Hoppa till huvudinnehåll
Brådskande bolåneärende?

Har du skickat in bolåneansökan och behöver hjälp snabbt så kan du ringa oss för att få ditt ärende prioriterat! Ring oss på 0770 - 221 222

Förbättra ditt Hypotekslån. Bolån från 3,89 % till 7,90 %*

“Tack för fin hjälp med byte av lån, bra ränta fick ni till också.”
- Kennie

Vad är hypotekslån?

Hypotekslån är ett lån där ett objekt finns som säkerhet (pant) för lånet. Det som karaktäriserar hypotekslånet, mot andra låneformer med säkerhet, är att låntagaren får behålla pantobjektet i sin ägo. Istället för att ge bort panten till panthavaren (exempelvis banken) representeras den av ett pantbrev. Även lån via en pantbank sker med säkerhet men detta är alltså inte ett hypotekslån då låntagaren i detta fall lämnar ifrån sig objektet som är säkerhet för lånet.

När en privatperson väljer att söka hypotekslån handlar det i de allra flesta fall om ett bolån. När lånet tecknas skrivs ett pantbrev som därmed ger banken rätten att sälja bostaden i det tillfälle som skulden inte kan drivas in på annat sätt.

Hypotekslån är en låneform som vanligtvis används vid bostadslån. Det handlar om att lämna en form av pant när man lånar pengar, och vid lån vid bostadsköp blir ett hypotekslån knutet till själva bostaden. Då kan banken, i värsta fall, beslagta bostaden om inte låntagaren skulle kunna betala tillbaka sin skuld. Ett hypotekslån ger god garanti för banken och låg och fast ränta för låntagaren.

Varför står det Handelsbanken Hypotek eller Swedbank Hypotek på mitt skuldebrev?

Banker och kreditgivare som beviljar bolån med säkerhet så kallade hypotekslån låter egna specialiserade bolag med hypotek i namnet stå för utlåningen. Detta är för att tydliggör att det avser lån med säkerhet. Dessa bolag tillhör samma koncerner.

Låg ränta på hypotekslån?

I och med att bostaden används som säkerhet så är garantin för banken att få tillbaka pengarna mycket hög och därför kan banken sätta en låg ränta för att de behöver inte vara oroliga att förlora pengarna. Den låga räntan är också den största fördelen för dig som konsument, genom att tillåta att din bostad sätts i pant så får du betala lägsta möjliga ränta givet dina förutsättningar för lånet.

Hur säker är tillgången?

Räntesatsens storlek beror på säkerheten i tillgången som pantsätts. En säkerhet kan vara reell, det vill säga något man faktiskt kan ta på, eller helt enkelt grundas i låntagarens betalningsförmåga som blancolån. Hypotekslån är lån där det krävs en reell säkerhet. Det tydligaste exemplet på ett hypotekslån är bolånet.

Det är inte hela bolånet som betraktas som ett hypotekslån, utan enbart bottenlånet. Det är ju bara för bottenlånet som bostaden fungerar som säkerhet. Ett eventuellt topplån är alltså inget hypotekslån då topplånet är ett blancolån utan säkerhet som grundar sig i låntagarens framtida betalningsförmåga.

Det är det faktum att bottenlånet är ett hypotekslån medan topplånet är ett privatlån som gör att räntan på bottenlånet är lägre än räntan för topplånet. Det kan skilja flera procentenheter mellan de olika räntesatserna för de olika lånen.

Vad är det för skillnad på bolån och hypotekslån?

Hypotek betyder pant på grekiska och för att få ta ett bolån så krävs oftast bostaden som pant. Därmed är bolån och hypotekslån samma sak i och med att lånet avser en bostad som sedan utgör själva säkerheten.

