flertal banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med. Vilka banker och kreditinstitut som Lånekoll samarbetar med hittar du här. Dessa allmänna villkor gäller för besökare av www.lanekoll.se (hädanefter Webbplatsen) som använder vår webbtjänst vilken även omfattar vår budgivningsplattform. Genom att anmäla dig till Lånekolls webbtjänst och göra en låneansökan så godkänner du dessa allmänna villkor. Webbtjänsten tillhandahålls av Consector AB, organisationsnummer 556961-4216, Narvavägen 12,115 22 Stockholm (hädanefter Lånekoll).

Kreditupplysning

När du accepterat de allmänna villkoren genom att använda webbtjänsten och göra en låneansökan så godkänner du även att Lånekoll beställer en kreditupplysning på dig och din medsökande. Kreditupplysningen lämnas av UC AB. UC AB registrerar en s.k. omfrågning på dig varefter de banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med kan inhämta en kreditupplysning på dig. Endast en kreditupplysning registreras samtidigt som flera banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med får ta del av kreditupplysningen på dig utan att ytterligare frågor registreras. UC AB kommer att skicka hem omfrågandekopior till din folkbokföringsadress. Omfrågandekopiorna skickas hem för att du ska veta vilken information som lämnats ut om dig och vilka som tagit del av dina uppgifter.

Du kan få flera omfrågandekopior hemskickade till dig men detta innebär inte att flera kreditupplysningar registreras på dig. Kreditupplysning kan, av ett fåtal kreditgivare, även komma att beställas från annat kreditupplysningsföretag än UC AB, t.ex. Bisnode Kredit AB (Bisnode). Lånekoll erbjuder därmed en kostnadsfri tjänst för privatpersoner att konkurrensutsätta sitt kreditengagemang genom att förmedla låneerbjudanden från banker och andra kreditgivare. Genom att acceptera dessa villkor godkänner du också att de banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med lämnar information om dig som de inhämtat samt lämnar ut kreditbeslut till Lånekoll. Vid medsökande måste även medsökande uppfylla ovanstående krav. Som kund måste du därför informera medsökande om dessa allmänna villkor och säkerställa hans eller hennes godkännande. 

Kreditgivare

Lånekoll samarbetar med utvalda kreditgivare. På vår partnersida hittar du alla Lånekolls anslutna långivare för bolån och privatlån. Lånekolls samtliga kreditgivare har tillstånd hos Finansinspektionens för sin verksamhet. 

Villkor för att använda webbtjänsten  

För att använda webbtjänsten krävs att du accepterat dessa allmänna villkor samt att du är minst 18 år gammal och har en inkomst motsvarande minst 10 000 kr per månad (120 000 kr per år). Du skall också vara bosatt i Sverige. Genom att godkänna villkoren försäkrar du som kund att uppgifterna är korrekta och att du är behörig att använda webtjänsten samt åtar dig att anmäla förändringar i de uppgifter du lämnat Lånekoll för användande av webbtjänsten. Lånekoll erhåller ersättning från våra samarbetspartners i form av en provision vid förmedlat lån (se Lånekolls informationsblad). Vid medsökande måste även medsökande uppfylla ovanstående krav. Som kund måste du därför informera medsökande om dessa allmänna villkor och säkerställa hans eller hennes godkännande.

Behandling av personuppgifter

De personuppgifter du lämnar hos Lånekoll via Internet, telefon eller mail registreras i vår kunddatabas. Lånekoll är personuppgiftsansvarig för de uppgifter du lämnar och upprätthåller god registervård. Lånekoll använder uppgifterna för att kunna utföra tjänsten som du beställt och för att säkerställa god kundkännedom. Personuppgifter som Lånekoll inhämtar behandlas i enlighet med GDPR (General Data Protection Regulation). Genom att acceptera villkoren för tjänsten samtycker du till att Lånekoll behandlar dina personuppgifter i enlighet med användarvillkoret.

Personuppgifter som vi samlar in och behandlar är:

  • Namn
  • Adress
  • Telefonnummer
  • Personnummer
  • E-postadress
  • Kontonummer
  • Andra uppgifter som du själv lämnar inom ramen för tjänsten
  • Kommunikation mellan oss när vi hjälper dig i specifika ärenden

När du använder tjänsten kommer viss information att inhämtas automatiskt: såsom information om dig från kreditupplysning, teknisk data, vilket kan inkludera den URL genom vilket du får åtkomst till hemsidan, din IP-adress, unique device ID, typ av webbläsare, språk och information om identifiering och operativsystem. (se även vidare om användningen av cookies nedan)

Lånekoll behandlar din information för följande ändamål:

  • Säkerställa kundkännedom
  • Tillhandhålla tjänsten
  • Förbättra din kundupplevelse och personifiera användandet av tjänsten
  • Utveckla tjänsten samt att analysera din användning av tjänsten
  • Skicka notifiering och meddelande via mail, sms, telefon och e-post eller på annat sätt samt skicka marknadsföring om våra produkter och tjänster
  • Informera om uppdatering av tjänst och användarvillkor
  • Säkerställa och underhålla den tekniska funktionalitet hos tjänsten
  • Förhindra och förebygga missbruk av tjänsten samt förhindra användnings i strid med användarvillkor
  • Uppfylla och fullfölja förpliktelser enligt lagkrav