Risken för långivaren

Långivare löper alltid en risk att inte få tillbaka sina pengar. Teoretiskt skulle låntagaren kunna strunta i att betala tillbaka lånet och inte betala en enda avgift. För att långivaren skall ta betalt för denna risk så tar de betalt i form av en ränta. Desto större risken är att inte få tillbaka pengarna ju högre blir priset att låna pengar och därmed blir räntan högre. Om en långivare går miste om lånet och dess räntor så skulle pengarna ha kunnat användas till något annat som genererade en intäkt. Därför är banker och kreditgivare förhållandevis restriktiva ju större summor som lånas ut. För att erhålla en låg ränta är hypotekslånet med bostaden som säkerhet den enda vägen att få en låg ränta.

Hur hjälper Lånekoll dig att hitta bästa hypotekslånet?

Även om skillnaden kan upplevas liten mellan bankernas räntor på hypotekslånen så gör det stor skillnad i längden gällande lånets kostnad. Dessa lån brukar vara på stora belopp och amorteras över längre perioder vilket gör det extra viktigt att jämföra räntenivåerna innan lånet tecknas. Jämför därför alltid flera olika banker när du ska ta ett hypotekslån.

Så gör du:

Vi hjälper dig att få en låg ränta på hypotekslån genom att jämföra flera banker. Första steget är att kontakta oss via telefon, 0770-221 222, mail eller kontaktformulär. Vi går då igenom de ekonomiska förutsättningarna med dig och skapar tillsammans en låneansökan utifrån dessa.

När låneansökan är färdigställd och insänd genomför vi en kreditupplysning och sammanställer den information som bankerna behöver för att avgöra vilken räntenivå på hypotekslånet de är villiga att erbjuda. Bankernas låneförslag presenteras inom kort för dig och du kan därefter välja bästa hypotekslånet utifrån ränta, belopp, amorteringstid m.m.

Den jämförelse som vi erbjuder kostar aldrig något för dig som låntagare. Du kan därmed genomföra en räntejämförelse oavsett om du vill teckna ett nytt bolån eller omförhandla befintliga lån utan att du behöver betala för detta. En jämförelse är heller aldrig bindande. När du fått låneförslagen väljer du själv om du vill teckna ett hypotekslån hos någon av de banker som finns med i jämförelsen eller om du avstår.

Tack vare vår jämförelsetjänst kan du på ett enkelt sätt hitta billiga hypotekslån och se hur mycket du sparar på att väja det billigaste alternativet.

Skäl till att jämföra hypotekslån via Lånekoll

  • Alltid gratis oavsett hur ofta du genomför jämförelse
  • En enda kreditupplysning sker – trots att många banker svarar på låneförfrågan
  • Effektivt sätt att pressa räntan på nya eller befintliga lån
  • Vi jämför även hypotekslån till personer med betalningsanmärkningar
  • Snabb väg att hitta billigaste hypotekslånet från flera olika alternativ

Amorteringskrav och hypotekslån

Generellt finns amorteringskrav på hypotekslån. Hur de är utformade beror på vad för slags säkerhet som används för lånet. Den vanligaste formen av hypotekslån är bolånet och för denna låneform infördes amorteringskrav 1:a juni 2016. Det innebär att alla bolån som tecknas efter den dagen innefattas av amorteringskraven.

Med amorteringskravet behöver du som låntagare årligen amortera på ditt lån till att belåningsgraden sjunkit till under 50%. Så länge som belåningsgraden är 50–70% är kravet på amortering 1% och vid en belåningsgrad upp till 85% ökar kravet på amortering till 2%.

Det finns även tillfällen då banken kan göra undantag från dessa krav. Det kan exempelvis vara vid dödsfall inom familjen, arbetslöshet eller vid inköp av nyproducerade bostäder. Läs mer om amorteringskravet i vår ordbok.

Lånekolls räntetabell för bolåneräntor

Bindnings­tid Lägsta ränta Snitt­ränta List­ränta Snitt­rabatt Senast ändrad
3 mån 3.89 % 4.17 % 4.52 % -0.35 % 2024-08-22
1 år 3.51 % 3.81 % 4.07 % -0.26 % 2024-08-22
2 år 3.2 % 3.56 % 3.76 % -0.2 % 2024-08-22
3 år 3.07 % 3.38 % 3.63 % -0.25 % 2024-08-22
4 år 3.1 % 3.45 % 3.65 % -0.2 % 2024-08-22
5 år 3 % 3.17 % 3.66 % -0.49 % 2024-08-22
7 år 3.16 % 3.46 % 3.71 % -0.25 % 2024-08-22
10 år 3.26 % 3.47 % 3.81 % -0.34 % 2024-08-22

I Lånekolls räntetabell hittar du våra bästa aktuella förmedlade bolåneräntor för olika bindningstider. Lägsta räntor baseras på våra samarbetsbankers lägsta erbjudna bolåneräntor med maximal rabatt för samtliga bindningstider.

Vi presenterar även snitträntor i vår räntetabell från månaden (augusti 2024). Snitträntor är den faktiska räntan som genomsnittet erhållit när de fått ett bolån förmedlat och utbetalt från Lånekolls bolånsamarbeten* under senaste månaden för olika bindningstider.

Listräntan i Lånekolls räntetabell baseras på den lägsta möjliga listränta som Lånekolls samarbetsbanker på bolån erbjuder. Listräntan visar "bankens högsta ränta". Den som skickar in en låneansökan genom Lånekoll och blir erbjuden lån kommer därmed aldrig att få en ränta som är högre än vad den valda banken anger som listränta. Däremot går det oftast att få en lägre ränta än denna nivå. Läs mer om listränta här.

Snittrabatten som Lånekolls räntetabell visar är den faktiska ränterabatten som genomsnittet erhållit när de fått ett bolån förmedlat och utbetalt från Lånekolls bolånsamarbeten* under senaste månaden för respektive bindningstid.

Lånekoll erbjuder bolån via samarbetspartners med bindningstiderna 3 månader, 1 års bindningstid, 2 års bindningstid, 3 års bindningstid, 4 års bindningstid, 5 års bindningstid, 7 års bindningstid och 10 års bindningstid.

* Lånekoll samarbetar med flera bolåneaktörer. I snitträntor används i första hand räntesnittet på alla Lånekolls kunder som fått ett lån utbetalt av Skandiabanken under senaste månaden på de löptider som erbjuds av banken. I andra hand används den lägsta genomsnittsräntan som Lånekolls samarbetsbanker publicerat för månaden på respektive löptid.

Frågor och svar om hypotekslån

Ordet hypotek kommer från grekiskans hypotheke och betyder underlag/pant. Hypotekarisk pant och hypotek betyder exakt samma sak. Vanligtvis används bara ordet hypotek. Detta är den pant som används vid ett hypotekslån.  

Bankerna har olika krav som måste vara uppfyllda för att hypotekslånet ska beviljas. Det kan exempelvis finnas krav på inkomst eller att personen är maximalt en viss ålder. Ofta är det lättare för pensionärer att få hypotekslån om det är två personer i hushållet som har inkomst och som därmed kan teckna lånet tillsammans.  

Lånekoll samarbetar med flera banker och genom att söka hypotekslån via oss kan vi presentera flera olika låneavtal. Sedan kan du välja det billigaste hypotekslånet och därmed spara en stor summa varje år. Vilken ränta som bankerna erbjuder beror på flera faktorer. 

Bland annat spelar det roll hur stort belopp som lånas, belåningsgrad samt din egen betalningsförmåga. Det är även vanligt att det går att få lägre ränta genom att ha ett flertal banktjänster hos samma bank.  

Med hypotekslån finns alltid en gräns för hur stor belåningsgraden får vara. Gäller det bolån är gränsen på 85%. Det betyder att summan på hypotekslånet får motsvara 85% av bostadens värde.  

Ett hypotekslån kan alltid lösas i förtid. Har du däremot bunden ränta har banken rätt att ta ut en ränteskillnadsersättning. Hur stor denna avgift blir beror delvis på kvarvarande lånesumma, räntenivå och hur lång tid det var på bindningstiden. Vill du lösa hypotekslån med bunden ränta bör du först kontakta din bank för att höra hur stor avgift som i sådant fall skulle uppstå.