Lånekoll behandlar dina personuppgifter för att tillhandahålla den tjänst vi erbjuder och lämnar för detta ändamål även ut dina personuppgifter till de kreditgivare och kreditupplysningsinstitut med vilka vi samarbetar, försäkringsbolag och leverantörer av tjänster i syfte att tillhandahålla de bästa förutsättningarna för dig samt för att uppfylla de lagkrav som ställs på Lånekoll. Lånekoll kan även vid framtida tillfälle välja att kontakta dig med information om nya tjänster eller erbjudanden. Lånekoll mottar även uppgifter om dig inklusive kredituppgifter och kreditbeslut från de kreditgivare och kreditupplysningsföretag som vi samarbetar med. 

Dina personuppgifter kan också komma att läggas till grund för kundanalyser, kunduppföljning, affärsutveckling, marknadsundersökningar, marknadsföring och statistisk analys. Lånekoll spelar in all telefonkontakt vi har med dig, för att kunna säkerställa den överenskommelse vi träffar med dig och för att säkerställa kvalitén på de tjänster vi levererar till dig. Inspelningar och de övriga uppgifter vi sparar om dig kommer att ligga kvar i våra system så länge vi har ett kundförhållande med dig. För att få information om vår behandling av dina personuppgifter kan du kontakta oss per e-post till kundservice.gdpr@lanekoll.se. Dit kan du också vända dig om du inte vill att dina personuppgifter används för direkt marknadsföring eller om du vill att vi ska rätta, blockera eller utplåna uppgifter som vi felaktigt har behandlat om dig. Vi skyddar dina personuppgifter genom brandväggar, krypteringsfunktioner och anti-virus. Genom att godkänna villkoren när du ansöker om bolån och privatlån bekräftar du att du tagit del av och förstått innehållet i Lånekolls integritetspolicy.

Begränsning av Lånekolls ansvar

Information, uträkningar och rekommendationer lämnade av Lånekoll ska endast betraktas som vägledande förslag på hur du kan gå till väga, och det är upp till dig som användare av våra tjänster att värdera lämnad information för att avgöra om den är tillämplig på din individuella situation och privatekonomi. Lånekoll ansvarar inte för eventuell skada eller förlust som uppstår på grund av att du väljer att ingå, eller avstår från att ingå, låneavtal med någon av de banker och andra kreditgivare med vilka vi samarbetar. Eventuell finansiell rådgivning som du mottar från de banker och andra kreditgivare med vilka vi samarbetar utgör rådgivning från den banken eller kreditgivaren, och avtal som du tecknar med dessa företag är ett avtal mellan dig och banken eller kreditgivaren.

Lånekoll ansvarar inte för eventuell skada eller förlust som uppstår genom sådan rådgivning, eller genom ingåendet av sådana avtal. Det åligger därför dig att kontrollera den information som vi lämnar om erbjudanden från banker och andra kreditgivare. Lånekoll ansvarar inte för skador eller förluster, varken direkt eller indirekta, och andra olägenheter som kan härledas till genomförandet av, eller har annan koppling till utförandet av finansieringstjänster av tredje part. Lånekoll är inte ansvarig för skada som beror på svenskt eller utländskt lagbud, svensk eller utländsk myndighetsåtgärd, krigshändelse, strejk, blockad, bojkott, lockout eller annan liknande omständighet. Förbehåll avseende strejk, blockad, bojkott och lockout gäller även om Lånekoll själv är föremål för eller vidtar sådan konfliktåtgärd. Föreligger hinder för Lånekoll att tillgängliggöra Webbplatsen eller vidta åtgärd på grund av omständighet enligt detta stycke får åtgärden skjutas upp till dess att hindret har upphört. Lånekoll har en ansvarsförsäkring avseende sin verksamhet som bolåneförmedlare, se Lånekolls informationsblad.

Ansvar för information på vår webbplats

Innehållet på Webbplatsen är skyddat enligt lag om upphovsrätt. Det är förbjudet att utan Lånekolls samtycke göra kopior av hela eller delar av innehållet på Webbplatsen. Det anbud som du får genom att använda dig av Webbplatsen och dess budgivarplattform får endast användas för eget bruk och inte i eget kommersiellt syfte.