Ett bolån är ett slags hypotekslån. Detta då ett pantbrev skrivs och banken har bostaden som säkerhet trots att du som låntagare har kvar bostaden. Däremot är inte alltid ett hypotekslån ett bolån. Det finns exempelvis företagshypotek och skeppshypotek. I dessa fall är det företagets lösa egendom alternativt ett fartyg som är som pant för lånet.  

Allmänt

Lånekoll är ett varumärke som opereras av Consector AB:s, org. nr 556961–4216, (hädanefter Lånekoll) med adress Narvavägen 12, 115 22 Stockholm, Tel: 0770–221222, e-postadress: kundservice@lanekoll.se. Lånekoll förmedlar bolån och andra konsumentkrediter, kontokort samt Lånekolls trygghetsförsäkring till privatpersoner. Lånekoll har tillstånd av och står under tillsyn av Finansinspektionen. För information enligt konsumentkreditlagen, distansavtalslagen och försäkringsförmedlingslagen m.m. se Lånekolls informationsblad.

Tjänsten

  Consector AB tillhandahåller en förmedlingstjänst via www.lanekoll.se där privatpersoner ges möjligheten att konkurrensutsätta sina krediter genom att jämföra olika banker och andra kreditgivare. Du lämnar uppgifter om dig själv och din kreditsituation för att få anbud från ett flertal banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med. Vilka banker och kreditinstitut som Lånekoll samarbetar med hittar du här. Dessa allmänna villkor gäller för besökare av www.lanekoll.se (hädanefter Webbplatsen) som använder vår webbtjänst vilken även omfattar vår budgivningsplattform. Genom att anmäla dig till Lånekolls webbtjänst och göra en låneansökan så godkänner du dessa allmänna villkor. Webbtjänsten tillhandahålls av Consector AB, organisationsnummer 556961-4216, Narvavägen 12,115 22 Stockholm (hädanefter Lånekoll)  

Kreditupplysning

  När du accepterat de allmänna villkoren genom att använda webbtjänsten och göra en låneansökan så godkänner du även att Lånekoll beställer en kreditupplysning på dig och din medsökande. Kreditupplysningen lämnas av UC AB. UC AB registrerar en s.k. omfrågning på dig varefter de banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med kan inhämta en kreditupplysning på dig. Endast en kreditupplysning registreras samtidigt som flera banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med får ta del av kreditupplysningen på dig utan att ytterligare frågor registreras. UC AB kommer att skicka hem omfrågandekopior till din folkbokföringsadress. Omfrågandekopiorna skickas hem för att du ska veta vilken information som lämnats ut om dig och vilka som tagit del av dina uppgifter.

Du kan få flera omfrågandekopior hemskickade till dig men detta innebär inte att flera kreditupplysningar registreras på dig. Kreditupplysning kan, av ett fåtal kreditgivare, även komma att beställas från annat kreditupplysningsföretag än UC AB, t.ex. Bisnode Kredit AB (Bisnode). Lånekoll erbjuder därmed en kostnadsfri tjänst för privatpersoner att konkurrensutsätta sitt kreditengagemang genom att förmedla låneerbjudanden från banker och andra kreditgivare. Genom att acceptera dessa villkor godkänner du också att de banker och andra kreditgivare som Lånekoll samarbetar med lämnar information om dig som de inhämtat samt lämnar ut kreditbeslut till Lånekoll. Vid medsökande måste även medsökande uppfylla ovanstående krav. Som kund måste du därför informera medsökande om dessa allmänna villkor och säkerställa hans eller hennes godkännande.  

Kreditgivare

Lånekoll samarbetar med utvalda kreditgivare. På vår partnersida hittar du alla Lånekolls anslutna långivare för bolån och privatlån. Lånekolls samtliga kreditgivare har tillstånd hos Finansinspektionens för sin verksamhet.

Villkor för att använda webbtjänsten  

För att använda webbtjänsten krävs att du accepterat dessa allmänna villkor samt att du är minst 18 år gammal och har en inkomst motsvarande minst 10 000 kr per månad (120 000 kr per år). Du skall också vara bosatt i Sverige. Genom att godkänna villkoren försäkrar du som kund att uppgifterna är korrekta och att du är behörig att använda webtjänsten samt åtar dig att anmäla förändringar i de uppgifter du lämnat Lånekoll för användande av webbtjänsten. Lånekoll erhåller ersättning från våra samarbetspartners i form av en provision vid förmedlat lån (se Lånekolls informationsblad). Vid medsökande måste även medsökande uppfylla ovanstående krav. Som kund måste du därför informera medsökande om dessa allmänna villkor och säkerställa hans eller hennes godkännande.

Behandling av personuppgifter

  De personuppgifter du lämnar hos Lånekoll via Internet, telefon eller mail registreras i vår kunddatabas. Lånekoll är personuppgiftsansvarig för de uppgifter du lämnar och upprätthåller god registervård. Lånekoll använder uppgifterna för att kunna utföra tjänsten som du beställt och för att säkerställa god kundkännedom. Personuppgifter som Lånekoll inhämtar behandlas i enlighet med GDPR (General Data Protection Regulation). Genom att acceptera villkoren för tjänsten samtycker du till att Lånekoll behandlar dina personuppgifter i enlighet med användarvillkoret. 

Personuppgifter som vi samlar in och behandlar är:

  • Namn
  • Adress
  • Telefonnummer
  • Personnummer
  • E-postadress
  • Kontonummer
  • Andra uppgifter som du själv lämnar inom ramen för tjänsten

Kommunikation mellan oss när vi hjälper dig i specifika ärenden

När du använder tjänsten kommer viss information att inhämtas automatiskt: såsom information om dig från kreditupplysning, teknisk data, vilket kan inkludera den URL genom vilket du får åtkomst till hemsidan, din IP-adress, unique device ID, typ av webbläsare, språk och information om identifiering och operativsystem. (se även vidare om användningen av cookies nedan)

Lånekoll behandlar din information för följande ändamål:

  • Säkerställa kundkännedom
  • Tillhandhålla tjänsten
  • Förbättra din kundupplevelse och personifiera användandet av tjänsten
  • Utveckla tjänsten samt att analysera din användning av tjänsten
  • Skicka notifiering och meddelande via mail, sms, telefon och e-post eller på annat sätt samt skicka marknadsföring om våra produkter och tjänster
  • Informera om uppdatering av tjänst och användarvillkor
  • Säkerställa och underhålla den tekniska funktionalitet hos tjänsten
  • Förhindra och förebygga missbruk av tjänsten samt förhindra användnings i strid med användarvillkor
  • Uppfylla och fullfölja förpliktelser enligt lagkrav

Lånekoll behandlar dina personuppgifter för att tillhandahålla den tjänst vi erbjuder och lämnar för detta ändamål även ut dina personuppgifter till de kreditgivare och kreditupplysningsinstitut med vilka vi samarbetar, försäkringsbolag och leverantörer av tjänster i syfte att tillhandahålla de bästa förutsättningarna för dig samt för att uppfylla de lagkrav som ställs på Lånekoll. Lånekoll kan även vid framtida tillfälle välja att kontakta dig med information om nya tjänster eller erbjudanden. Lånekoll mottar även uppgifter om dig inklusive kredituppgifter och kreditbeslut från de kreditgivare och kreditupplysningsföretag som vi samarbetar med.  

Dina personuppgifter kan också komma att läggas till grund för kundanalyser, kunduppföljning, affärsutveckling, marknadsundersökningar, marknadsföring och statistisk analys. Lånekoll spelar in all telefonkontakt vi har med dig, för att kunna säkerställa den överenskommelse vi träffar med dig och för att säkerställa kvalitén på de tjänster vi levererar till dig. Inspelningar och de övriga uppgifter vi sparar om dig kommer att ligga kvar i våra system så länge vi har ett kundförhållande med dig. För att få information om vår behandling av dina personuppgifter kan du kontakta oss per e-post till kundservice.gdpr@lanekoll.se. Dit kan du också vända dig om du inte vill att dina personuppgifter används för direkt marknadsföring eller om du vill att vi ska rätta, blockera eller utplåna uppgifter som vi felaktigt har behandlat om dig. Vi skyddar dina personuppgifter genom brandväggar, krypteringsfunktioner och anti-virus. Genom att godkänna villkoren när du ansöker om bolån och privatlån bekräftar du att du tagit del av och förstått innehållet i Lånekolls integritetspolicy.