I den mån som Webbplatsen innehåller länkar till tredje parters webbsidor kan innehållet på sådana webbsidor vara skyddade av dessa tredje parters immateriella rättigheter, och Lånekoll ansvarar inte för innehållet på sådana tredje parters webbsidor. Information som visas på Webbplatsen har vi erhållit från källor som vi bedömer vara tillförlitliga. Vi kan dock inte garantera att informationen är fullständig, riktig eller helt uppdaterad. Lånekoll tar därför inte ansvar för ekonomiska transaktioner eller andra rättshandlingar som grundats på information på Webbplatsen, utan användande av sådan information sker på egen risk. Lånekoll kan inte heller garantera att din användning av Webbplatsen eller nedladdat material från Webbplatsen inte kommer att orsaka skada eller förlust relaterad till din användning av Webbplatsen, såsom men inte begränsat till, förlust av data, datavirus, spyware, skadliga program, trojaner eller maskar. Användning av Webbplatsen sker således på egen risk för sådan skada eller förlust. Besökare ska omgående för Lånekoll påtala (reklamera) fel eller brister på Webbplatsen och budgivningsplattformen som påverkar besökare på ett menligt sätt. Reklamation ska lämnas så snart du upptäckt eller bort upptäcka felet/bristen. Reklamation görs till reklamation@lanekoll.se

Användning av cookies

På Webbplatsen använder vi cookies. Detta är en liten textfil som Webbplatsen begär att få spara på din dator. Cookies används i syfte att förstå hur våra besökare använder Webbplatsen och för att kunna förbättra användarupplevelsen. Det finns två typer av cookies, permanenta och temporära cookies. Permanenta cookies lagras som en fil på din dator eller mobil under en viss tid, dock längst 12 månader. Session cookies lagras tillfälligt och försvinner när du stänger din webbläsare. Vill du inte acceptera cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas. Se webbläsarens hjälpsidor för mer information.

Ändringar

Vi förbehåller oss rätten att ändra och uppdatera dessa allmänna villkor från tid till annan. Vi kommer att meddela eventuella förändringar av dessa allmänna villkor genom särskilda meddelanden på Webbplatsen och genom att uppdatera och publicera en ny version av dokumentet på Webbplatsen. Vi uppmanar dig därför att från tid till annan besöka vår webbplats för att kontrollera huruvida några förändringar har skett.

Senaste uppdatering villkor: 20230516

1. Information om Extrakoll

Extrakoll (”Extrakoll”) är en tjänst som tillhandahålls av Consector AB, org.nr 556961–4216, om du väljer att bli medlem i Extrakoll. När vi skriver Lånekoll nedan menas Consector AB. Syftet med Extrakoll är att medlemmarna ska få information och erbjudanden inom ramen för Lånekolls verksamhet, om lån, försäkringar samt andra finansiella tjänster och produkter för privatpersoner. Genom att bli medlem i Extrakoll godkänner du att dessa medlemsvillkor gäller mellan dig och Lånekoll. Du kan även få upplysningar om ditt medlemskap genom att kontakta extrakoll@lanekoll.se eller ringa 0770–221222.

2. Gratis medlemskap

  Det är frivilligt och kostnadsfritt att bli medlem i Extrakoll. Du blir medlem genom att godkänna villkoren för Extrakoll i samband med att du beställer en tjänst som tillhandahålls under varumärket Lånekoll. Medlemskap i Extrakoll utfärdas endast till personer över 18 år.  

3. Förmåner

Syftet med Extrakoll är att tillhandahålla medlemmarna en högre grad av service samt information och erbjudanden som kan vara av intresse för medlemmarna. Som medlem i Extrakoll får du bland annat:

  • Lånekoll (Extrakolls) nyhetsbrev med tips inom privatekonomi, upp till fyra gånger per månad.
  • Tillgång till Lånekolls lånesupport, via telefon, där du kan ställa frågor och få personlig service kring dina lån.
  • Garanterad hög servicenivå genom hela ansökningsprocessen i Lånekolls ordinarie tjänster för låneförmedling och försäkringsförmedling, vilket ökar möjligheterna till en beviljad ansökan.
  • Anpassad marknadsföring och erbjudanden som Lånekoll tror kan vara av intresse för dig. Dessa erbjudanden kan avse Consector AB:s samtliga tjänster, som tillhandahålls under varumärket Lånekoll, såväl som erbjudanden från Lånekolls samarbetspartners som kan vara av intresse för dig.
  • Information, erbjudanden och förmåner från Extrakoll kan skickas ut till dig via post, e-post, SMS, telefon eller andra digitala kanaler.

4. Personuppgiftsbehandling

I vår Integritetsskyddspolicy (som finns tillgänglig på vår webbplats) förklarar vi hur Lånekoll samlar in och behandlar dina personuppgifter och i övrigt och vilka rättigheter du har i anslutning till detta. Vi kommer att behandla personuppgifter så länge du har ett medlemskap hos oss. Om du har frågor om Integritetsskyddspolicyn kan du kontakta oss på kundservice@lanekoll.se.

5. Giltighetstid

Medlemskapet gäller tills vidare och kan sägas upp av bägge parter med omedelbar verkan. Du kan när som helst begära utträde ur Extrakoll genom att kontakta extrakoll@lanekoll.se, ringa 0770–221222 eller genom att klicka på avregistreringslänken som finns med i varje e-post och SMS utskick.

Senaste uppdatering villkor: 2023051