Begränsning av Lånekolls ansvar

Information, uträkningar och rekommendationer lämnade av Lånekoll ska endast betraktas som vägledande förslag på hur du kan gå till väga, och det är upp till dig som användare av våra tjänster att värdera lämnad information för att avgöra om den är tillämplig på din individuella situation och privatekonomi. Lånekoll ansvarar inte för eventuell skada eller förlust som uppstår på grund av att du väljer att ingå, eller avstår från att ingå, låneavtal med någon av de banker och andra kreditgivare med vilka vi samarbetar. Eventuell finansiell rådgivning som du mottar från de banker och andra kreditgivare med vilka vi samarbetar utgör rådgivning från den banken eller kreditgivaren, och avtal som du tecknar med dessa företag är ett avtal mellan dig och banken eller kreditgivaren. Lånekoll ansvarar inte för eventuell skada eller förlust som uppstår genom sådan rådgivning, eller genom ingåendet av sådana avtal. Det åligger därför dig att kontrollera den information som vi lämnar om erbjudanden från banker och andra kreditgivare. Lånekoll ansvarar inte för skador eller förluster, varken direkt eller indirekta, och andra olägenheter som kan härledas till genomförandet av, eller har annan koppling till utförandet av finansieringstjänster av tredje part. Lånekoll är inte ansvarig för skada som beror på svenskt eller utländskt lagbud, svensk eller utländsk myndighetsåtgärd, krigshändelse, strejk, blockad, bojkott, lockout eller annan liknande omständighet. Förbehåll avseende strejk, blockad, bojkott och lockout gäller även om Lånekoll själv är föremål för eller vidtar sådan konfliktåtgärd. Föreligger hinder för Lånekoll att tillgängliggöra Webbplatsen eller vidta åtgärd på grund av omständighet enligt detta stycke får åtgärden skjutas upp till dess att hindret har upphört. Lånekoll har en ansvarsförsäkring avseende sin verksamhet som bolåneförmedlare, se Lånekolls informationsblad.

Ansvar för information på vår webbplats

IInnehållet på Webbplatsen är skyddat enligt lag om upphovsrätt. Det är förbjudet att utan Lånekolls samtycke göra kopior av hela eller delar av innehållet på Webbplatsen. Det anbud som du får genom att använda dig av Webbplatsen och dess budgivarplattform får endast användas för eget bruk och inte i eget kommersiellt syfte. I den mån som Webbplatsen innehåller länkar till tredje parters webbsidor kan innehållet på sådana webbsidor vara skyddade av dessa tredje parters immateriella rättigheter, och Lånekoll ansvarar inte för innehållet på sådana tredje parters webbsidor. Information som visas på Webbplatsen har vi erhållit från källor som vi bedömer vara tillförlitliga. Vi kan dock inte garantera att informationen är fullständig, riktig eller helt uppdaterad. Lånekoll tar därför inte ansvar för ekonomiska transaktioner eller andra rättshandlingar som grundats på information på Webbplatsen, utan användande av sådan information sker på egen risk. Lånekoll kan inte heller garantera att din användning av Webbplatsen eller nedladdat material från Webbplatsen inte kommer att orsaka skada eller förlust relaterad till din användning av Webbplatsen, såsom men inte begränsat till, förlust av data, datavirus, spyware, skadliga program, trojaner eller maskar. Användning av Webbplatsen sker således på egen risk för sådan skada eller förlust. Besökare ska omgående för Lånekoll påtala (reklamera) fel eller brister på Webbplatsen och budgivningsplattformen som påverkar besökare på ett menligt sätt. Reklamation ska lämnas så snart du upptäckt eller bort upptäcka felet/bristen. Reklamation görs till reklamation@lanekoll.se

Användning av cookies

På Webbplatsen använder vi cookies. Detta är en liten textfil som Webbplatsen begär att få spara på din dator. Cookies används i syfte att förstå hur våra besökare använder Webbplatsen och för att kunna förbättra användarupplevelsen. Det finns två typer av cookies, permanenta och temporära cookies. Permanenta cookies lagras som en fil på din dator eller mobil under en viss tid, dock längst 12 månader. Session cookies lagras tillfälligt och försvinner när du stänger din webbläsare. Vill du inte acceptera cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas. Se webbläsarens hjälpsidor för mer information  

Ändringar

Vi förbehåller oss rätten att ändra och uppdatera dessa allmänna villkor från tid till annan. Vi kommer att meddela eventuella förändringar av dessa allmänna villkor genom särskilda meddelanden på Webbplatsen och genom att uppdatera och publicera en ny version av dokumentet på Webbplatsen. Vi uppmanar dig därför att från tid till annan besöka vår webbplats för att kontrollera huruvida några förändringar har skett. 

Senaste uppdatering villkor: 20240812

1. Information om Extrakoll

Extrakoll (”Extrakoll”) är en tjänst som tillhandahålls av Consector AB, org.nr 556961–4216, om du väljer att bli medlem i Extrakoll. När vi skriver Lånekoll nedan menas Consector AB. Syftet med Extrakoll är att medlemmarna ska få information och erbjudanden inom ramen för Lånekolls verksamhet, om lån, försäkringar samt andra finansiella tjänster och produkter för privatpersoner. Genom att bli medlem i Extrakoll godkänner du att dessa medlemsvillkor gäller mellan dig och Lånekoll. Du kan även få upplysningar om ditt medlemskap genom att kontakta extrakoll@lanekoll.se eller ringa 0770–221222.

2. Gratis medlemskap

  Det är frivilligt och kostnadsfritt att bli medlem i Extrakoll. Du blir medlem genom att godkänna villkoren för Extrakoll i samband med att du beställer en tjänst som tillhandahålls under varumärket Lånekoll. Medlemskap i Extrakoll utfärdas endast till personer över 18 år.  

3. Förmåner

Syftet med Extrakoll är att tillhandahålla medlemmarna en högre grad av service samt information och erbjudanden som kan vara av intresse för medlemmarna. Som medlem i Extrakoll får du bland annat:

  • Lånekoll (Extrakolls) nyhetsbrev med tips inom privatekonomi, upp till fyra gånger per månad.
  • Tillgång till Lånekolls lånesupport, via telefon, där du kan ställa frågor och få personlig service kring dina lån.
  • Garanterad hög servicenivå genom hela ansökningsprocessen i Lånekolls ordinarie tjänster för låneförmedling och försäkringsförmedling, vilket ökar möjligheterna till en beviljad ansökan.
  • Anpassad marknadsföring och erbjudanden som Lånekoll tror kan vara av intresse för dig. Dessa erbjudanden kan avse Consector AB:s samtliga tjänster, som tillhandahålls under varumärket Lånekoll, såväl som erbjudanden från Lånekolls samarbetspartners som kan vara av intresse för dig.
  • Information, erbjudanden och förmåner från Extrakoll kan skickas ut till dig via post, e-post, SMS, telefon eller andra digitala kanaler.

4. Personuppgiftsbehandling

I vår Integritetsskyddspolicy (som finns tillgänglig på vår webbplats) förklarar vi hur Lånekoll samlar in och behandlar dina personuppgifter och i övrigt och vilka rättigheter du har i anslutning till detta. Vi kommer att behandla personuppgifter så länge du har ett medlemskap hos oss. Om du har frågor om Integritetsskyddspolicyn kan du kontakta oss på kundservice@lanekoll.se.

5. Giltighetstid

Medlemskapet gäller tills vidare och kan sägas upp av bägge parter med omedelbar verkan. Du kan när som helst begära utträde ur Extrakoll genom att kontakta extrakoll@lanekoll.se, ringa 0770–221222 eller genom att klicka på avregistreringslänken som finns med i varje e-post och SMS utskick.

Senaste uppdatering villkor: 2023051